I.4. Egiptul antic


CCA 2900-332 Î.HR.
Vechea civilizaţie a Egiptului antic a apărut pe fâşia de pământ fertil pe care Nilul a creat-o în deşertul din nordul Africii. Dată fiind izolarea sa geografică, Egiptul a evoluat foarte diferit, în special în unele aspecte, faţă de restul Orientului Apropiat. Deşi a fost supus unor influenţe exterioare, caracteristicile sale fundamentale au rămas aceleaşi în mileniile sale de existenţă. Istoria Egiptului este marcată de cele 31 de dinastii care s-au succedat la putere.

Perioada predinastică

Regiunile nordice şi cele sudice ale Egiptului au fost unificate încă din perioada predinastică, formând o singură entitate politică.

Egiptul se află pe Valea Nilului (4), fiind mărginit spre est şi spre vest de deşert. Inundaţiile (1) anuale, care au loc între iulie şi octombrie, aduc aluviuni fertile, esenţiale pentru agricultura (3) înfloritoare de pe malul fluviului. Ţara este împărţită în Egiptul de Sus, unde Nilul curge printr-o vale îngustă, şi Egiptul de Jos, unde fluviul şi afluenţii săi formează o deltă largă înainte de a se vărsa în Marea Mediterană.

La început, în jurul anului 2900 î.Hr., în cele două regiuni au apărut două regate independente şi rivale. Potrivit tradiţiei, Narmer (2), un conducător predinastic al Egiptului de Sus, a fost cel care a cucerit Delta Nilului şi a unificat cele două regate, stabilind noua capitală în puternicul oraş Memfis, la graniţa dintre ele. Aha a fost un domnitor din prima dinastie, la începutul anilor 2900 î.Hr.

Împărţirea în Egiptul de Sus şi cel de Jos prin regiuni autonome s-a repetat în întreaga istorie a Egiptului. De fiecare dată când puterea centrală începea să slăbească, regiunile cereau independenţa.

„Darul Nilului"

În sec. V î.Hr., istoricul şi călătorul grec Herodot a descris Egiptul ca pe un „dar al Nilului": „Este neîndoelnic totuşi că oamenii adună aici recolte cu mai multă uşurinţă decât alţii, netrebuind să se lupte să tragă brazde cu plugul, nici să plivească, nici să facă celelalte munci pe care alţii le fac pentru a obţine roade; ei aşteaptă doar ca apele râului să urce singure şi să le ude ogoarele, iar apoi să se retragă."
Din Istoriile lui Herodot

Dinastiile conducătoare

Cronologia conducătorilor egipteni înainte de venirea lui Alexandru cel Mare în 332 î.Hr. (31 de dinastii):

Perioada Timpurie   (1-2)          2900-2660

Regatul Vechi              (3-6)         2660-2160
Prima Perioadă
Intermediară                  (7-10)       2160-2040

Regatul Mijlociu       (11-12)      2040-1785
A Doua Perioadă
Intermediară                 (13-17)       1785-1552

Regatul Nou               (18-20)      1552-1070
A treia perioadă
Intermediară                 (21-24)      1070-712

Perioada Târzie        (25-31)      712-332

Regatul Vechi

Cele mai cunoscute piramide au fost ridicate în timpul Regatului Vechi, ca dovadă a structurii foarte ierarhizate a societăţii egiptene.

Încă de la naşterea civilizaţiei egiptene, a existat o strânsă legătură între tron şi religie. Fiecare faraon (9) era considerat a fi trimisul zeului Horu. Începând cu a cincea dinastie, faraonii erau adoraţi ca fii ai zeului Soarelui Ra.

Unificarea Egiptului de Sus cu cel de Jos era reconstituită simbolic de fiecare dată când un nou faraon urca pe tron şi primea dubla coroană a celor două regate. Conducătorul impunea dările în regat. Acestea depindeau de mărimea terenurilor şi de numărul de animale (7) deţinute de fiecare familie. Supuşii trebuiau de asemenea să îndeplinească anumite îndatoriri comune în perioadele de secetă şi de inundaţii, cum ar fi construirea de canale şi diguri, dar şi ridicarea mormintelor faraonilor. După faraon, cei mai mari proprietari de pământ erau preoţii, înalţii demnitari (8) şi guvernatorii de provincii. Datorită acestui fapt, ei beneficiau de o putere politică remarcabilă în regat, cu atât mai mult cu cât posturile erau transmise prin ereditate.

