II.9. Sfârşitul Republicii Romane. Epoca Romei imperiale


74 Î.HR.-192 D.HR.

Războiul civil a distrus structura Republicii romane. Preluarea puterii de către generalii Pompei, Cezar şi Antonius a pregătit tranziţia către o guvernare autocratică a imperiului care va atinge apogeul în timpul lui Augustus. Începuse epoca Romei imperiale. Alte dinastii au urmat lui Augustus, printre care s-au numărat cea a lui Iuliu Cezar şi Octavian, iar împăraţii proveneau din ce în ce mai des din provincii, şi nu din capitală. Tetrarhatul lui Diocleţian a reinstaurat o guvernare fermă în ultima perioadă a imperiului.

Pompei, Cezar şi Crassus

Crearea alianţei dintre Pompei şi Cezar cu Crassus, cel mai bogat om din Roma, a marcat sfârşitul Republicii. În lupta pentru putere ce a urmat între Cezar şi Pompei, cel dintâi a ieşit învingător.

După ce dictatorul Sylla a abdicat şi s-a retras din viaţa politică în 79 î.Hr., doi dintre susţinătorii lui au încercat să preia puterea. Gnaeus Pompeius Magnus (Pompei cel Mare), pe când era încă generalul lui Sylla, curăţase coastele Peninsulei Italice de piraţi. Ambiţia sa politică a crescut, aşa că în 70 î.Hr. deţinea funcţia de consul alături de Marcus Licinius Crassus, cel mai bogat om din Roma. Împreună au anulat o parte considerabilă din constituţia lui Sylla şi au reînfiinţat funcţia de tribun, câştigându-şi astfel popularitatea în Roma. După ce Pompei a cucerit Europa de Est, până în Asia Mică, toţi se aşteptau să devină dictator, dar opoziţia Senatului l-a făcut să-şi amâne decizia. Pompei şi Crassus şi-au căutat în schimb un aliat din puternicul partid al poporului al lui Marius. Acesta s-a dovedit a fi generalul Gaius Iuliu Cezar, nepotul lui Marius şi soţul fiicei lui Cinna. Pentru a-i câştiga pe plebei de partea sa, Cezar a forţat Senatul să aprobe reforme ale proprietăţii şi să achiziţioneze terenuri pentru colonişti şi veteranii de război. Pompei, Crassus şi Cezar au împărţit puterea între 60-59 î-Hr. În cadrul primului triumvirat şi au respins constituţia Republicii. Şi-au împărţit de asemenea provinciile între ei: Pompei a obţinut Spania, Crassus a preluat Siria, iar Cezar Iliria şi Galia. Când Crassus a fost ucis în lupta împotriva parţilor în anul 53 î.Hr., Pompei şi Cezar au început bătălia pentru supremaţie. Amândoi depindeau de armatele lor loiale şi de puterea financiară. Când susţinătorii lui Pompei au încercat să îl ţină pe Cezar departe de Roma, astfel încât să nu poată candida pentru funcţia de consul în 49, Cezar s-a întors din Galia în fruntea trupelor sale şi a trecut Rubiconul, îndreptându-se spre capitală. Războiul civil a izbucnit din nou şi Pompei a trebuit în curând să fugă. Cezar a ocupat Spania şi l-a înfrânt definitiv pe Pompei la Pharsalus (în Tesalia). Învinsul s-a refugiat în Egipt, unde a fost asasinat imediat după sosire, la ordinul regelui egiptean Ptolemeu XIII. Cezar a intrat în Roma în 47 î.Hr. În calitate de conducător unic, bucurându-se de popularitate şi graţiindu-i pe cei mai mulţi dintre oponenţii săi.

De la Cezar la victoria lui Augustus

Dictatura lui Cezar s-a încheiat odată cu asasinarea sa. Antoniu şi Octavian, s-au aliat şi au preluat puterea cu forţa. Octavian a devenit în cele din urmă singurul conducător.

Bucurându-se de susţinerea adepţilor şi soldaţilor săi, Iuliu Cezar şi-a consolidat poziţia şi i-a înfrânt pe ultimii susţinători ai lui Pompei şi ai Republicii în Africa, Spania şi pe mare în 46-45 î.Hr. A iniţiat apoi reforme sociale şi juridice ample în întregul imperiu. A refuzat titlul de împărat, dar a devenit dictator pe viaţă în anul 44. Unii senatori care nu renunţaseră la idealurile republicane l-au înjunghiat de moarte pe Cezar, în timp ce acesta se îndrepta spre Senat pe 15 martie (Idele lui Marte), în anul 44 î.Hr.

