II.2. Creta şi Micene - Începutul civilizaţiei greceşti


2500-750 Î.HR.

Grecii au dat naştere primei civilizaţii europene care a influenţat considerabil dezvoltarea lumii. Cele dintâi manifestări ale acesteia au fost culturile minoică şi miceniană. Cultura minoică de pe insula Creta era caracterizată de oraşe construite în jurul unor palate, căi comerciale complexe şi o artă sofisticată, în vreme ce civilizaţia miceniană războinică de pe continent avea o arhitectură dominată de cetăţi şi structuri defensive. Mitul războiului troian, aparţinând perioadei miceniene, ilustrează foarte bine imaginea apărătorilor îndârjiţi ai onoarei şi libertăţii proprii, pe care o prezentau grecii despre ei înşişi.

Creta minoică

Civilizaţia minoică este predecesoarea civilizaţiei greceşti. Creta minoică a menţinut legături comerciale strânse în toată regiunea Mediteranei. Simbolurile tipice de cult ale minoienilor erau securea dublă (labrys-ul sacru) şi taurul.

Între 2500 şi 1300 î.Hr., civilizaţia minoică a apărut şi s-a dezvoltat pe insula Creta din sudul Mării Egee. Fiind cea mai veche civilizaţie avansată din zonă, ea şi-a primit numele de la Minos, conducător mitic al Cretei, din oraşul Cnossos. Aşezările primilor ininoieni, agricultori care emigraseră probabil din Asia Mică, se aflau în estul insulei. De acolo, ei s-au răspândit şi au populat întreaga Cretă. Poziţia geografică favorabilă a insulei a facilitat şi stimulat comerţul cu Fenicia şi statele din Orientul Apropiat. Creta a preluat influenţe culturale şi materii prime vitale din Egipt şi Mesopotamia. Pe insulă s-au descoperit urme ale prelucrării metalelor şi ale unei producţii de faianţă, precum artefactele Kamares, care erau exportate în toată zona mediteraneană. Minoienii duceau o viaţă urbană dedicată comerţului, cultivând însă şi viţă-de-vie şi măslini pentru a produce vin şi ulei de măsline.

În fruntea panteonului minoic se afla o puternică zeiţă şi de aceea s-a presupus că iniţial existase pe insulă un matriarhat. Religia minoică, în care regele era mare preot, avea altare în munţi sau peşteri şi cerea sacrificii umane pentru a-i îmbuna pe zei. Cu toate acestea, nu s-au găsit statui monumentale ale divinităţilor. Simbolurile marii zeiţe erau securea dublă (labrys), taurul şi coarnele de taur stilizate (bucrania). Taurul era extrem de important ca animal de sacrificiu. Frescele murale din această perioadă conţin adesea scene în care oameni sar peste spatele unor tauri în galop. Nu s-au găsit foarte multe indicii ale unei tradiţii războinice în Creta, precum a fost cea ulterioară a grecilor.

Oraşele-palat cretane

Oraşele-palat ale civilizaţiei minoice de pe insula Creta erau proiectate simetric şi constituiau centre politice, economice şi culturale. Cel mai important dintre acestea a fost oraşul Cnossos.

Scara socială minoică, dominată de conducător, se reflectă şi în modul în care au fost proiectate oraşele. Palatul regelui se afla întotdeauna în mijloc şi concentra politica, economia şi cultura oraşului. Regele avea probabil şi atribuţii religioase, dar nu s-au păstrat nici numele, nici portretele conducătorilor. Palatele aveau un plan uniform şi simetric. Aripile lor conţineau numeroase încăperi care formau un labirint, grupate în jurul unei curţi interioare dreptunghiulare şi dotate cu un sistem de canalizare avansat pentru acele timpuri. S-au păstrat fresce murale remarcabile şi pline de culoare, vechi de patru milenii, care descriu scene variate. Arta a avut la început mai mult o funcţie decorativă, dar reprezentări naturaliste de plante, oameni şi animale, cum ar fi delfinii, au predominat mai târziu.

