VII.11. Italia


DUPĂ 1945

Deşi Italia suferă distrugeri mari în Al Doilea Război Mondial, fostul aliat al Reichului german se reconstruieşte rapid cu ajutorul financiar al SUA. Miracolul economic italian din anii 1950 se manifestă prin dezvoltarea spectaculoasă a filmului, turismului şi producţiei industriale. Sistemul politic italian este constant instabil. O problemă gravă a ţării era, şi continuă să fie, crima organizată şi corupţia, care, în cazuri individuale, ajunge până la instituţiile de stat şi în economie. Sistemul măsurilor economice se prăbuşeşte în anii 1990, cu toate că nu urmează modificări structurale.

Sistemul politic italian după 1945

După Al Doilea Război Mondial, Italia pune bazele unei republici constituţionale. Partidul Creştin Democrat rămâne membru în guvernele ulterioare, în coaliţii de conducere alternante.

După plebiscitul din 2 iunie 1946, Italia devine republică, cu o constituţie parlamentară democratică. Regele Umberto II, care îi succedase lui Victor Emmanuel la 9 mai 1945, în speranţa de a păstra monarhia care fusese grav compromisă din cauza toleranţei faţă de regimul neconstituţional al lui Mussolini, părăseşte ţara. Majoritatea republicană reprezenta 2 milioane din 23.400.000 de voturi. Partidul Creştin Democrat de centru devine forţa politică principală. Acesta rămâne la guvernare în 1947-1953 cu majoritate absolută într-o Cameră cu 556 de locuri, iar mai târziu în coaliţii alternante, în care are de obicei peste o treime din voturi. În anii 1950, Partidul Socialist pierde poziţia secundă în parlament în favoarea comuniştilor, în timp ce neofasciştii se înfiinţează ca extremă dreapta. În 1945-1989, guvernul se schimbă de 48 de ori. Cauzele schimbărilor atât de dese sunt reprezentate de specificul constituţiei italiene şi de încercarea de a-i ţine pe comunişti în afara coaliţiilor guvernamentale.

În a doua jumătate a anilor 1970, preşedintele creştin-democrat Aldo Moro propune rezolvarea crizei economice printr-un compromis istoric, adică prin sprijinul comuniştilor, însă este răpit şi ucis în martie 1978 de gruparea teroristă de extremă stângă Brigada Roşie.

Criza guvernamentală continuă să afecteze Italia până la începutul anilor 1990. Se formează diverse guverne de coaliţie, cu trei sau patru partide. Practic, nu mai exista opoziţie. Partidele pătrund aproape complet în viaţa socială şi politică italiană, creând un sistem clientelar sau de patronaj care se menţine prin corupţie şi şantaj.

Constituţia italiană

Constituţia Italiei reprezenta un compromis, schiţat în perioada postbelică de un amalgam de partide antifasciste, care intră în vigoare în 1948. O caracteristică a acesteia este marea şansă oferită cetăţenilor de a lua parte la legislaţie şi la alcătuirea parlamentului bicameral. Un singur vot de neîncredere împotriva guvernului din partea unei camere îl poate răsturna. Preşedintele are doar o influenţă formală şi nu poate interveni activ în politica statului prin acte normative. Într-o coaliţie, o astfel de structură slăbeşte considerabil puterea executivă a guvernului.

Dezvoltarea economică şi integrarea în Uniunea Europeană

Planul Marshall şi integrarea europeană contribuie la dezvoltarea economică a Italiei şi stabilizează politica economică.

Partidul Comunist Italian (Partito Comunista Italiano - PCI) era unul dintre cele mai puternice partide comuniste vest-europene ale perioadei postbelice. Planul Marshall finanţat de Statele Unite ale Americii era destinat să-i limiteze influenţa şi să împiedice sprijinirea acestuia de către populaţia afectată de sărăcie după război. În 1947, preşedintele creştin-democrat Alcide de Gasperi încheie o coaliţie cu Partidul Comunist, care de atunci nu mai participă la guvernare. Refacerea economiei şi implementarea reformelor sociale şi agrare încep cu ajutorul banilor care intrau atunci în ţară. Însă, în ciuda refacerii economice remarcabile, numărul emigranţilor rămâne destul de ridicat.

