I.4. Egiptul antic
Vechea civilizaţie a Egiptului antic a
apărut pe fâşia de pământ fertil pe care Nilul a creat-o în deşertul din nordul
Africii. Dată fiind izolarea sa geografică, Egiptul a evoluat foarte diferit,
în special în unele aspecte, faţă de restul Orientului Apropiat. Deşi a fost
supus unor influenţe exterioare, caracteristicile sale fundamentale au rămas
aceleaşi în mileniile sale de existenţă. Istoria Egiptului este marcată de cele
31 de dinastii care s-au succedat la putere.
Perioada predinastică

Egiptul se află pe Valea Nilului (4), fiind
mărginit spre est şi spre vest de deşert. Inundaţiile (1) anuale, care au loc între
iulie şi octombrie, aduc aluviuni fertile, esenţiale pentru agricultura (3) înfloritoare
de pe malul fluviului. Ţara este împărţită în Egiptul de Sus, unde Nilul curge
printr-o vale îngustă, şi Egiptul de Jos, unde fluviul şi afluenţii săi
formează o deltă largă înainte de a se vărsa în Marea Mediterană.

Împărţirea în Egiptul de Sus şi cel de
Jos prin regiuni autonome s-a repetat în întreaga istorie a Egiptului. De
fiecare dată când puterea centrală începea să slăbească, regiunile cereau
independenţa.
În sec. V î.Hr., istoricul şi călătorul
grec Herodot a descris Egiptul ca pe un „dar al Nilului": „Este
neîndoelnic totuşi că oamenii adună aici recolte cu mai multă uşurinţă decât
alţii, netrebuind să se lupte să tragă brazde cu plugul, nici să plivească,
nici să facă celelalte munci pe care alţii le fac pentru a obţine roade; ei
aşteaptă doar ca apele râului să urce singure şi să le ude ogoarele, iar apoi
să se retragă."
Din Istoriile lui Herodot
Dinastiile
conducătoare
Cronologia conducătorilor egipteni
înainte de venirea lui Alexandru cel Mare în 332 î.Hr. (31 de dinastii):
Perioada Timpurie (1-2) 2900-2660
Regatul Vechi (3-6) 2660-2160
Prima Perioadă
Intermediară (7-10) 2160-2040
Regatul Mijlociu (11-12) 2040-1785
A Doua Perioadă
Intermediară (13-17) 1785-1552
Regatul Nou (18-20) 1552-1070
A treia perioadă
Intermediară (21-24) 1070-712
Perioada Târzie (25-31) 712-332
Cele mai cunoscute piramide au fost
ridicate în timpul Regatului Vechi, ca dovadă a structurii foarte ierarhizate a
societăţii egiptene.
Încă de la naşterea civilizaţiei
egiptene, a existat o strânsă legătură între tron şi religie. Fiecare faraon (9) era considerat a fi trimisul zeului Horu. Începând cu a cincea dinastie,
faraonii erau adoraţi ca fii ai zeului Soarelui Ra.


Regatul Vechi a atins apogeul în timpul
celei de-a patra dinastii. Faraonul Snefru a condus expediţii de jaf înspre sud
în Nubia (5) (Sudanul de astăzi) şi înspre vest în Libia, luând aur, fildeş şi
sclavi ca pradă de război. Fiul său Keops a ridicat marea piramidă de la Giseh,
singura dintre cele şapte minuni ale lumii antice care s-a păstrat până în
prezent. Succesorii lui Keops, Kefren şi Mykerinos au construit şi ei morminte
complexe la Giseh (10). După faraonul Pepi II din a şasea dinastie, care a domnit
mai bine de 90 de ani, au început să apară primele semne ale declinului.
Conflictele pentru putere, asasinatele de la curte şi eforturile guvernatorilor
din provincii pentru a obţine independenţa au dus la prăbuşirea Regatului
Vechi.
Piramidele au fost ridicate începând cu
a treia dinastie şi sfârşind cu cea de-a şaptesprezecea, de către egipteni, dar
şi de către kuşiţi. Tumulii funerari din perioada predinastică au precedat
piramidele care au apărut iniţial sub forma mormintelor construite în unghiuri
drepte, numite mastaba („bancă" în arabă). Piramidele trepte ale lui
Djoser au fost ridicate la Saqqara prin suprapunerea mai multor astfel de
mastaba.
Regatul Mijlociu a fost încadrat de două
perioade de declin şi sciziuni.