Unul dintre cei mai mari faraoni ai Regatului Vechi a fost regele Djoser din a treia dinastie, care a organizat expediţii miniere în Peninsula Sinai, de unde se extrăgeau cupru şi turcoaz. El este foarte bine cunoscut şi pentru piramida sa în trepte din Saqqara, proiectată de Imhotepag. Pe lângă funcţia de arhitect, acesta din urmă le îndeplinea şi pe cele de medic, preot şi demnitar la curte. A fost unul dintre primii creatori dotaţi cu mai multe talente din istorie, fiind chiar adorat ca divinitate.

Regatul Vechi a atins apogeul în timpul celei de-a patra dinastii. Faraonul Snefru a condus expediţii de jaf înspre sud în Nubia (5) (Sudanul de astăzi) şi înspre vest în Libia, luând aur, fildeş şi sclavi ca pradă de război. Fiul său Keops a ridicat marea piramidă de la Giseh, singura dintre cele şapte minuni ale lumii antice care s-a păstrat până în prezent. Succesorii lui Keops, Kefren şi Mykerinos au construit şi ei morminte complexe la Giseh (10). După faraonul Pepi II din a şasea dinastie, care a domnit mai bine de 90 de ani, au început să apară primele semne ale declinului. Conflictele pentru putere, asasinatele de la curte şi eforturile guvernatorilor din provincii pentru a obţine independenţa au dus la prăbuşirea Regatului Vechi.

Piramidele

Piramidele au fost ridicate începând cu a treia dinastie şi sfârşind cu cea de-a şaptesprezecea, de către egipteni, dar şi de către kuşiţi. Tumulii funerari din perioada predinastică au precedat piramidele care au apărut iniţial sub forma mormintelor construite în unghiuri drepte, numite mastaba („bancă" în arabă). Piramidele trepte ale lui Djoser au fost ridicate la Saqqara prin suprapunerea mai multor astfel de mastaba.

Prima şi a Doua Perioadă Intermediară şi Regatul Mijlociu (2160-1552 î.Hr.)

Regatul Mijlociu a fost încadrat de două perioade de declin şi sciziuni.

În timpul Primei Perioade Intermediare, care a urmat după căderea Regatului Vechi, Egiptul s-a fragmentat din nou în numeroase regiuni angajate în război civil. Administraţia civilă, comerţul şi economia au suportat astfel o lovitură serioasă. Mai mult, populaţia a suferit de foame (3) din cauza neglijării sistemelor de irigaţie şi de stocare a alimentelor. Guvernatorii provinciilor din cea de-a unsprezecea dinastie a Tebei din Egiptul de Sus au reuşit în sfârşit să câştige supremaţia în lupta pentru controlul Amenemhet III asupra Egiptului. Aceştia au cucerit Egiptul de Jos şi au înfiinţat al doilea regat.

Faraonii din dinastiile a unsprezecea şi a doisprezecea au preluat puterea de la guvernatorii provinciilor şi au reinstaurat administraţia centrală. Mutarea capitalei regatului la Teba (1), în Egiptul de Sus, a avut impact şi asupra politicilor religioase. Zeul Amon, care avea un cult special în noua capitală, a fuzionat cu zeul Soarelui Ra, al cărui templu principal se afla la Heliopolis, în Egiptul de Jos, lângă vechea capitală Memfis, dând naştere astfel divinităţii oficiale a regatului, Amon-Ra. Un complex vast de temple (2) a fost construit la Teba în cinstea sa (pe teritoriul ocupat astăzi de localităţile Luxor şi Karnak).

Faraonul Sesostris III (1878-1843 î.Hr.) a lărgit din nou aria de influenţă a Egiptului, din Nubia, peste Sinai şi până la bogatele oraşe comerciale din Liban. Fiul lui Sesostris, Amenemhet III (4) (1842-1797 î.Hr.) a deviat cursul unui afluent al Nilului pentru a crea oaza Fayoum. Aici a fost ridicată ultima mare piramidă pentru conducător. Conform tradiţiei tebane, faraonii ce au urmat erau îngropaţi în complexe subterane de morminte din Valea Regilor (6), la vest de capitală.





















Sfârşitul celei de-a douăsprezecea dinastii a marcat debutul celei de-a doua Perioade Intermediare, când ţara a fost din nou împărţită în Egiptul de Sus şi cel de Jos. Această sciziune a favorizat invazia hicsoşilor (5) (în egipteană, Hega-khase: „domnitori din alte tărâmuri"), un grup de triburi indo-europene. Ei au pătruns în Egiptul de Jos şi şi-au stabilit capitala, Avaris, în delta Nilului. De acolo au domnit în Egiptul de Jos ca faraoni, în vreme ce dinastiile locale stăpâneau Egiptul de Sus din Teba.