Italia se numără printre membrii fondatori ai NATO în 1949, ai Comunităţii Europene a Cărbunelui şi Oţelului în 1951 şi ai Comunităţii Economice Europene înfiinţată prin Tratatul de la Roma din 1957. Piaţa Comună are un efect benefic asupra economiei italiene. În special industria Italiei de Nord se conectează la restul Europei occidentale, care rămâne şi azi pentru ea o piaţă vitală. De asemenea, procesul integrării europene afectează pozitiv şi alte zone. Pentru a se alătura Sistemului Monetar European, era necesară diminuarea datoriilor şi scăderea ratei inflaţiei pentru a stabiliza economia. Ambele camere ale parlamentului aprobă implementarea măsurilor necesare. În 1999, Italia, împreună cu alte zece naţiuni, intră în ultima fază a uniunii europene economice şi monetare şi introduc euro ca noua monedă comună. Efectele economice şi politice ale procesului de unificare europeană sunt vizibile în Italia proeuropeană, care se alătură Grupului celor Şapte, organizaţia celor mai puternice state industrializate, devenită acum, după primirea Rusiei, Grupul celor Opt (G-8). Integrarea oferă Italiei şansa de a-şi soluţiona problemele economice supraregionale şi de a interveni în procesele politice, în ciuda relativei sale incapacităţi economice.

Vatican

Cetatea Vatican, situată în centrul capitalei italiene Roma şi reprezentând sediul Bisericii Romano-Catolice, face parte din Patrimoniul Mondial UNESCO. Deşi Italia se consideră stat laic, semnificaţia Curiei într-o ţară aproape exclusiv catolică nu este doar de natură religioasă. De asemenea, Vaticanul reprezintă un factor economic şi reuşeşte să-şi exercite influenţa politică prin intermediul Partidului Creştin Democrat.

Particularităţile economiei italiene

În a doua jumătate a anilor 1960, semnele de criză economică din Italia se înmulţesc, odată cu stagnarea producţiei industriale. Crima organizată joacă un rol important în acest proces.

În ciuda succeselor perioadei postbelice, în a doua jumătate a anilor 1960 economia italiană prezintă simptomele distincte ale crizei. Inflaţia era ridicată, iar lira se devalorizează. Datoria naţională atinsese în 1997 punctul culminant de 120% din PIB, din care 47% erau ale întreprinderilor de stat. Numărul mare al întreprinderilor de stat stau la originea crizei: companiile care întâmpinau dificultăţi puteau apela la ajutorul statului sau puteau vinde acţiuni către stat. După ce îşi recăpătau puterea economică, aceste acţiuni puteau fi revândute. Astfel, sectoarele neproductive intră în responsabilitatea guvernului, iar revitalizarea acestor companii se face pe bani publici.

În Italia există diferenţe mari între nord şi sud. Regiunile italiene din nord, Lombardia, Piemonte, şi Veneto, împreună cu Lazio din regiunea centrală, au un nivel ridicat de industrializare şi sectoare de servicii bine dezvoltate. Italia de Nord este printre regiunile cele mai bogate ale Europei. Sudul ţării, numit şi Mezzogiorno, este orientat către agricultură. Densitatea populaţiei este neregulată, concentrată masiv lângă zonele aride. Fondurile structurale de la stat şi de la Uniunea Europeană nu reuşesc să diminueze incapacitatea economică a acestei regiuni. Diviziunea aparent insurmontabilă a ţării deteriorează stabilitatea socială şi politică. În nord, separatismul a devenit o cerere politică exprimată frecvent; în sud, grupuri mari de populaţie migrează spre nord sau părăsesc ţara, din cauza ratei ridicate a şomajului. Mai mult, sudul Italiei rămâne o regiune puternic afectată de crima organizată sau Mafia. Lupta împotriva acesteia este tot mai dificilă, deoarece o mare parte din capitalul mafiot a ajuns deja în economia legală şi dispune de multe relaţii internaţionale.

