V.19. Islamul


Astăzi, în multe ţări occidentale, islamul este mai mediatizat ca oricând, însă informaţiile nu sunt întotdeauna documentate. A fost descris ca un pericol real la adresa Occidentului din cauza terorismului islamiştilor radicali, care atinge punctul culminant la 11 septembrie 2001. Uneori, în climatul politic nu se face distincţia între islamul fundamentalist şi cel de masă, iar elementele comune ale islamului, iudaismului şi creştinismului, la fel şi bogata istorie culturală şi intelectuală a civilizaţiilor islamice, sunt trecute cu vederea.

Teologizarea politicii, aşa cum s-a întâmplat în istoria mondială a umanităţii, a dus întotdeauna la radicalism şi fanatism religios şi, dincolo de orice raţiuni, a avut de obicei ca rezultat suprimarea şi intoleranţa faţă de cei de altă credinţă.

În această perioadă de expansiune şi cuceriri, islamul, spre deosebire de creştinsm, se dovedeşte relativ tolerant, deoarece Coranul propovăduieşte respectul pentru alte religii, mai ales pentru religiile biblice, iudaism şi creştinism. Libertatea practicii religioase făcea parte din regulile marilor imperii islamice, un exemplu fiind Spania Evului Mediu sau politica Imperiului Otoman pentru numeroşii supuşi creştini. Zicala Mai bine sub turban decât sub mitra papală se referea la preferinţa unor creştini ortodocşi pentru domnia sultanului decât pentru persecuţiile suportate sub catolici. Probabil, umilinţele suferite de-a lungul anilor colonizării şi sprijinul acordat de Occident regimurilor autoritare din Orientul Mijlociu postcolonial, au dus la formarea unui curent de opinie duşmănos faţă de Occident în unele ţări islamice.

Începuturile islamului

La începutul istoriei islamului se află profetul Mahomed şi un mic grup de adepţi, care îşi declară credinţa într-un Dumnezeu unic. Dezvoltarea şi răspândirea islamului au fost iniţiate în 622 de emigrarea profetului, cunoscută sub numele de Hegira (în arabă hijrah), din Mecca cea ostilă către Medina mai deschisă. Primii musulmani au considerat emigrarea profetului atât de importantă, încât foloseau această dată pentru începutul calendarului islamic, în Medina, Mahomed pune bazele unei societăţi puternice de credincioşi, cu o coeziune atât politică, cât şi religioasă.

Învăţăturile religioase ale islamului

Nu există alt Dumnezeu decât Allah, iar Mahomed este profetul Lui este mărturisirea de credinţă a islamului, shahadah. El include cele mai importante două principii de credinţă ale islamului: monoteismul şi credinţa în învăţăturile şi practicile (sunnih) profetului, Coranul reprezentând învăţăturile lui Allah pentru omenire, dezvăluite în mod direct lui Mahomed. Coranul îl proclamă pe Dumnezeu creator al Raiului şi al Pământului. Cere supunere faţă de Allah cel atotputernic, atotştiutor şi milos şi descrie judecata de apoi, în care toată omenirea dă socoteală în faţa Lui pentru faptele săvârşite. Credincioşii ajung în Rai, iar păcătoşii în Iad. Aceste aspecte sunt comune iudaismului şi creştinismului.

Standardele etice impuse adepţilor islamului sunt desprinse din Coran şi din pildele Profetului. Ele sunt incluse în legea islamică, sharia, care reprezintă un ghid pentru o viaţă virtuoasă. Regulile cele mai importante pentru practicarea religiei formează cei Cinci Stâlpi ai Islamului: repetarea shahadah-ului, cele cinci rugăciuni zilnice, pomenile, postul în timpul lunii sfinte a Ramadanului şi pelerinajul fiecărui musulman la Mecca cel puţin o dată în viaţă.

Shia şi Sunni

Cea mai mare sciziune a islamului a fost declanşată de problema succesiunii lui Mahomed. După moartea acestuia în anul 632, unul dintre grupuri considera că doar ginerele lui, Ali şi urmaşii acestuia erau succesorii de drept (imami) ai Profetului. Această facţiune este cunoscută sub numele de Shia, iar adepţii săi poartă numele de şiiţi (de la Shiat Ali, Partidul lui Ali).

