IV.4. Războul de Treizeci de Ani


1618-1648

În Războiul de 30 de Ani, tensiunile tot mai mari dintre Sfântul împărat Roman şi puterile catolice, pe de o parte, şi regiunile şi statele protestante, pe de altă parte, au condus la violenţe. Conflictul a început în Boemia, însă curând s-a răspândit în tot imperiul, implicând aproape toate puterile europene. Spania a sprijinit relaţiile sale catolice, Danemarca şi Suedia au fost de partea protestanţilor, iar Franţa era interesată în principal de slăbirea puterii Habsburgilor. În Sfântul Imperiu Roman, mai ales în Boemia, regiuni întregi sunt devastate de trecerea armatelor care au terorizat populaţia locală, ocupându-le teritoriile.

Etapa Palatino-Boemiană (1618-1623)

În Boemia, prinţii locali îl înlătură pe Habsburgul Ferdinand II şi îl aleg rege pe contele elector palatin, acesta fiind înlăturat curând de Liga Catolică.

Neavând moştenitori, împăratul Matthias, care în anul 1612 i-a urmat la tron fratelui său Rudolf II, încredinţează coroana Boemiei (1617) şi Ungariei (1618) vărului său Ferdinand II. Prinţii locali din Boemia, în mare parte protestanţi, se temeau că Ferdinand, care avea educaţie iezuită, va suspenda Scrisoarea de majestate din anul 1609. Aceasta stipula faptul că toţi supuşii trebuie să se bucure de libertatea conştiinţei în problemele religioase. Insistând asupra dreptului de a-şi alege liber regele, prinţii îl înlătură pe Ferdinand, iar în anul 1618 îl aleg în locul lui pe conducătorul Uniunii Protestante, electorul Frederic V al Palatinatului. Această alegere duce la o duşmănie aprinsă între partidele religioase ale aristocraţiei boemiene. La 23 mai 1618, protestanţii îi aruncă pe guvernatorii imperiali catolici Slawata şi Martinez şi pe un secretar pe fereastra Castelului din Praga (defenestrarea), provocându-i astfel pe Habsburgi. Acum începe o confruntare violentă.

Ferdinand îl trimite în Bavaria pe vărul său, ducele Maximilian al Bavariei, conducător al Ligii Catolice, cu trupele sub comanda generalului bavarez Tilly. La 8 noiembrie 1620, trupele Ligii le înfrâng pe cele ale prinţilor protestanţi în Bătălia de la Muntele Alb, de lângă Praga. Frederic V, poreclit „regele iernii" pentru scurta sa domnie, este obligat să fugă în Olanda. În Boemia este organizat un tribunal, iar 21 de conducători ai revoltei sunt executaţi, în timp ce un număr mare de proprietăţi ale protestanţilor sunt confiscate. Coroana Boemiei devine proprietatea Casei de Habsburg până în anul 1918.

În anul 1622, trupele Ligii Catolice împreună cu cele ale Spaniei ocupă Palatinatul, iar în 1623 îl numesc pe Maximilian elector palatin, ceea ce duce la schimbarea raporturilor de putere în Colegiul electoral, în favoarea catolicilor. Protestanţii din imperiu se simt provocaţi şi ameninţaţi.

Mutter Courage
de Bertolt Brecht

N-o să te las să strici războiul pentru mine. / Se spune că acesta îi ucide pe cei slabi, dar aceştia sunt ucişi şi în timp de pace. / Doar că războiul îi hrăneşte mai bine pe ai lui, / iar dacă scoate ce e mai bun din tine / atunci pur şi simplu nu eşti acolo pentru victorie. / Războiul nu este nimic mai mult decât afaceri, / însă cu gloanţe în loc de caşcaval.

Războiul Danez (1625-1629)

Danemarca se aliază cu protestanţii din Saxonia Inferioară şi luptă împotriva unui atac dinspre nord al trupelor imperiale conduse de Wallenstein.