Regatul Nou I (cca 1539-1379 î.Hr.)

Egiptul antic a atins apogeul puterii sale politice în timpul Regatului Nou. Faraonii celei de-a optsprezecea dinastii au făcut din Egipt statul cel mai influent din Orientul Apropiat.

În timpul domniei lui Ahmosis I, primul faraon din dinastia XVIII, conducătorii Tebei au reuşit să îi alunge pe hicsoşi şi să extindă dominaţia Egiptului până la graniţa Siriei. Urmaşul lui Ahmosis, Tutmes I (cca 1525-cca 1512 î.Hr.) a cucerit toată Nubia şi a integrat-o în Imperiul Egiptean.

Fiica lui Tutmosis, Hatşepsut (9) (1503-1482 î.Hr.) s-a căsătorit cu fratele ei vitreg, Tutmes II. După moartea acestuia, ea a preluat puterea, iniţial ca regent pentru nepotul ei, Tutmes III. În cele din urmă, ea şi-a asumat titlul de faraon şi a adus o perioadă de pace şi prosperitate pentru ţară. Au fost organizate expediţii comerciale de amploare, cum ar fi cele din ţinutul Punt (Eritreea şi Somalia de astăzi). La fel ca şi alţi faraoni, Hatşepsut a poruncit să i se ridice un splendid templu funerar (11), unul dintre cele mai importante edificii de acest gen.

După moartea ei, Tutmes III (8) (1504-1450 î.Hr.) a şters orice menţiune a mătuşii şi mamei sale vitrege. În timpul domniei lui, Regatul Nou a atins dimensiunile sale maxime, întinzându-se de la Eufrat în nord, până la Sudanul de astăzi în sud. Pentru a împiedica ascensiunea hitiţilor, faraonii au încheiat alianţe succesive cu Regatul Mitanni. Politica alianţelor a fost dublată de căsătoriile dinastice. Amenhotep III (7) (1417-1379 î.Hr.) s-a căsătorit atât cu regina egipteană Tiy, cât şi cu două prinţese Mitanni. Domnia lui Amenhotep III s-a remarcat prin edificiile (10) construite şi prin stilul arhitectural. Lunga perioadă în care a condus Egiptul a marcat de asemenea declinul treptat al celei de-a optsprezecea dinastii, accelerat ulterior de politica religioasă a fiului acestuia, Amenhotep IV (Akhenaton).

Femeile în Egiptul antic

Femeile egiptene se bucurau cam de aceleaşi drepturi ca şi bărbaţii. Ele puteau încheia de sine stătător tranzacţii legale şi puteau practica majoritatea meseriilor. Femeile căsătorite aveau drepturi egale cu soţii lor. Poligamia se practica doar în casele regale. Dintre soţiile faraonilor, „marile consoarte regale", precum Tiy şi Nefertiti, au avut o influenţă considerabilă. S-au înregistrat unele cazuri în care femeile au devenit faraoni. Căsătoriile între fraţi şi surori aveau loc pentru a asigura puritatea dinastiilor divine. Dacă faraonul era fiul unei concubine, cum s-a întâmplat frecvent în dinastia XVIII, el se căsătorea de obicei cu sora vitregă cea mai apropiată pentru a-şi asigura descendenţa. Ulterior, „soţiile divine ale lui Amon" au dominat oficial teocraţia tebană în Egiptul de Sus.

Regatul Nou II: Perioada Amarna (1379-1320 î.Hr.)

Amenhotep IV a introdus o formă de monoteism şi a interzis vechile culte, stârnind astfel mânia preoţilor, care se temeau că îşi vor pierde influenţa în Egipt.

Venerarea discului solar, Aten, era deja un lucru comun la curtea faraonului Amenhotep III. Noul faraon, Amenhotep IV (1379-1362 î.Hr.), a interzis însă toate celelalte culte. El şi-a luat numele de Akhenaton (3) („cel care îl slujeşte pe Aten") şi a înfiinţat o nouă capitală, Akhetnaton, pe câmpiile din centrul Egiptului, la Tell el-Amarna. Procedând astfel, el i-a privat pe preoţii lui Amon-Ra din Teba de puterea lor. În timpul lui Akhenaton, a apărut un stil artistic nou, mai naturalist (4). În al doisprezecelea an al domniei acestuia, entuziasmul său pentru reformă a început să scadă. Nefertiti (2), care fusese până atunci egala sa şi „suprema soţie regală", a dispărut, fiind înlocuită de prinţesa Mitanni Kiya. Această schimbare putea fi cauzată de ameninţarea crescândă din partea hitiţilor, care a determinat Egiptul şi Regatul Mitanni să se alieze.





