Sfârşitul celei de-a douăsprezecea dinastii a marcat debutul celei de-a doua Perioade Intermediare, când ţara a fost din nou împărţită în Egiptul de Sus şi cel de Jos. Această sciziune a favorizat invazia hicsoşilor (5) (în egipteană, Hega-khase: „domnitori din alte tărâmuri"), un grup de triburi indo-europene. Ei au pătruns în Egiptul de Jos şi şi-au stabilit capitala, Avaris, în delta Nilului. De acolo au domnit în Egiptul de Jos ca faraoni, în vreme ce dinastiile locale stăpâneau Egiptul de Sus din Teba.
Egiptul antic a atins apogeul puterii
sale politice în timpul Regatului Nou. Faraonii celei de-a optsprezecea
dinastii au făcut din Egipt statul cel mai influent din Orientul Apropiat.
În timpul domniei lui Ahmosis I, primul
faraon din dinastia XVIII, conducătorii Tebei au reuşit să îi alunge pe hicsoşi
şi să extindă dominaţia Egiptului până la graniţa Siriei. Urmaşul lui Ahmosis, Tutmes
I (cca 1525-cca 1512 î.Hr.) a cucerit toată Nubia şi a integrat-o în Imperiul
Egiptean.
Fiica lui Tutmosis, Hatşepsut (9) (1503-1482
î.Hr.) s-a căsătorit cu fratele ei vitreg, Tutmes II. După moartea acestuia, ea
a preluat puterea, iniţial ca regent pentru nepotul ei, Tutmes III. În cele din
urmă, ea şi-a asumat titlul de faraon şi a adus o perioadă de pace şi
prosperitate pentru ţară. Au fost organizate expediţii comerciale de amploare,
cum ar fi cele din ţinutul Punt (Eritreea şi Somalia de astăzi). La fel ca şi
alţi faraoni, Hatşepsut a poruncit să i se ridice un splendid templu funerar (11),
unul dintre cele mai importante edificii de acest gen.

Femeile egiptene se bucurau cam de
aceleaşi drepturi ca şi bărbaţii. Ele puteau încheia de sine stătător
tranzacţii legale şi puteau practica majoritatea meseriilor. Femeile căsătorite
aveau drepturi egale cu soţii lor. Poligamia se practica doar în casele regale.
Dintre soţiile faraonilor, „marile consoarte regale", precum Tiy şi
Nefertiti, au avut o influenţă considerabilă. S-au înregistrat unele cazuri în
care femeile au devenit faraoni. Căsătoriile între fraţi şi surori aveau loc
pentru a asigura puritatea dinastiilor divine. Dacă faraonul era fiul unei
concubine, cum s-a întâmplat frecvent în dinastia XVIII, el se căsătorea de
obicei cu sora vitregă cea mai apropiată pentru a-şi asigura descendenţa.
Ulterior, „soţiile divine ale lui Amon" au dominat oficial teocraţia
tebană în Egiptul de Sus.
Amenhotep IV a introdus o formă de
monoteism şi a interzis vechile culte, stârnind astfel mânia preoţilor, care se
temeau că îşi vor pierde influenţa în Egipt.

La puţin timp după moartea lui Akhenaton, vechile culte au fost reinstaurate. S-a încercat de asemenea eradicarea amintirii „regelui eretic".