Marc Antoniu, unul dintre generalii lui Cezar, a cerut exilarea ucigaşilor, care fugiseră deja din Roma. Nepotul lui Cezar în vârstă de 19 ani, Octavian, a revendicat tronul şi astfel au apărut primele semne ale unei lupte pentru putere. Datorită faptului că Brutus şi Cassius, doi dintre ucigaşii lui Cezar, câştigaseră tot estul imperiului de partea lor, Octavian şi Marc Antoniu au format o alianţă de convenienţă. Împreună cu consulul Marcus Emilius Lepidus, au format al doilea triumvirat, care a durat între anii 43-33 î.Hr. În 42, i-au învins pe republicani la Philippi şi au împărţit provinciile între ei. Antoniu a primit estul (şi iniţial Galia), Octavian, Peninsula Italică şi vestul (în cele din urmă şi Galia), iar Lepidus, nordul Africii.

Conflictele lui Antoniu cu parţii l-au ajutat pe Octavian să îşi consolideze poziţia la Roma. În anul 33 î.Hr., a fost ales consul, împreună cu un susţinător de-al său. Între timp, Antoniu se îndrăgostise de Cleopatra, regina ptolemee din Egipt, care-l sedusese şi pe Cezar. Acest fapt a constituit pretextul de care a avut nevoie Octavian pentru a-l ataca pe Antoniu, care era căsătorit cu sora sa. Consulul a convins Senatul că Antoniu dorea să separe Orientul de restul Imperiului Roman. Lepidus, care a primit ulterior funcţia de mare preot (pontifex maximus) drept recompensă, i s-a alăturat lui Octavian.

Graţie averii lui Cezar, Octavian a putut să adune o flotă enormă, condusă de prietenul său Agrippa şi să distrugă flotele lui Antoniu şi ale Cleopatrei în 31 î.Hr. la Actium. În anul următor, Octavian a ocupat Egiptul, unificând astfel pentru prima dată în istorie imperiul sub un singur conducător.

Cleopatra VII

Frumoasa Cleopatra VII, ultimul monarh grec al Egiptului începând cu 51 î.Hr., i-a ţinut piept co-regentului şi fratelui ei, Ptolemeu XIII, cu ajutorul Romei şi al amantului său, Iuliu Cezar. După o perioadă petrecută la Roma, ea l-a înlăturat pe Ptolemeu XIII şi l-a desemnat pe fiul lor comun cu Cezar co-regent, sub numele de Ptolemeu XIV (Cezarion) în 44 î.Hr. Trei ani mai târziu, în Alexandria a devenit amanta lui Marc Antoniu. Amândoi s-au sinucis când Octavian a cucerit Alexandria în 30 î.Hr., regina otrăvindu-se cu venin.

Imperiul în timpul lui Augustus şi a familiei sale

Împăratul Augustus a reorganizat statul roman din punct de vedere politic. Reformele sale au avut succes şi statul modernizat a rămas stabil şi în timpul succesorilor lui Augustus.

În 27 î.Hr., Senatul i-a conferit învingătorului Octavian titlul de augustus („slăvitul") şi cel de princeps („cel dintâi cetăţean"). Trecând prin mai multe funcţii, el a ajuns în cele din urmă imperator („împărat") Cezar Augustus. Era perceput drept împăratul păcii, un salvator care a fost chiar venerat ca zeu. Augustus a iniţiat o reorganizare administrativă a imperiului, provinciilor şi a sistemului de dări. A introdus legi morale destul de stricte cu privire la căsătorie. A dorit o reînviere a virtuţilor civice romane. Pax augusta, pacea în întregul imperiu şi încheierea tu turor conflictelor politice, a fost declarată scopul suprem în stat şi a devenit parte integrantă a religiei oficiale. Augustus a acceptat numărul mare al militarilor de profesie şi a înfiinţat o armată permanentă formată din 28 legiuni. A continuat de asemenea politica lui Marius şi Cezar de a-i recompensa pe veterani cu proprietăţi de stat.

Împăratul a evitat cu abilitate exacerbarea cultului personalităţii sale. A făcut din funcţia sa simbolul puterii centralizate, dar a întreţinut mereu cele mai bune relaţii cu Senatul. Economia Romei şi-a revenit rapid din criza ce fusese declanşată de războiul civil. Epoca lui Augustus nu a reprezentat doar o perioadă de prosperitate economică, ci şi una de înflorire a artelor şi literaturii.