La puţin timp după moartea lui Akhenaton, vechile culte au fost reinstaurate. S-a încercat de asemenea eradicarea amintirii „regelui eretic".

Ambii faraoni care i-au urmat s-au căsătorit cu fiicele (1) lui Akhenaton şi Nefertiti pentru a asigura continuitatea dinastiei. Al doilea faraon, tânărul Tutan-khaten, şi-a schimbat numele în Tutankhamon în încercarea unei reveniri la vechea ordine. Nu a avut însă realizări semnificative pe plan politic. Din cauza conflictelor permanente cu hitiţii, puterea generalilor de armată acrescut constant. După moartea sa, aceştia au uzurpat tronul. Unul dintre ei, Ramses I a înfiinţat o dinastie în jurul anului 1320 î.Hr.


Fragment din Imnul lui Akhenaton către Aton

„Răsăritul Tău este minunat în văzduh,
O, Aton cel viu, originea vieţii!
Când te ridici la răsărit,
Umpli întreg pământul cu frumuseţea Ta;...
Căci Tu eşti splendid, măreţ, strălucitor...
Când cobori de pe cer la apus,
Întunericul se aşterne peste lume precum moartea...
Bezna domneşte,
Lumea este cufundată în tăcere.
Cel care le-a creat s-a dus să se odihnească în ceruri.
Pământul străluceşte când răsări pe boltă,
Când luminezi, Aton, ziua.
Întunericul se risipeşte
Când îţi arunci razele..."

Blestemul faraonului Tutankhamon

Descoperirea mormântului aproape intact al lui Tutankhamon în 1922 a fost cea mai mare senzaţie arheologică a secolului trecut. Însă curând, mulţi dintre cei care au participat la săpături au murit în circumstanţe misterioase şi astfel a luat naştere legenda „blestemului lui Tutankhamon". Astăzi se crede că decesele au fost cauzate de către unele bacterii rare, ciuperci sau viruşi conservaţi în mormânt.

Regatul Nou III: Perioada Ramsidă (1320-1070 î.Hr.)

Faraonii din dinastiile XVIII şi XIX, care au purtat aproape toţi numele de Ramses, au menţinut coeziunea marelui Imperiu Egiptean.

Ramses I a profitat de confuzia ce domnea în jurul tronului la sfârşitul celei de-a optsprezecea dinastii şi a înfiinţat-o pe cea de-a nouăsprezectea. Domnia sa scurtă de doar doi ani s-a soldat doar cu bătălii grele.

Deşi Teba rămânea centrul religios al Egiptului, capitala a fost mutată în Delta Nilului, de unde se putea ajunge mai uşor pe frontul din nord, unde aveau loc lupte crâncene cu hitiţii. Nomazii din Libia, care atacau Egiptul dinspre vest cu regularitate, constituiau şi ei o ameninţare. Fiul lui Ramses I, Seti I, a condus campanii militare în Palestina, Siria şi Sudan, aducând acasă prăzi bogate de război. El a continuat să ridice temple, adăugând în special numeroase coloane marelui complex de la Karnak.

Una dintre cele mai semnificative lupte (8) împotriva hitiţilor şi a aliatului acestora, prinţul amorit din Kadeş, Siria, a avut loc în 1285 î.Hr. Ramses II (5) nepotul lui Ramses I, cunoscut drept „cel Mare", un domnitor puternic, dar şi crud şi extravagant, al cărui harem a adus pe lume 150 de copii. El a pornit împotriva duşmanilor săi în fruntea unei mari armate pentru a împiedica pierderea totală a Siriei şi Palestinei. Cu toate acestea, doar norocul l-a scăpat de o înfrângere ruşinoasă. Nimeni nu a ieşit învingător în lupta de la Kadeş, care s-a încheiat cu semnarea unui tratat de pace în 1259.

Problemele externe cu care se confrunta Ramses II nu l-au împiedicat, cu toate acestea, să construiască intens. Templul (9) tăiat în stâncă de la Abu Simbel este cel mai cunoscut dintre nenumăratele temple pe care acesta le-a ridicat sau le-a restaurat.