Fragment din Imnul
lui Akhenaton către Aton
„Răsăritul Tău este minunat în văzduh,
O, Aton cel viu, originea vieţii!
Când te ridici la răsărit,
Umpli întreg pământul cu frumuseţea
Ta;...
Căci Tu eşti splendid, măreţ,
strălucitor...
Când cobori de pe cer la apus,
Întunericul se aşterne peste lume precum
moartea...
Bezna domneşte,
Lumea este cufundată în tăcere.
Cel care le-a creat s-a dus să se
odihnească în ceruri.
Când luminezi, Aton, ziua.
Întunericul se risipeşte
Când îţi arunci razele..."
Blestemul
faraonului Tutankhamon
Descoperirea mormântului aproape intact
al lui Tutankhamon în 1922 a fost cea mai mare senzaţie arheologică a secolului
trecut. Însă curând, mulţi dintre cei care au participat la săpături au murit
în circumstanţe misterioase şi astfel a luat naştere legenda „blestemului lui
Tutankhamon". Astăzi se crede că decesele au fost cauzate de către unele
bacterii rare, ciuperci sau viruşi conservaţi în mormânt.
Regatul Nou III: Perioada Ramsidă (1320-1070 î.Hr.)
Faraonii din dinastiile XVIII şi XIX,
care au purtat aproape toţi numele de Ramses, au menţinut coeziunea marelui
Imperiu Egiptean.

Deşi Teba rămânea centrul religios al
Egiptului, capitala a fost mutată în Delta Nilului, de unde se putea ajunge mai
uşor pe frontul din nord, unde aveau loc lupte crâncene cu hitiţii. Nomazii din
Libia, care atacau Egiptul dinspre vest cu regularitate, constituiau şi ei o
ameninţare. Fiul lui Ramses I, Seti I, a condus campanii militare în Palestina,
Siria şi Sudan, aducând acasă prăzi bogate de război. El a continuat să ridice
temple, adăugând în special numeroase coloane marelui complex de la Karnak.


Cel mai important faraon al celei de-a
douăzecea dinastii, Ramses III (6) (1198-1166 î.Hr.), autor al unor reforme sociale
şi administrative semnificative, a fost nevoit să apere Egiptul de atacurile
venite din exterior. Popoarele mării, printre care se numărau aheii şi
filistenii (7), s-au aliat cu libienii şi au pătruns în Egipt de pe mare şi dinspre
uscat. Faraonul nu a reuşit să-i oprească nici pe filisteni să se aşeze în
Palestina, nici pe libieni să se stabilească în Egipt. Comerţul şi plata
tributului au încetat. Dificultăţile economice au dus la nelinişte socială şi
la prima grevă înregistrată în istorie.
Ramses III a fost ucis în cele din urmă,
dar enormele temple şi palate ridicate de el îi păstrează vie amintirea.
Succesorii săi şi-au pierdut puterea asupra populaţiei. Străinii aflaţi în
Egipt, urmaşi ai mercenarilor sau sclavi, s-au răsculat, iar înalţii preoţi ai
lui Amon din Teba au înfiinţat o teocraţie în Egiptul de Sus.
Evreii în Egipt
Printre numeroasele neamuri străine
aflate în Egipt în timpul faraonilor se numărau şi evreii, care erau folosiţi
fără milă ca sclavi la muncile cele mai grele. Cu toate acestea, ei erau
priviţi ca o ameninţare:
„El a zis poporului său: Iată că poporul
copiilor lui Israel este mai mare şi mai puternic decît noi. Veniţi să ne
arătăm dibaci faţă de el, ca să nu crească, pentru ca nu cumva, dacă se va
întîmpla un război, să se unească şi el cu vrăjmaşii noştri, să ne bată şi să
iasă apoi din ţară. Şi au pus peste ei isprăvnicei, ca să-i asuprească prin
munci grele. Astfel au zidit ei cetăţile Pitom şi Ramses, ca să slujească de
hambare lui Faraon."
(Exod, capitolul 1, versetele 8-11)
A Treia Perioadă Intermediară şi Perioada Târzie (1070-332 î.Hr.)
În timpul celei de-a Treia Perioade
Intermediare, Egiptul era din nou scindat. Perioada Târzie a constat dintr-o
succesiune de intervale de ocupaţie străină şi independenţă.
Faraonii de după dinastia XX deţineau
controlul doar asupra teritoriului Egiptului de Sus. Generalii trupelor de
mercenari libieni au devenit tot mai influenţi, până ce unul dintre aceştia,
Shoshenq I (1) (cca 945-924 î.Hr.), a preluat puterea. Mulţumită legăturilor lor
dinastice, faraonii libieni au putut iniţial să exercite o oarecare influenţă
şi asupra Egiptului de Sus, dar Egiptul de Jos s-a fragmentat într-o mulţime de
principate şi regate.
Înalţii preoţi (2) ai lui Amon din Teba
înfiinţaseră deja o formă de teocraţie în Egiptul de Sus, pe care o justificau
prin profeţiile „soţiei (4) divine a lui Amon". Această funcţie o deţineau de
obicei prinţesele libiene, mai târziu, cele din familiile regale kuşite.


