V.20. India


CCA 1800-1914

Dominaţia britanică asupra unor teritorii extinse din India necesita o administraţie de proporţii şi participarea elitelor locale. În mod ironic, unificarea forţată a vastului subcontinent fragmentat a condus la trezirea interesului pentru istoria, cultura şi religia naţională. Aceasta i-a determinat pe indieni să formuleze de-a lungul sec. XIX o serie de revendicări, la început participarea la guvernare, apoi autodeterminarea. Congresul Naţional Indian constituia organul liberalilor de orientare naţională, care a iniţiat lupta pentru independenţă în sec. XX.

Extinderea guvernării britanice asupra teritoriilor din India şi izbucnirea Răscoalei şipailor

Compania Indiilor Orientale căpăta o putere tot mai mare în ţară. Introducerea unei administraţii şi a unui sistem educaţional după model apusean a dat naştere unei clase de intelectuali indieni care au început foarte curând să pretindă drepturi democratice.

India era o combinaţie de 500 de teritorii guvernate separat. Acestea au fost anexate treptat de britanici în timpul războaielor împotriva Confederaţiei Maratha din 1775-1782, 1803-1805 şi 1817-1818. Teritoriile cucerite erau fie administrate direct de britanici, fie lăsate sub conducerea unui prinţ vasal indian. Numai sikhii şi gurkhaşii au rămas independenţi faţă de guvernarea britanică.

Dezvoltarea sistemului de administrare şi a infrastructurii a căpătat prioritate - s-a construit o reţea extinsă de căi ferate, pusă în funcţiune în 1853, pentru a deschide partea de centru a ţării; s-au construit drumuri mai bune şi un sistem poştal modern. De asemenea, s-a introdus un sistem juridic pentru toată ţara şi o singură monedă. La începutul sec. XIX, necesitatea calificării cadrelor locale a dus la înfiinţarea unor instituţii educaţionale de tip vestic. După absolvire, indienii deveneau funcţionari, avocaţi sau profesori. În 1857, s-au deschis universităţi în Madras, Bombay şi Calcutta. O mică parte dintre cei bogaţi plecau la studii în Marea Britanie. S-a născut astfel o clasă restrânsă de indieni cu educaţie occidentală, unii dintre ei fiind indignaţi de anexările şi cuceririle britanice. Organizaţiile politice au scris foarte curând petiţii, prin care cereau drepturi democratice şi accesul la bunuri. Vocile critice au fost ignorate total de britanici la început, însă situaţia s-a schimbat radical după Răscoala şipailor din 1857 din Delhi, care, deşi limitată la nordul şi centrul Indiei, a ajuns să afecteze întreaga ţară. Conflictul a fost provocat de refuzul şipailor de a folosi arme unse cu grăsime: de porc - prohibitivă pentru musulmani, şi de vită - sacră pentru hinduşi.

Răscoala şipailor

Şipaii erau soldaţi indieni recrutaţi mai ales din regiunea Punjab, care fusese anexată în 1849. Răscoala şipailor (sau Răscoala indienilor) a izbucnit în 1857. Cauzele principale au fost indignarea faţă de aroganţa cu care ofiţerii britanici tratau soldaţii misionarilor creştini, precum şi nesocotirea practicilor religioase indigene. Şipaii i-au eliberat pe soldaţii întemniţaţi la Meerut, lângă Delhi, omorând cetăţeni britanici în această acţiune. Răscoala a aprins spiritele în rândurile clasei nobililor din Oudh, de curând deposedaţi de putere, astfel încât prinţii, nobilii feudali şi ţăranii au luptat cot la cot. Delhi a fost cucerit, iar ultimul Mogul, Bahadur Şah II, a fost proclamat împărat al Indiei. Delhi şi teritoriul Lucknow au fost recucerite de britanici în acelaşi an.

Redeşteptarea naţiunii indiene

Clasa de intelectuali indieni se organizează în mişcări politice şi naţionale, cerând schimbarea atitudinii Marii Britanii faţă de India.

După Răscoala şipailor din 1857, ultimul Mogul, Bahadur Şah II este înlăturat, iar Coroana Britanică preia controlul direct al Indiei. Compania Indiilor Orientale este desfiinţată în 1858, iar regina Victoria se autoproclamă împărăteasă a Indiei în 1876; din acest moment şi până la cucerirea independenţei Indiei, regina britanică îşi păstrează titlul. Guvernatorul general, fost director al Companiei Indiilor Orientale, este numit vicerege. Pe lângă India, domeniul său cuprindea statele din zilele noastre Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh şi Myanmar. În cea de-a doua jumătate a secolului, britanicii continuă dezvoltarea administraţiei şi infrastructurii. Banii strânşi din impozitele pe proprietate, din monopolul opiului şi din taxa pe sare erau trimişi la Londra, în timp ce populaţia Indiei trăia în mizerie fiind exploatată fără milă. Milioane de oameni muriseră de foame. Noua generaţie de intelectuali indieni era animată tot mai mult de ideile democratice. Mişcarea de eliberare naţională cunoaşte o mare dezvoltare în anii 1870. Pe de-o parte exista dorinţa de a fi recunoscuţi de Occident; pe de altă parte se afla conştiinţa naţională şi religioasă. Aceste dorinţe contradictorii aveau să limenteze disputele indienilor în sec. XX.

Guvernarea viceregelui liberal, lordul Ripon, încurajează demersurile naţionale. În 1885, este fondat Congresul Naţional Indian, care avea să poarte primele negocieri cu britanicii, apoi să aducă independenţa Indiei. În 1906, musulmanii indieni îşi formează propriul partid, Liga Musulmană, care îi reprezenta mai bine ca minoritate. Când britanicii doresc să împartă regiunea Bengal pentru a forma o provincie majoritar musulmană, se organizează atacuri, boicoturi şi o răscoală. Britanicii sunt forţaţi să abandoneze planul. Pentru că bengalezii rebeli deveniseră periculoşi pentru vicerege, centrul de guvernare este mutat de la Calcutta la Delhi în 1911.

Rabindranath Tagore

În 1913, Rabindranath Tagore devine primul scriitor din Asia care câştigă Premiul Nobel pentru literatură. Evenimentul a sporit sentimentul naţional al indienilor, cultura lor fiind acum recunoscută ca egală sub anumite aspecte de către occidentali. Tagore a făcut tot ce a putut pentru ţăranii din satele bengaleze. Între altele, a înfiinţat un siloz cooperativ de grâne şi a construit drumuri şi spitale. A criticat sistemul educaţional britanic şi neglijarea limbii materne din cauza acestuia. A înfiinţat o şcoală după vechiul model Ashram în Shantiniketan, Bengalul de Vest, unde există şi astăzi o universitate.