După moartea lui Augustus în luna august a anului 14 d.Hr., nepotul său adoptiv Tiberiu i-a continuat politica. Nu a reuşit însă să implice şi Senatul la guvernare şi, mâhnit de eşec, s-a retras pe insula Capri în 27. Garda pretoriană, corpul de elită care asigura securitatea personală a împăratului şi care avea să devină ulterior un „stat în stat", a făcut în acel moment prima tentativă de a prelua puterea. După domnia megalomanului Caligula (37-41), care a terorizat Senatul şi şi-a numit calul consul, împărat a devenit Claudiu (41-54), un regent capabil, în ciuda excentricităţii sale. Tranziţia de la Republică la un stat guvernat de un singur împărat s-a încheiat după ce a fost cucerită o parte din Britania. Nepotul său adoptiv Nero (54-68) a domnit cu înţelepciune şi bunătate la început, fiind influenţat de învăţăturile maestrului său, filozoful Seneca. În timp a pierdut însă contactul cu realitatea, poate şi datorită admiraţiei sale excesive pentru greci şi pentru propriul cult. Guvernarea imperiului a fost preluată de favoriţii împăratului, iar creştinii au fost învinovăţiţi de incendiul care a distrus Roma în anul 64 şi au fost persecutaţi din această cauză. În timp ce provinciile erau devastate de răscoale, Nero s-a sinucis în 68, punând astfel capăt dinastiei Iulio-Claudiene.

Pacea lui Augustus

Fragment despre domnia lui Augustus, Eneida, Virgiliu, cartea I: „Atunci cearta aprigă şi necucernicul război vor înceta, / Şi timpurile necruţătoare vor fi îndulcite de pace: / Atunci credinţa alungată va reînvia, / Focurile vestalelor se vor reaprinde în templele sfinte; / Remus şi Quirinus vor sprijini / Legile drepte şi vor pune capăt înşelătoriei şi constrângerii..."

Dinastia Flaviană şi împăraţii adoptaţi

Dinastia Flaviană a consolidat Imperiul Roman, iar împăraţii adoptaţi l-au extins, aducându-l la apogeu.

În anul 69 î.Hr., în vidul de putere apărut după moartea lui Nero, patru împăraţi râvneau la tron. Vespasian, guvernatorul Iudeei şi fondatorul dinastiei Flaviene, a ieşit învingător. El a îmbunătăţit administrarea economică, eliminând deficitul existent şi a mărit impozitele. Taxa sa pe sistemul de scurgere a devenit cunoscută prin fraza Pecunia non olet („banii nu au miros"). El a început construcţia Colosseumului la Roma, a reorganizat armata şi a strâns legăturile dintre colonii prin acordarea cetăţeniei. În timpul domniei urmaşului său, Titus (79-81), oraşele Pompeii şi Herculane au fost distruse de erupţia Vezuviului. Dinastia Flaviană a luat sfârşit prin uciderea fratelui şi succesorului lui Titus, Domiţian (81-96). Astfel a început perioada „împăraţilor adoptaţi", în care fiecare împărat îl adopta pe succesorul său cel mai capabil. Această epocă este considerată a fi cea mai blândă din întreaga istorie a Imperiului Roman. Statul de drept era în siguranţă şi au fost înfiinţate societăţi de caritate.

Traian (98-117), proclamat optimus princeps de către Senat, a câştigat războaiele împotriva dacilor şi parţilor, aducând Imperiul la dimensiunile sale maxime.

Perioadele sub conducerea lui Adrian (117-138), un general care admira civilizaţia greacă şi a paşnicului Antoninus Pius (138-161) sunt considerate a fi epoca de aur a Imperiului Roman. Influenţaţi de stoicism, ambii doreau să guverneze un imperiu multietnic şi multicultural. Au dus o politică externă defensivă, care a declanşat o consolidare a graniţelor, cum a fost de exemplu ridicarea zidului lui Adrian în Britania. Marc Aureliu (161-180), caracterizat ca „filozoful de pe tronul de împărat", dorea să păstreze pacea, dar a fost nevoit să ducă războaie de apărare a graniţelor imperiului. Conflictele au avut loc în principal cu marcomanii şi cu quadi. Marc nu a urmat tradiţia adopţiei, numindu-l succesor pe fiul său Commodus (180-192). După moartea acestuia din urmă, şirul împăraţilor adoptaţi s-a întrerupt definitiv.

