IV.17. China sub împăraţii Ming şi Manchu


1368-CCA 1800

Dinastia autohtonă Ming vine la putere în China în 1368, însă puterea centrală a împăratului o intră în declin începând cu sec. XV. Ţara se afla sub presiune constantă din partea triburilor mongole şi, de asemenea, trebuia să se apere împotriva avansării europenilor. Prosperitatea economică duce la o creştere explozivă a populaţiei. Ţara se extinde în Asia Centrală sub împăraţii Manchu, însă se caracterizează prin stagnare internă din cauza tradiţionalismului său birocratic şi intelectual.

Începuturile dinastiei Ming

În 1368, dinastia Ming îi alungă pe mongoli din China, însă se vede obligată să-şi apere în permanenţă domnia de duşmanii interni şi externi. Puterea ajunge să fie deţinută cu adevărat de eunucii de la curte.

Zhu Yuanzhang, fost călugăr budist, alungă dinastia mongolă Yuan din sudul Chinei şi fondează dinastia Ming, sub numele împăratul Hung-Wu. E un despot crud; miniştrii şi alţi demnitari, sunt limitaţi la funcţia de sfetnici, iar administrarea celor 13 provincii este coordonată direct de împărat - în acest caz unul care sancţiona cele mai mici infracţiuni prin pedepse aspre. Ca mulţumire pentru că ţăranii îl ajutaseră să vină la putere, împăratul instituie o retribuţie cu pământ, face dările mai echitabile şi înfiinţează o colonie de lucru pentru nevoiaşi. Apărarea împotriva invaziilor mongole şi japoneze de pe coaste rămâne o problemă militară apăsătoare, pe toată perioada Ming. Încă din 1387, China începe să construiască fortificaţii pe coastele de est şi sud-est şi continuă ridicarea Marelui Zid Chinezesc. Împăratul Chengzu, care urcă pe tron în 1402, alcătuieşte o flotă, intensificând comerţul exterior. Treptat, eunucii îi înlocuiesc pe demnitari în administraţia internă, până când devin, sub succesorul lui Chengzhu, instrumentul real al puterii. Eunucul principal Zheng face călătorii pe mare spre Africa şi dezvoltă o piaţă pentru produsele africane în China; o încercare pe care nu a mai continuat-o. După Chengzu, urmează o serie de împăraţi slabi sau prea tineri, care erau controlaţi de clicile de la curte şi de eunuci, în timp ce conducătorii mongoli înaintau până la Nanjing şi Beijing. În 1550, toate funcţiile de la curte şi controlul birocraţiei erau deja în mâinile clicilor şi ale favoriţilor curţii. Prin predarea învăţăturilor lui Confucius în academii şi şcoli de servicii publice, structura internă a statului reuşeşte să rămână stabilă, în ciuda unor rebeliuni izolate în provincii.

Wang Yangming

Wang Yangming (1472-1529), cel mai mare filozof Ming, încearcă să trezească China din somnolenţa intelectuală. Combină neoconfucianismul cu budismul chinez şi întăreşte fuziunea intelectuală dintre cele două sisteme. Mai mult, dezvoltă ideea de intuitiv ca opusă ideii de cunoaştere raţională a ceea ce este bun şi rău, prin care se justificau multe decizii politice.

Sfârşitul dinastiei Ming şi începutul influenţei creştine

În sec. XVI, puterea dinastiei Ming scade, până când, în 1644, aceasta este înlăturată de dinastia Manchu. În acelaşi timp, europenii, în special iezuiţii, reuşesc să pătrundă în China.

Deoarece împăraţii Ming fuseseră obligaţi să mobilizeze armate mari pe coaste şi la graniţa nordică şi sudică a imperiului pentru a se apăra împotriva inamicilor externi, la frontiere se stabilesc colonii, ducând la popularea unor zone până atunci pustii. Din cauza ameninţării mongole, capitala se mută de la Nanjing la Beijing.