Ei reprezintă 10-15 procente din populaţia musulmană de astăzi. Şiiţii se împart în grupuri diverse, în funcţie de numărul de imami de drept pe care îi recunosc: şiismul zayadit, septiman şi duodeciman. Shia se deosebeşte de Sunni prin învăţături şi tradiţii diferite. Martiriul lui al-Husayn, un nepot al lui Mahomed, din anul 680, este un eveniment semnificativ pentru şiiţi.

Răspândirea politică şi expansiunea militară

În timp ce după sec. XIX islamul se răspândeşte în lume prin migraţii, expansiunea lui în etapele sale timpurii a avut loc prin campanii militare. În primii 80 de ani, califii şi comandanţii oştirilor acestora au deschis islamului o zonă care se întindea de la râul Indus, în est, până în Spania, în vest. Califul conducea întregul Imperiu Islamic, iar guvernatorii acestuia domneau în provincii. Încă de la început, sistemul de guvernare era autocrat, conducătorul fiind investit cu autoritate divină. Însă acesta era legat prin legea islamică, autoritatea lui fiind de obicei restricţionată de cărturari influenţi (ulema) şi de clerici.
Prima dinastie care a domnit peste un imperiu islamic extins a fost dinastia Omeiazilor, urmată de dinastia Abbasizilor. Fazele ulterioare ale expansiunii au fost coordonate de triburile turcice şi de mongolii din Asia Centrală. Ultimul care a încorporat sub conducerea sa părţi importante ale lumii islamice, dar şi de alte credinţe, a fost Imperiul Otoman, care s-a destrămat în 1923.

Răspândirea politică a islamului a venit odată cu islamizarea ţărilor cucerite, care, în principiu, nu a avut loc în mod forţat. Împreună, musulmanii şi cei de altă credinţă s-au bucurat de stabilitate politică şi de o infrastructură foarte bună.

Panarabismul şi panislamismul

Naţionalismul şi-a făcut apariţia în lumea islamică abia în sec. XIX, sub influenţa imperialismului, dezvoltându-se astfel o conşiinţă panarabă. La început, această nouă conştientizare a fost direcţionată în principal împotriva Imperiului Otoman şi mai târziu împotriva imperiilor coloniale europene. Mişcarea panarabă, a cărei figură importantă a fost în anii 1950-1960 preşedintele egiptean Gamal Abdel Nasser, este mai curând de sorginte istorică, culturală şi lingvistică decât religioasă. Aceasta a eşuat, din cauza ideologiilor şi scopurilor politice diferite. Pe de altă parte, obiectivul panislamismului era dezvoltarea unei cooperări şi solidarităţi motivate religios. Mişcarea a început să se dezvolte în sec. XIX şi a luptat împotriva gândirii naţionaliste prin valori islamice comune.

Statele islamice astăzi

La sfârşitul sec. XIX, influenţa politicii occidentale asupra conştiinţei naţionale, aşa cum a fost cazul guvernului condus de Kemal Atatürk în Turcia, duseseră deja la mutaţii ireversibile în societatea islamică, cum ar fi schimbarea obiceiurilor, îmbrăcăminte occidentală şi chiar suprimarea religiei în viaţa zilnică. Implementarea modernă a principiului islamic de unitate în religie şi politică a avut succes doar la câteva naţiuni.

Se poate vorbi de „stat islamic" doar în câteva cazuri. Cu toate că Republica Islamică Iran a fost întemeiată în urma revoluţiei populare a credincioşilor, societatea civilă este complexă. Stilul de viaţă laic din marile oraşe coexistă cu Islamul tradiţional, iar autoritatea de stat cea mai importantă rămâne comitetul religios al consiliului gărzilor. Ţara în care sistemul juridic şi viaţa publică sunt determinate în cea mai mare parte de Sharia este Arabia Saudită. Cele mai multe naţiuni au guverne laice, însă rar democratice, care propovăduiesc separarea religiei de stat. Fundamentalismul islamic poate fi privit ca o contra-mişcare a laicizării politicii şi a condiţiilor de viaţă care de obicei avantajează doar o minoritate privilegiată, începând cu anii 1960 se remarcă o renaştere a islamului. Însă, de obicei, conflictele sociale şi frustrarea trezită de dictaturile sufocante şi corupte sunt cele care coordonează economiile închise şi rata mare a şomajului, acestea ducând la încurajarea răspândirii radicalismului şi fundamentalismului islamist.