Stoicismul grec

Stoicismul grec a devenit popular în Roma în timpul sec. II d.Hr. Stoicii promovau modestia şi îndeplinirea conştiincioasă a propriilor îndatoriri. Printre scopurile supreme urmărite de ei se numărau liniştea interioară, „calmul stoic", dreptatea, o viaţă în acord cu natura sau raţiunea, omenia. Statul ideal al stoicilor cuprindea întreaga lume şi se baza pe egalitatea tuturor oamenilor în faţa raţiunii divine. Adrian, Antoninus Pius şi Marc Aureliu au fost cu toţii stoici.

Dinastia Severilor

Lucius Septimius Severus a consolidat puterea armatei în stat, punând astfel bazele domniei împăraţilor militari din sec. III d.Hr. În timpul dinastiei Severilor, Roma a fost supusă unor influenţe venite din răsărit.

După moartea lui Commodus, cinci generali s-au confruntat pentru a prelua puterea. Nord-africanul Septimius Severus a învins în 193. A consolidat apoi imperiul, reorganizându-l din punct de vedere financiar şi punându-i pe picior de egalitate pe locuitorii Peninsulei Italice şi pe cei din provincii. Septimius Severus a transformat imperiul într-o monarhie militară, ignorând Senatul, înlocuind garda pretoriană cu propriii oameni şi numind militari loiali lui în funcţii publice cheie. El a stabilit astfel un precedent pentru împăraţii militari ce îi vor urma.

Fiul său Caracalla l-a ucis pe fratele său co-regent Geta în 212 şi a susţinut unificarea cultelor romane şi a celor orientale. Bazându-se pe armată şi pe garda pretoriană, Caracalla a domnit prin teroare. Când a pierdut războiul împotriva părţilor, el a fost asasinat de către comandantul pretorienilor, Macrinus, care a domnit ca împărat între anii 217-218.

Vărul din Siria al lui Caracalla, Elagabalus (Heliogabalus, 218-222), preot al zeului Soarelui din Emesa (Elah-Gabal), a avut o domnie dezastruoasă. Organiza petreceri nocturne extravagante şi a înfiinţat culte secrete. Prin încercarea sa de a impune cultul sirian al Soarelui ca religie oficială, el a reuşit să ameninţe identitatea Imperiului Roman.

Vărul său, Alexandru Severus (222-235), născut în Palestina, a avut o abordare diferită. A susţinut Senatul şi a domnit respectând cu stricteţe vechile legi romane, la sfatul avocatului Ulpian. Cu toate acestea, era limpede că împăratul nu putea guverna fără a nesocoti voinţa armatei şi a gărzii pretorienilor. După ce aceştia din urmă l-au asasinat pe Ulpian în 228 şi după eşecul campaniilor sale din Mesopotamia şi Egipt, şi împotriva marcomanilor, Alexandru Severus a fost ucis într-un complot al ofiţerilor săi, împreună cu mama sa, care îl influenţase considerabil. În cele din urmă, armata a obţinut controlul asupra întregului Imperiu Roman.

Femeile din dinastia Severilor

Femeile din dinastia Severilor au influenţat puternic domniile bărbaţilor din familia lor. Soţia lui Septimius Severus, Iulia Domna, fiica preotului Soarelui Bassianus din Emesa, se bucura de un respect enorm şi s-a înconjurat de învăţaţi. Sora sa, Iulia Maesa, a fost bunica împăraţilor Elagabalus şi Alexandru Severus, pe care i-a ajutat prin toate mijloacele să ajungă pe tron. Fiicele ei, Iulia Soaemias şi Iulia Mamaea, ambele mame de împăraţi romani, au menţinut un control strict asupra fiilor lor, fiind de altminteri asasinate împreună cu ei.

Împăraţii militari (235-284)

Epoca împăraţilor militari (235-284), cu regulile ei neclare privind succesiunea şi schimbările rapide de conducători şi uzurpatori, a fost extrem de agitată. Doar ultimii împăraţi militari au putut recâştiga o oarecare stabilitate imperiului.