Cel mai important faraon al celei de-a douăzecea dinastii, Ramses III (6) (1198-1166 î.Hr.), autor al unor reforme sociale şi administrative semnificative, a fost nevoit să apere Egiptul de atacurile venite din exterior. Popoarele mării, printre care se numărau aheii şi filistenii (7), s-au aliat cu libienii şi au pătruns în Egipt de pe mare şi dinspre uscat. Faraonul nu a reuşit să-i oprească nici pe filisteni să se aşeze în Palestina, nici pe libieni să se stabilească în Egipt. Comerţul şi plata tributului au încetat. Dificultăţile economice au dus la nelinişte socială şi la prima grevă înregistrată în istorie.

Ramses III a fost ucis în cele din urmă, dar enormele temple şi palate ridicate de el îi păstrează vie amintirea. Succesorii săi şi-au pierdut puterea asupra populaţiei. Străinii aflaţi în Egipt, urmaşi ai mercenarilor sau sclavi, s-au răsculat, iar înalţii preoţi ai lui Amon din Teba au înfiinţat o teocraţie în Egiptul de Sus.

Evreii în Egipt

Printre numeroasele neamuri străine aflate în Egipt în timpul faraonilor se numărau şi evreii, care erau folosiţi fără milă ca sclavi la muncile cele mai grele. Cu toate acestea, ei erau priviţi ca o ameninţare:

„El a zis poporului său: Iată că poporul copiilor lui Israel este mai mare şi mai puternic decît noi. Veniţi să ne arătăm dibaci faţă de el, ca să nu crească, pentru ca nu cumva, dacă se va întîmpla un război, să se unească şi el cu vrăjmaşii noştri, să ne bată şi să iasă apoi din ţară. Şi au pus peste ei isprăvnicei, ca să-i asuprească prin munci grele. Astfel au zidit ei cetăţile Pitom şi Ramses, ca să slujească de hambare lui Faraon." 
(Exod, capitolul 1, versetele 8-11)

A Treia Perioadă Intermediară şi Perioada Târzie (1070-332 î.Hr.)

În timpul celei de-a Treia Perioade Intermediare, Egiptul era din nou scindat. Perioada Târzie a constat dintr-o succesiune de intervale de ocupaţie străină şi independenţă.

Faraonii de după dinastia XX deţineau controlul doar asupra teritoriului Egiptului de Sus. Generalii trupelor de mercenari libieni au devenit tot mai influenţi, până ce unul dintre aceştia, Shoshenq I (1) (cca 945-924 î.Hr.), a preluat puterea. Mulţumită legăturilor lor dinastice, faraonii libieni au putut iniţial să exercite o oarecare influenţă şi asupra Egiptului de Sus, dar Egiptul de Jos s-a fragmentat într-o mulţime de principate şi regate.

Înalţii preoţi (2) ai lui Amon din Teba înfiinţaseră deja o formă de teocraţie în Egiptul de Sus, pe care o justificau prin profeţiile „soţiei (4) divine a lui Amon". Această funcţie o deţineau de obicei prinţesele libiene, mai târziu, cele din familiile regale kuşite.

Kuşiţii au început să pătrundă în Egipt dinspre Nubia în jurul anului 740 î.Hr. Au preluat tronul faraonilor, mai întâi în Teba, iar în timpul dinastiei XXV (3), şi în Egiptul de Jos. Au reuşit să creeze un singur stat egiptean în 712. După anul 671 î.Hr., asirienii au început să invadeze ţara şi l-au instalat ca guvernator pe Psamtik I, un prinţ libian din Delta Nilului. În 663, cu ajutorul mercenarilor greci, acesta a declarat independenţa şi a înfiinţat dinastia XXVI. A silit-o pe soţia kuşită divină a lui Amon să o aleagă pe una din fiicele lui ca succesoare şi a câştigat astfel controlul asupra Egiptului de Sus până în 656. Psamtik I i-a adus de asemenea pe comercianţii greci în Egipt, aşezându-i iniţial în Delta Nilului. Cu trecerea timpului, relaţiile cu grecii au devenit tot mai strânse. Faraonii se căsătoreau cu grecoaice, donau oferte votive la templul din Delfi şi băteau monede după modelul grecesc.