În perioada Ming, economia se baza în primul rând pe comerţul extins şi pe agricultură; în anii 1600 are loc o creştere economică prin cultivarea unor plante noi, folositoare, cum ar fi cartoful, tutunul, porumbul şi alunele. Ca rezultat al prosperităţii generale, numărul populaţiei este din ce în ce mai mare. În oraşe, care se dezvoltă rapid, apare o clasă de negustori şi bancheri, care îşi face loc în administraţie, în timp ce împăraţii pierd din putere şi din cauza stilului lor de viaţă extravagant şi a eunucilor. În timpul domniei împăratului Wan Li, ţara este zguduită de numeroase răscoale. Mai mult, încercării Japoniei de a cuceri statul vasal Coreea în 1592 i se răspunde printr-o bătălie de apărare foarte costisitoare în 1593-1598. În 1594-1604, China încearcă fără succes să diminueze influenţa Companiei Indiilor Orientale prin războaie în Annam, Birmania şi Siam. După ce în 1516 portughezii înfiinţează o colonie comercială în Canton - mai ales pentru comerţul cu ceai -, cu baza comercială la Macao, din 1567, creştinii încep să trimită misionari în China. Iezuitul Matteo Ricci trăieşte în Beijing începând din 1601 şi, ca învăţat, are acces la cercurile înaltei Curţi. În 1613, împăratul încredinţează iezuiţilor reforma calendarului, iar Johann Adam Schall von Bell, care lucrează la elaborarea acestuia, devine curând directorul Observatorului imperial, i se atribuie rangul de înalt funcţionar şi, începând cu 1651, este numit regent al tânărului împărat. Iezuiţii îşi însuşesc stilul de viaţă chinez, îmbrăcămintea şi manierele lor şi consideră confucianismul o doctrină compatibilă cu creştinismul.

În timpul domniei ultimului împărat Ming, în ciuda slăbirii politice a imperiului, China trece printr-o perioadă de înflorire a literaturii, a ştiinţei şi a artelor şi, mai ales, a producţiei de porţelan. Începând cu sfârşitul sec. XVI, slăbirea politică este exploatată de triburile Jurchen din Manciuria, care, sub conducerea lui Nurhachi, se ridică împotriva administraţiei chineze şi se aliază cu mongolii. În 1621 cuceriseră deja Manciuria şi, conduse de Abahai, se îndreaptă spre Beijing. În 1636, Manchu (Jurchen) se proclamă dinastie imperială cu numele Da Qing (Marea Puritate). În 1644, când Chongzhen, ultimul împărat Ming, se sinucide, dinastia Manchu intră în Beijing.

Domnia dinastiei Manchu

Conducătorii străini Manchu îşi însuşesc curând obiceiurile chineze, promovează ştiinţa şi artele şi extind influenţa chineză în Asia Centrală. Această ultimă dinastie imperială durează peste 250 de ani.

Dinastia Manchu sau Qing a reprezentat ultima dinastie imperială chineză, conducând în 1644-1911. La început, pentru a-şi consolida puterea, a trebuit să înăbuşe rebeliunile triburilor rivale şi să îi anihileze pe cei din urmă reprezentanţi ai dinastiei Ming din partea de sud. Îşi asigură influenţa în politică şi în administraţie şi cer adoptarea propriilor obiceiuri, inclusiv părul prins în coadă şi haina Manchu tradiţională. Mii de demnitari chinezi nativi se sinucid, însă majoritatea populaţiei chineze se obişnuieşte repede cu dominaţia politică şi culturală a străinilor. Domniile lungi ale celor trei împăraţi Manchu dintre 1661-1796 reprezintă apogeul Chinei din punct de vedere politic, economic şi cultural. Împăraţii promovează publicarea enciclopediilor şi a operelor literare, iar demnitarii educaţi şi clasa superioară practică literatura şi pictura. Creştinismul era tolerat dacă reprezentanţii săi erau învăţaţi cu vederi largi.