Mafia

La început o societate secretă a majorităţii proprietarilor de pământ din Sicilia şi a gărzilor lor, Mafia de azi ajunge un sinonim al crimei organizate, extinsă de mult timp dincolo de Sicilia, în toată Europa şi în Statele Unite ale Americii. Sursele principale de venit sunt traficul de droguri, contrabanda cu arme, prostituţia, traficul de persoane şi banii pentru protecţie. Suplimentar, Mafia se implică în fraudarea subvenţiilor şi corupţie în alocarea comisioanelor publice pentru construcţiile de clădiri, de exemplu prin şantajul persoanelor cu influenţă. Codul personal al mafioţilor se caracterizează prin discreţie (omertà) şi răzbunare (vendetta). În sudul Italiei, colaborarea secretă dintre oficialii statului şi mafioţi a transformat Mafia, în timp, într-un factor politic.

Revoluţia italiană din anii 1990

Sistemul politic italian se prăbuşeşte la începutul anilor 1990. În ciuda unui val de procese fără precedent împotriva afaceriştilor, demnitarilor şi politicienilor corupţi, acesta nu se reformează.

Problemele structurale ale sistemului politic italian ating punctul culminant în anii 1990. După căderea blocului estic în 1989, excluderea Partidului Comunist din guvern nu se mai justifica. Intervenţia partidelor politice în economie şi în stat este din ce în ce mai criticată. Deşi devalorizarea lirei de la începutul anilor 1990 promovează exporturile nord-italiene, aceasta înghite economii imense. Cererile separatiste ale regiunilor de nord devin mai puternice; partidul Liga Nordului cere diviziunea ţării pentru a se detaşa de sudul rămas în urmă.

Câţiva procurori publici devotaţi cauzei iau atitudine împotriva crimei organizate, iar Mafia se apără prin atacuri teroriste. Legăturile Mafiei cu sistemul juridic şi cu politicienii ies la lumină. Chiar şi politicienii respectaţi, cum ar fi creştin-democratul Giulio Andreotti şi socialistul Bettino Craxi, sunt acuzaţi. După ce corupţia partidelor în alocarea comisioanelor publice devine cunoscută, creştin-democraţii, urmaţi de aproape toate celelalte partide, se desfiinţează. Toate departamentele guvernului intră în impas din cauza arestării demnitarilor publici. În anul 1994, 6.059 de persoane fuseseră investigate, jumătate fiind închise. Această operaţiune, denumită mâinile curate (mani pulite), este coordonată de procurorul public al oraşului Milano, Antonio di Pietro. Chiar şi partidele noi, cum ar fi Liga Nordului şi Forza Italia al lui Silvio Berlusconi, trebuie să dea socoteală înaintea tribunalelor italiene.

Din fostul Partid Creştin-Democrat iau naştere partide creştin-democrate noi. Termenii socialist, republican, social-democrat şi liberal îşi pierd sensul. Partidul Comunist se reorganizează ca Partidul Democrat de Stânga (Partito Democratico della Sinistra). Forza Italia şi Liga Nordului cresc în sondaje, la fel ca succesorul neofasciştilor, Allianza Nazionale.

După alegerile din 1944, peste 70% dintre membrii parlamentului erau noi. În ciuda acestui fapt, nici una dintre camere nu cade de acord asupra unui comitet de reformă. Propunerea de a introduce sistemul electoral majoritar pentru a concentra puterea politică este respinsă prin referendum în 2000, după ce partidele mici şi Forza Italia s-au declarat împotrivă. Astfel, nu au loc reforme ale sistemului politic.

Silvio Berlusconi

De când a fost ales pentru prima dată prim-ministru, ca preşedinte al partidului de dreapta Forza Italia, pe care l-a înfiinţat în 1994, magnatul media şi actualul prim-ministru italian Silvio Berlusconi este figura dominantă a politicii italiene. Politicianul a trebuit să se apere de mai multe ori în faţa tribunalului şi este criticat pentru influenţa pe care o are asupra mass-media, atât pe plan intern, cât şi pe plan internaţional.