Perşii (5) au cucerit Egiptul în anul 525 î.Hr. şi l-au integrat în imperiul lor. După numeroase răscoale, Egiptul şi-a recâştigat temporar independenţa, dar a căzut din nou sub dominaţia perşilor în 343. Când Alexandru cel Mare a cucerit Imperiul Persan în 332 î.Hr., el a preluat şi Egiptul, fondând oraşul Alexandria. După moartea sa şi sub conducerea Ptolemeilor, Egiptul a redevenit o putere în zona de est a Mării Mediterane.

Hieroglifele

Hieroglifele egiptene sunt o scriere pictografică utilizată în special pe monumente şi în textele religioase. Egiptenii foloseau hieroglife simplificate în viaţa de zi cu zi până la introducerea creştinismului, când au trecut la scrierea cu alfabetul grec. De-a lungul secolelor, sensul hieroglifelor s-a pierdut. În 1799, un ofiţer francez, care venise în Egipt cu expediţia lui Napoleon, a descoperit „Piatra de la Rosetta". Pe acest monument datând din sec. II î.Hr., textul era inscripţionat atât cu hieroglife, cât şi cu litere greceşti. Graţie acestei descoperiri, filologii au putut în sfârşit descifra hieroglifele în 1822.


Religia Egiptului

Egiptenii se închinau unui număr mare de zei, a căror importanţă depindea şi se schimba în funcţie de circumstanţele sociale şi politice.

Primele forme de religie egipteană datează din sec. IV î.Hr. La început, zeii erau zoomorfi, devenind apoi şi antropomorfi. Ei erau reprezentaţi frecvent sub forma unor creaturi hibride, precum zeul Horus cu cap de şoim, sau Amon (7) cu cap de berbec. Făcând parte dintr-un panteon vast, zeii erau asociaţi cu cele mai importante centre religioase şi principalele oraşe aveau întotdeauna o semnificaţie specială. Erau adoraţi în tot regatul, contribuind şi la o ierarhizare culturală şi geografică în cadrul cultului oficial. În Vechiul Regat, zeul suprem era cel al Soarelui, Ra, onorat la Heliopolis, lângă capitala Memfis. Odată cu ascensiunea Tebei în timpul Regatului Mijlociu, zeul oraşului, Amon, a devenit şi el extrem de important, fiind în cele din urmă contopit cu Ra şi dând naştere lui Amon-Ra. Faraonul Akhenaton a încercat zadarnic să introducă adorarea lui Aten, care nu avea o formă umană, ci era reprezentat doar de discul solar.

Egiptenii credeau că şi zeii îmbătrânesc şi mor. Osiris (8), înfăţişat sub formă de mumie, simboliza moartea. El a fost ucis şi dezmembrat de fratele său, Seth, zeul deşertului, fiind însă readus la viaţă de sora sa (9) (10). Osiris a devenit astfel un simbol al fertilităţii şi al energiei regeneratoare (11). Primii faraoni erau consideraţi a fi trimişii lui Horus, fiul lui Isis şi Osiris.

La sfârşitul Regatului Vechi au apărut primele menţiuni despre judecata morţilor, care trebuiau să dea socoteală pentru faptele lor în faţa lui Osiris şi Ra. Ei puteau continua să existe ca spirite binecuvântate, dar puteau fi şi osândiţi, iar pedeapsa era aspră, uneori constând chiar în anihilare totală.


Prin mumificare, aşezarea obiectelor alături de morţi, construirea de morminte, precum piramidele, se dorea continuarea vieţii pământeşti şi după moarte. 



Decedaţii (12) erau protejaţi cu ajutorul ritualurilor şi incantaţiilor. Egiptenii foloseau amulete şi obiecte purtătoare de noroc, precum scarabeii (6) , pentru a se apăra de pericole şi a se bucura de fertilitate. Rolul faraonului de a intermedia între oameni şi zei a scăzut în importanţă odată cu decăderea Regatului Nou şi disiparea puterii. Unele animale, cum ar fi pisicile şi crocodilii, erau adorate ca intermediari cu lumea spiritelor. Multe animale de acest fel au fost mumificate şi aşezate în cimitire sau morminte. În timpul Perioadei Târzii, au apărut unele culte elitiste, precum cel al lui Isis şi Osiris, care au fost populare şi în Imperiul Roman.

Fragment din Cartea morţilor

„Eu deschid calea în cer, precum şi pe pământ, întrucât eu sunt fiul vostru iubitor Osiris! Am devenit duh, purificat, sfânt şi înarmat cu cuvinte magice în stare să dezlege vrăji... Zei ai boltei nesfârşite, spirite cereşti! Priviţi-mă cu toţii! Mi-am încheiat călătoria şi vin aici în faţa voastră."