Perşii (5) au cucerit Egiptul în anul 525 î.Hr.
şi l-au integrat în imperiul lor. După numeroase răscoale, Egiptul şi-a
recâştigat temporar independenţa, dar a căzut din nou sub dominaţia perşilor în
343. Când Alexandru cel Mare a cucerit Imperiul Persan în 332 î.Hr., el a
preluat şi Egiptul, fondând oraşul Alexandria. După moartea sa şi sub
conducerea Ptolemeilor, Egiptul a redevenit o putere în zona de est a Mării
Mediterane.
Hieroglifele egiptene sunt o scriere
pictografică utilizată în special pe monumente şi în textele religioase.
Egiptenii foloseau hieroglife simplificate în viaţa de zi cu zi până la
introducerea creştinismului, când au trecut la scrierea cu alfabetul grec. De-a
lungul secolelor, sensul hieroglifelor s-a pierdut. În 1799, un ofiţer francez,
care venise în Egipt cu expediţia lui Napoleon, a descoperit „Piatra de la
Rosetta". Pe acest monument datând din sec. II î.Hr., textul era
inscripţionat atât cu hieroglife, cât şi cu litere greceşti. Graţie acestei
descoperiri, filologii au putut în sfârşit descifra hieroglifele în 1822.
Religia Egiptului
Egiptenii se închinau unui număr mare de
zei, a căror importanţă depindea şi se schimba în funcţie de circumstanţele
sociale şi politice.
Primele forme de religie egipteană
datează din sec. IV î.Hr. La început, zeii erau zoomorfi, devenind apoi şi
antropomorfi. Ei erau reprezentaţi frecvent sub forma unor creaturi hibride,
precum zeul Horus cu cap de şoim, sau Amon (7) cu cap de berbec. Făcând parte
dintr-un panteon vast, zeii erau asociaţi cu cele mai importante centre
religioase şi principalele oraşe aveau întotdeauna o semnificaţie specială.
Erau adoraţi în tot regatul, contribuind şi la o ierarhizare culturală şi
geografică în cadrul cultului oficial. În Vechiul Regat, zeul suprem era cel al
Soarelui, Ra, onorat la Heliopolis, lângă capitala Memfis. Odată cu ascensiunea
Tebei în timpul Regatului Mijlociu, zeul oraşului, Amon, a devenit şi el extrem
de important, fiind în cele din urmă contopit cu Ra şi dând naştere lui
Amon-Ra. Faraonul Akhenaton a încercat zadarnic să introducă adorarea lui Aten,
care nu avea o formă umană, ci era reprezentat doar de discul solar.

La sfârşitul Regatului Vechi au apărut
primele menţiuni despre judecata morţilor, care trebuiau să dea socoteală
pentru faptele lor în faţa lui Osiris şi Ra. Ei puteau continua să existe ca
spirite binecuvântate, dar puteau fi şi osândiţi, iar pedeapsa era aspră,
uneori constând chiar în anihilare totală.


Prin mumificare, aşezarea obiectelor alături de morţi, construirea de morminte, precum piramidele, se dorea continuarea vieţii pământeşti şi după moarte.

Fragment din
Cartea morţilor
„Eu deschid calea în cer, precum şi pe
pământ, întrucât eu sunt fiul vostru iubitor Osiris! Am devenit duh, purificat,
sfânt şi înarmat cu cuvinte magice în stare să dezlege vrăji... Zei ai boltei
nesfârşite, spirite cereşti! Priviţi-mă cu toţii! Mi-am încheiat călătoria şi
vin aici în faţa voastră."