Perioada foarte turbulentă de 50 de ani în care au condus împăraţii militari poartă numele de „criza sec. III". 26 de împăraţi şi 40 de uzurpatori au fost încoronaţi şi asasinaţi. Numeroşi împăraţi erau ofiţeri de origine iliro-panonică şi au purtat războaie în timpul domniilor lor. Frecvent apăreau mai mulţi pretendenţi la tron şi imperiul intra din nou în criză. Roma a intrat în defensivă, întrucât începând cu sec. III, triburi germanice, în special goţii, ameninţau Imperiul dinspre vest. La jumătatea aceluiaşi secol, regiunea danubiană, Asia Mică şi Grecia fuseseră deja pierdute, în Orientul Mijlociu se formase Imperiul Persan al Sasanizilor, care îi alungase pe romani din zonă. Împăratul Valerian (253-260) a fost luat prizonier de perşi după o înfrângere zdrobitoare în 260. Doi ani mai târziu, uzurpatorul Postumus a separat Galia de restul Imperiului Roman şi a fondat un Imperiu Galo-Roman care îi va supravieţui. Guvernatorul sirian al Palmyrei, Odenatus şi-a proclamat autonomia şi a silit Roma să îl recunoască drept „guvernatorul întregului Orient". După moartea acestuia, văduva sa Zenobia şi-a luat titlul de împărăteasă.

Ultimul dintre împăraţii militari a reuşit în sfârşit să readucă stabilitatea imperiului. Claudiu II Goticul (268-270) a oprit invazia alemanilor în nordul Peninsulei Italice şi i-a învins pe goţi la Dunăre. Aurelian (270 275), cel mai important împărat militar, a ridicat zidul aurelian în jurul Romei şi i-a alungat definitiv pe goţi din nordul Italiei în 270-271. S-a îndreptat apoi spre Orient, unde a distrus Regatul din Palmyra (273) şi a reintegrat Egiptul în Imperiul Roman. Aurelian a reorganizat economia şi administraţia, şi a introdus cultul zeului sirian Sol invictus („Soarele neînvins") ca religie oficială în întregul imperiu. Sărbătoarea dedicată lui avea loc pe data de 25 decembrie, fiind preluată ulterior de creştini ca dată a Crăciunului. După Aurelian, Probus (276-282) a liniştit spiritele în Galia, care fusese recuperată recent şi i-a împins pe franci dincolo de Rin, care a redevenit graniţa imperiului. I-a folosit de asemenea pe unii dintre germani drept colonişti şi militari în armata sa. După asasinarea lui Aurelian, situaţia a devenit din nou instabilă până la întronarea lui Diocleţian, care a continuat politica predecesorilor săi şi a înnoit imperiul.

Dominatul: Diocleţian şi tetrarhia

Diocleţian a redat Romei forţa şi strălucirea de odinioară. Domnind împreună cu Maximian şi inaugurând apoi tetrarhia, el a reuşit să redea coeziunea Imperiului care era pe cale să se divizeze.

În noiembrie 284, Diocleţian, un comandant de gărzi cu origini modeste, a preluat puterea şi a impus o nouă ordine în imperiu, punând capăt „crizei secolului al treilea". Când conflictul a izbucnit din nou în Galia, l-a numit pe tovarăşul său de arme Maximian co-regent (caesar) în 285. După ce a reuşit să înăbuşe revolta din Galia în 286, Diocleţian l-a ridicat pe Maximian la rangul de împărat (augustus). La început s-a confruntat cu probleme, fiind nevoit să respingă atacurile care continuau să aibă loc la graniţe şi să reducă neliniştea socială internă. Cei doi împăraţi şi-au împărţit atribuţiile. Diocleţian dorea mai ales să reformeze administraţia şi armata. Sistemul de taxe, salariile funcţionarilor publici şi tribunalele au fost reorganizate radical. Provinciile au primit mai multă autonomie, accentuându-se descentralizarea imperiului, fenomen care începuse deja. Între timp, Maximian se confrunta cu o serie de războaie.

Când Britania s-a separat de imperiu sub conducerea unor uzurpatori locali între 286-287 şi în Orientrul Apropiat au izbucnit revolte, Diocleţian şi-a dat seama că imperiul nu mai putea fi administrat de la nivel central şi a introdus în 293 sistemul tetrarhiei („guvernarea celor patru"). Ambii regenţi au adoptat succesori, care urmau să domnească în calitate de cezari (tineri împăraţi), iar când împăraţii se retrăgeau, aveau să îi înlocuiască. Diocleţian l-a ales pe Galerius ca cezar, iar Maximian pe Constantius 1 Chlorus. Tetrarhii şi-au împărţit regiunile între ei. Diocleţian, ca augustus al Orientului, stăpânea din Tracia până în Orientul Apropiat şi Egipt, având capitala la Salona (oraşul Split de astăzi). Galerius a primit provinciile de pe Dunăre şi Grecia. Maximian, în calitate de augustus al Vestului, controla Italia, Spania şi nordul Africii din Milano, capitala sa, iar Constantius a primit Galia şi Britania. Atunci când apăreau conflicte de interese, Diocleţian, care era senior augustus, avea ultimul cuvânt. Tetrarhia s-a dovedit uimitor de stabilă vreme de 20 de ani, până când pe 1 mai 305 Diocleţian şi Maximian s-au retras şi Galerius şi Constantius au devenit auguşti.