Împăratul K'ang-Hsi reuşeşte să împace diversele popoare ale imperiului, acţionează împotriva marii corupţii şi integrează Taiwanul în imperiu, după ce îi înlătură pe olandezi în 1662. În 1681 reuşise deja să impună autoritatea guvernului central asupra întregului teritoriu. În 1689, K'ang-Hsi încheie un tratat cu Rusia - primul tratat al Chinei cu o putere europeană - oprind invazia rusă în regiunea râului Amur. În 1696 îi alungă pe jungari, care avansaseră în Turkmenistanul de Est şi în Mongolia Exterioară începând din 1678. Când jungarii ocupă Tibetul în 1717-1718, K'ang-Hsi intensifică implicarea în Asia Centrală. Tibetul este recucerit de chinezi în 1720 şi este integrat în imperiu ca protectorat administrat cu autoritate, de comisari rezidenţi sau ambani.

Cu toate că prosperitatea economică relativă continuă, creşterea explozivă a populaţiei provoacă o criză a alimentelor. Conform recensământului, populaţia Chinei creşte de la 60 de milioane în 1578 la peste 100 de milioane în 1796 şi la 374 de milioane până în 1814. Utilizarea terenurilor agricole nu ţinea pasul cu expansiunea teritorială şi cu populaţia în creştere. De asemenea, metodele de exploatare agricolă rămâneau subdezvoltate.

China sub Yung-Cheng şi Hung-Li

Tratamentul preferenţial al creştinilor se încheie brusc sub Yung-Cheng. Hung-Li readuce imperiul la splendoarea şi respectul pe care le avea în întreaga lume, însă, pe plan intern, fuseseră sădite seminţele osificării intelectuale şi ale corupţiei.

Yung-Cheng fiul lui K'ang-Hsi, iduce o schimbare radicală a politicii şi culturii în China. În 1729 instituţionalizează puterea imperială, înlocuind „cabinetul intern" greoi cu un consiliu de stat modern drept corp consultativ. De asemenea, pune capăt influenţei rudelor imperiale, îi exclude pe unuci din funcţiile înalte şi înfiinţează un serviciu de informaţii şi o poliţie secretă. Creşte salariile funcţionarilor civili pentru a descuraja veniturile ilicite şi integrează noi sistem financiare şi fiscale. De asemenea, în timpul domniei lui Yung-Cheng, influenţa deschisă a creştinilor în China ia sfârşit. În 1705, papa declară incompatibilitatea confucianismului cu creştinismul, iar misionarii catolici încep să predice împotriva lui Confucius. Împăratul interzice creştinismul, îi alungă pe misionari şi îi persecută pe creştinii autohtoni.

În timpul domniei lungi a lui Hung-Li (1735-1796), China atinge gradul cel mai înalt al expansiunii. În acelaşi timp, este obligată să poarte războaie coloniale timp de mulţi ani, aducându-i pe uiguri, kazahi, kîrghîzi şi mongoli sub dominaţie chineză. Beijingul avea construcţii magnifice, palate şi temple, însă imperiul dădea semne de osificare intelectuală: examenele pentru funcţiile publice chineze conţineau mai multe întrebări despre neoconfucianismul ortodox decât despre cunoştinţele practice. Reformele politice şi economice necesare nu se aplică, iar administraţia de stat devine foarte conservatoare. Folosirea arbitrară a puterii de către demnitari provoacă revolte ale maselor, iar societăţile secrete de tip mafiot controlează frecvent regiuni întregi. În 1793-1803, guvernul este obligat să susţină o campanie împotriva celei mai puternice dintre acestea, societatea Lotusul Alb. În 1793, britanicii trimit misiuni diplomatice la Curtea Imperială, iar din 1816 obţin concesii comerciale. Totuşi, Curtea îşi menţine cu stricteţe politica izolaţionistă şi abandonează Marea Britanie. Cu toate acestea, începând din 1816, Compania britanică a Indiilor Orientale aduce treptat opiu în ţară, fumatul acestuia devenind un obicei răspândit printre chinezi.

Societăţile secrete

Societăţile şi sectele secrete sunt răspândite în toată istoria Chinei. Cele mai multe dintre ele îşi au originea în societăţile locale de cult, fondate de conducători charismatici. Aceştia atrăgeau membri prin utopii religioase şi sociale de salvare şi îi instruiau pe luptătorii fanatici. Răscoala de la Taiping din 1850-1864, care costase 20 de milioane de vieţi, şi Rebeliunea boxerilor din 1900 împotriva influenţei occidentale îşi au rădăcinile în aceste societăţi secrete.