Cel mai important palat din Creta a fost cel din Cnossos, cu aripi care aveau între două şi patru etaje. A fost redescoperit de arheologi în 1834 şi se află la circa 6 km de Candia. Arheologul englez Arthur Evans a efectuat săpături acolo în 1900. Vilele şi locuinţele erau plasate în jurul palatului, în vreme ce mormintele se aflau dincolo de marginea oraşului. La apogeu, în Cnossos trăiau aproximativ 80000 de locuitori. Oraşul avea vreo mie de locuinţe, luminate natural datorită unui sistem ingenios. Un cutremur a distrus primul palat de la Cnossos în jurul anului 1750 î.Hr. A fost însă reconstruit cu o suprafaţă mai mare de 5080 metri pătraţi, dezvăluind supremaţia pe care o deţinea conducătorul din Cnossos pe insula Creta. Cutremurele care au urmat au mai distrus câteva clădiri.

Pe lângă Cnossos, mai existau oraşe-palat în Mallia în nord, Zakros la est şi Phaistos în extremitatea sudică. Acesta din urmă a fost ridicat pe terase cu înălţimi diferite. Mai exista de asemenea o „reşedinţă de vară" la Hagia Triada. S-au descoperit aşezări minoice nu numai pe Creta, ci şi pe insula Santorini, care a fost însă distrusă de erupţia unui vulcan în jurul anului 1628 î.Hr. Aproximativ în 1450 î.Hr., Creta şi Cnossos au fost cucerite de micenieni. Asaltul dorienilor din jurul anului 1230 î.Hr. a distrus civilizaţia miceniană, inclusiv pe cea de pe insula Creta. Începând cu 1100 î.Hr., Creta a fost asimilată de civilizaţia greacă de pe continent.

Minos şi minotaurul

Potrivit unei legende, regele Minos din Creta era fiul lui Zeus şi al Europei. El nu a sacrificat taurul alb trimis din mare de Poseidon, atrăgând răzbunarea zeului. Acesta a făcut-o pe soţia lui Minos, Pasiphae, să se îndrăgostească de un taur şi să dea naştere unui monstru jumătate om, jumătate taur, numit minotaur. Regele l-a închis pe monstru în labirintul construit de Dedal. Şapte tineri şi şapte fecioare îi erau aduşi ca jertfă în fiecare an, până când Teseu l-a înfrânt şi ucis. Minos a murit în Sicilia şi a devenit judecător în infern.

Civilizaţia miceniană şi Troia

Caracteristic pentru civilizaţia miceniană sunt aristocraţia sa războinică şi oraşele fortificate. Legenda Troiei ilustrează foarte bine trăsăturile definitorii ale acestor regate beligerante.

Între 1600-1200 î.Hr., aheii au migrat dinspre nord în Grecia, fondându-şi oraşe-stat pe insulele din Marea Egee, în Attica şi Pelopones.

Homer foloseşte termenul de „ahei" referindu-se generic la toţi grecii. Aceştia aveau o structură socială marţială, după cum ne dezvăluie aşezarea palatelor, cetăţilor şi oraşelor lor. Majoritatea palatelor aristocraţiei războinice erau fortificate, oraşele fiind protejate de ziduri de apărare. Pentru o lungă perioadă de timp, cel mai important centru a fost Micene, care a împrumutat numele său întregii civilizaţii egeene.

Se cunosc puţine date despre organizarea socială a oraşelor-stat miceniene. Exista probabil o clasă de birocraţi de palat care primeau ordine de la nivel central, dar întreţineau legături şi cu oficianţii cultelor şi cu conducătorii, precum Atreus şi fiul său Agamemnon. Economia se baza în primul rând pe agricultură şi metalurgie. Existau conflicte militare între diferitele centre egeene, cu Creta minoică şi cu statele din Asia Mică, cum era Troia. Nu s-a determinat clar care au fost cauzele care au condus la destrămarea civilizaţiei miceniene. Catastrofele naturale sau unele răsturnări sociale interne i-ar fi putut provoca declinul, undeva între 1200 şi 1000 î.Hr.