Împăraţii au păstrat vechile culte romane, transformându-le în ideologie de stat. Ei trebuiau să fie veneraţi drept conducători divini. Refuzul creştinilor de ai venera a declanşat o nouă persecuţie, care s-a intensificat între 303 şi 305. Creştinii au fost nevoiţi să se ascundă în catacombele din Roma, iar numele lui Diocleţian a fost întinat de către istoricii creştini. Cu toate acestea, el a reuşit să reînvie puterea Romei.

Destrămarea tetrarhiei şi victoria lui Constantin şi Licinius

Lupta pentru putere dintre pretendenţii la tron a dus la distrugerea tetrarhiei după anul 306. Prin victoria lui Constantin cel Mare şi Licinius, creştinii au fost recunoscuţi oficial pentru prima dată şi a început procesul de transformare a creştinismului în religie de stat a Imperiului Roman.

Tetrahia se clătina deja în anul 305, deoarece, Maximian spre deosebire de Diocleţian, nu dorea să renunţe la putere. De asemenea, pe lângă fiul său adoptiv Constantius, avea şi un fiu natural, ambiţiosul Maxenţiu, care pretindea de asemenea la tron. În vreme ce în est schimbul de împăraţi a decurs normal, când Galerius l-a numit cezar pe Maximinus Daia, în vest au apărut conflicte puternice, în 306, la moartea lui Constantius, care oprise persecutarea creştinilor în regatul său, fiul său natural Constantin a preluat tronul, cu susţinerea armatei. Maxenţiu s-a opus şi a obţinut numirea sa ca împărat de către garda pretoriană la Roma. Galerius, augustus senior, a trimis trupele sale împotriva lui, dar Maxenţiu a ieşit învingător. Lupta între Constantin şi Maxenţiu pentru supremaţia în Imperiul Roman de Apus a dur at cinci ani.

Situaţia s-a înrăutăţit în 308, când Galerius l-a numit pe Licinius augustus al vestului. Acesta din urmă l-a acceptat pe Constantin drept cezar al său şi l-a convins pe Galerius, care îi persecutase pe creştini, să emită un edict de toleranţă religioasă în 311 pentru a câştiga susţinerea creştinilor. Actul a reprezentat prima recunoaştere oficială a creştinilor de către un împărat roman. Împreună, Licinius şi Constantin au reuşit să îşi învingă duşmanii. În 312, Constantin, care îi susţinea oficial pe creştini, s-a îndreptat cu legiunile sale spre Roma şi l-a învins pe Maxenţiu la Podul Milvia, deşi trupele lui erau cel puţin de două ori mai numeroase. În anul imediat următor, Licinius l-a înfrânt în est pe Maximinus Daia, bucurându-se şi el de ajutorul soldaţilor creştini, învingătorii şi-au împărţit imperiul între ei, Constantin primind vestul, iar Licinius estul. Astfel a început o nouă perioadă a Imperiului Roman, mult mai favorabilă creştinilor.

Victoria de la Podul Milvia din 312

Decizia politică bine gândită a lui Constantin de a-şi trimite trupele la luptă purtând cristograma XP, iniţialele lui Hristos, a fost lăudată de primii cronicari creştini Lactanţiu şi Eusebiu din Cezareea. Eusebiu descria în lucrarea sa Vita Constantini că împăratul, ale cărui trupe erau mult inferioare numeric celor ale împăratului Maxenţiu, fiul lui Maximian, a avut un vis în care a văzut semnul crucii apărând pe cer în faţa lui şi a auzit o voce spunând „In hoc signo vincis!" („Sub acest semn vei învinge").

Fragment din Edictul de toleranţă al lui Caius Galerius Valerius Maximianus din anul 311:


„Din mărinimia noastră, ei trebuie să se roage zeului lor pentru siguranţa noastră, a Republicii şi a lor, astfel încât Republica să dăinuiască fără a avea de suferit şi ei să poată să-şi ducă liniştiţi traiul în casele lor."