I.1. Primele mari civilizaţii
Trecerea de la creşterea restrânsă a
animalelor (2) la cea extinsă a contribuit considerabil la stabilirea triburilor
nomade în Orientul Apropiat. Vitele, care au fost integrate în religie ca
simboluri de cult (4) pentru forţa şi fertilitatea lor, erau folosite atât ca
animale de tracţiune, cât şi la ferme şi păşunat. Măgarul şi mai ales cămila (3) au fost
domesticite pentru călărie, dar şi ca animale de povară. Cămila era de altfel
principalul mijloc de transport în comerţul cu caravane, în vreme ce caii erau
utilizaţi în special în război.
Grâul şi orzul erau cultivate cel mai
mult. Inventarea plugului pentru arat, sistemele inteligente de irigaţie (6),
precum şi digurile şi canalele care protejau împotriva inundaţiilor au dus la
creşterea eficienţei şi producţiei în aşezările omeneşti. Un alt obiectiv
principal al comunităţilor în continuă dezvoltare era apărarea de alte
populaţii cu care concurau pentru resurse.
Primele comunităţi s-au transformat cu
timpul în societăţi cu o ierarhie strictă a claselor sociale. Funcţionarii
publici, specializaţi în administraţie, erau extrem de importanţi. Ei controlau
comerţul urban şi producţia agricolă. Principalele hambare de grâu (8) erau de
obicei incluse în clădiri cu rol religios şi de aici a pornit şi ideea că
proprietatea statului şi forţa administrativă erau concentrate acolo (aşa-numita
„economie de templu").
Conducătorul, regele sau prinţul
oraşului, avea un rol special. El iniţia proiectele de lucru în comunitatea,
aflându-se şi în fruntea activităţilor administrative şi religioase. El
conducea teritoriul în numele zeilor şi era trimisul lor pe pământ.
În Mesopotamia, religia (12) era extrem de
complexă şi a preluat tot mai multe elemente noi, pe măsură ce alte popoare
nomade veneau şi se stabileau în regiune. Alte elemente s-au schimbat cu
trecerea timpului, dată fiind capacitatea de absorbţie a religiei dominante.
Datorită comunităţii, unii eroi locali, precum Ghilgameş din Uruk (cca 2700-2600
î.Hr.), sau unele zeităţi tutelare ale oraşelor, ca Marduk din Babilon, au fost
promovaţi la rang de divinităţi. Marduk a fost declarat chiar zeul principal în
timpul domniei lui Hammurabi în Babilon (1792-1750 î.Hr.). Conducătorul
ahemenid, Cirus cel Mare, i-a acceptat pe preoţii lui Marduk în Babilon şi a
contribuit la reînnoirea Regatului Babilonian. După ce l-a înfrânt pe Darius
III în lupta de la Gaugamela, Alexandru cel Mare a adus ofrande zeului Marduk
în anul 331 î.Hr. El a dat în acest mod un caracter de legitimitate divină
domniei sale. Cuceritorul se înscria astfel în descendenţa directă a regilor
babilonieni.
Avântul cultural cunoscut de omenire
după inventarea scrisului nu poate fi nicidecum supraapreciat. Primele
înscrisuri au fost găsite pe tăbliţe de lut (10), care erau folosite în schimburile
comerciale. Scrierea cuneiformă timpurie a sumerienilor s-a dezvoltat din
pictograme care, la fel ca şi hieroglifele egiptene (13), se asemănau cu obiectul pe
care îl reprezentau. Era un sistem complicat, stăpânit doar de scribi special
instruiţi, care aveau în virtutea acestui fapt o poziţie bună pe scara socială.
Pictogramele erau diferite de primele
simboluri şi picturile rupestre, întrucât se bazau pe transmiterea sensurilor
prin coerenţa sistemului de scriere, mai curând decât cu ajutorul tradiţiei
orale. Dorinţa de a simplifica scrisul a transformat pictogramele în litere cuneiforme.
Ele exprimau un sunet sau un grup de sunete şi înlocuiau simbolurile
obiectelor, dând astfel naştere scrierii fonetice. Sistemul iniţial se baza pe
silabe, fiecare literă reprezentând o silabă sau o combinaţie de silabe. În
jurul anului 2500 î.Hr., akkadienii au adoptat şi ei scrisul cuneiform sumerian
prin silabe şi l-au dezvoltat, adăugându-i propriile litere. Ulterior elamiţii,
huriţii, hitiţii, urartienii şi alte popoare au preluat acest sistem de
scriere, astfel încât în 1400 î.Hr., el era utilizat în comerţul din întreaga
regiune şi chiar mai departe.
Următorul pas spre abstractizarea
scrisului a fost crearea unui alfabet, în care fiecare literă corespundea unui
sunet. Aceasta permitea formarea unui număr nelimitat de combinaţii cu ajutorul
a doar câtorva litere care redau sunete.
Primul alfabet de acest gen a luat
naştere în oraşele canaanite Ugarit (cca 1400 î.Hr.) şi Byblos (9) (cca 1000 î.Hr.)
şi cuprindea 30 şi respectiv 22 de litere. Ca orice scriere semită, alfabetele
canaaniţilor şi ale urmaşilor acestora, fenicienii, care au stat la baza
formării alfabetelor iudaic, sirian, arab şi grec, nu includeau vocale.
Alfabetul grec a fost primul care a
introdus vocalele, dar a preluat forma şi ordinea literelor, precum şi cifrele,
din alfabetele anterioare. Primele texte greceşti sunt scrise, ca şi cele
semite, de la dreapta la stânga.