Distrugerea Troiei de către greci, aşa cum a fost ea imortalizată de Homer în Iliada, este indubitabil legată de migraţiile agresivelor popoare ale mării, precum filistinii, care alungau populaţii întregi de pe teritoriile lor. Cu toate acestea, legenda luptelor eroice pentru Troia a servit ca model pentru întreaga civilizaţie greacă clasică.

Arheologul german Heinrich Schliemann a început să efectueze săpături la Troia în 1870, în movilele de ruine de la Hisarlîc, din Turcia de azi. El a considerat că faptele relatate în Iliada constituiau o realitate istorică, crezând că artefactele de aur şi argint descoperite în al doilea strat atins în 1873, inclusiv ceea ce el a botezat „Masca lui Agamemnon", aparţineau perioadei Războiului Troian. Însă cele mai vechi obiecte aduse la lumină aparţineau unei perioade anterioare (cca 2500-2200 î.Hr.). În 1874, Schliemann a început săpăturile arheologice şi la Micene, unde a găsit rămăşiţele unei civilizaţii care constituia o punte între Grecia şi Cipru.

Războiul Troian

Potrivit Iliadei lui Homer, Războiul Troian a început cu răpirea Elenei, soţia lui Menelaos din Sparta, de către Paris, fiul regelui Priam din Troia. Sub conducerea lui Agamemnon, regele cetăţii Micene şi fratele lui Menelaos, grecii au început un asediu al Troiei care avea să dureze zece ani. Punctul culminant l-a constituit momentul în care eroul grec Ahile l-a învins pe cel troian, Hector. O stratagemă inteligentă a lui Odiseu (sau Ulise în latină), calul troian, a decis soarta războiului în favoarea grecilor. Zeii părtinitori şi ambiguitatea morală a conflictului sunt elemente tipice ale operei lui Homer.

Fragment din Iliada lui Homer

"... Ahile scoase suliţa tatălui său / din teaca ei, grea, apăsătoare şi voluminoasă. / Nici un alt luptător aheu nu o putea ridica / doar Ahile avea iscusinţa de a o mânui: / în cenuşa muntelui Pelion făurită, era un dar dat lui Peleus, tatăl său, / de către Chiron odată, mai demult, / pentru a aduce moarte eroilor."

Migraţiile dorienilor

După invazia în Grecia, dorienii de origine indo-europeană au colonizat treptat întreaga regiune. Au apărut clanuri şi comunităţi distincte, care au format oraşe.

Migraţia dinspre regiunea Balcanilor către Grecia a triburilor doriene de indo-europeni a precedat-o pe cea a popoarelor mării de la începutul mileniului I î.Hr. Dorienii s-au stabilit în valuri succesive mai întâi în centrul Greciei, apoi, în jurul anului 1150 î.Hr., şi în Pelopones. Au ajuns de asemenea în insulele Ciclade, pe Creta şi pe coasta Asiei Mici. Dorienii rivalizau cu fenicienii pentru supremaţia pe mare.

Triburile s-au împărţit în curând în mai multe popoare, cum ar fi spartanii, mesenienii, grecii din Argos şi cei de nord-vest. Dezvoltarea clanurilor şi comunităţilor distincte a dus mai târziu la formarea oraşelor-stat şi la lupta lor pentru independenţă. Homer descrie viaţa cotidiană a acestor primi greci: casa (oikos) constituia spaţiul vital al unei familii, în vreme ce pământul (kleros), terenul unui clan sau al unei familii, reprezenta nucleul proprietăţii private. Membrii familiei ascultau de capul acesteia. astfel de lume avea limite clar delimitate, iar legăturile dintre populaţie şi aristocraţia războinică se creau prin intermediul luptelor şi cultelor. Însă pe baza unei politici şi administraţii elementare, mai multe familii sau comunităţi se puteau uni şi forma un oraş (polis), care se construia de obicei pe o porţiune mai ridicată de teren, înconjurată cu ziduri de apărare.