În bătălia împotriva lui Frederic V, generalul Tilly înaintează în Westfalia. Protestanţii din Germania de Nord, temându-se de o dominaţie catolică, îşi pregătesc trupele sub Ernst de Mansfeld şi Cristian de Brunswick-Wolfenbüttel. Astfel, războiul începe să se răspândească şi în afara Boemiei. Cristian IV al Danemarcei conduce forţele protestante, împreună cu ducele von Holstein, cel mai important prinţ protestant din Saxonia Inferioară.

De partea catolicilor începe ascensiunea lui Albrecht von Wallenstein. Aristocratul boem se convertise la catolicism, obţinuse o avere imensă prin vânzarea bunurilor confiscate de la protestanţi şi îşi oferise serviciile împăratului. Strateg excelent, îşi creează rapid renumele de comandant militar. Wallenstein înaintează cu armata sa către Germania de Nord, unde îl înfrânge pe Ernst de Mansfeld la Podul Dessauer, la 25 aprilie 1626. La scurt timp după aceea, pe 27 august 1626, Tilly îl înfrânge pe Cristian IV în Bătălia de la Lutter am Barenberg.

În anul 1626, Wallenstein, acum comandant al armatei imperiale şi duce de Friedland, împreună cu Tilly, pornesc să cucerească Holstein, Schleswig şi Jutland, alungându-i pe ducii de Mecklenburg şi confiscându-le pământurile. Regele danez este obligat să accepte Pacea de la Lübeck din anul 1629. Ferdinand II se afla acum la apogeul puterii sale, iar la 6 martie 1629 decretează Edictul de Restituire, prin care cerea ca protestanţii să înapoieze toate pământurile bisericeşti secularizate şi recatolicizarea activă a regiunilor imperiale. Însă pretenţiile draconice ale lui Wallenstein i-au alarmat pe mulţi; în 1630, la Dieta de la Regensburg, inamicii şi rivalii lui, mai ales Maximilian de Bavaria, conspiră pentru înlăturarea acestuia din postul de comandant al armatelor imperiale.

Albrecht Eusebius von Wallenstein (1583-1634)

Wallenstein era convins de influenţa astrelor asupra sorţii sale. L-a solicitat pe faimosul astrolog Johannes Kepler să-i întocmească horoscopul.

Războiul Suedez (1630-1635)

Ascensiunea protestanţilor germani îl determină pe regele suedez să ia măsuri. După un marş triumfător prin Germania, regele Gustav II Adolf este ucis în bătălia de la Lütren.

Suedia era alarmată de înaintarea puterii imperiale în nordul Germaniei şi în regiunea baltică, unde, prin Pacea de la Lübeck din 1629, Cristian IV al Danemarcei se obligase să nu intervină. Temându-se pentru hegemonia sa asupra nordului, regele luteran suedez Gustav II Adolf promovează cauza protestanţilor germani. În anul 1630, încurajat şi sprijinit financiar de cardinalul Richelieu al Franţei, care dorea, de asemenea, să reducă influenţa imperială, Gustav înaintează spre sud şi începe marşul prin Germania. Armata suedeză era o unitate de luptă formidabilă şi foarte disciplinată. Forţele imperiale conduse de generalul Tilly nu erau suficient de puternice şi sunt înfrânte de către forţele aliate suedeze şi saxone în bătălia de la la Breitenfeld, pe 17 septembrie 1631.

De la Mainz, Gustav se îndreaptă spre sud în vara anului 1632, pentru a ocupa Augsburgul, iar în mai 1632 se mută în reşedinţa de la München a electorului Maximilian, care fugise la Nürnberg. München oferă sume foarte mari pentru a împiedica armatele suedeze şi saxone să jefuiască oraşul, însă multe biserici şi mănăstiri din sudul Germaniei sunt devastate de soldaţii suedezi.

Astfel, împăratul nu are de ales şi îl numeşte din nou pe Wallenstein comandant al trupelor. Acesta barează sprijinul suedez în sudul Germaniei şi îl obligă pe Gustav să-l înfrunte în Saxonia. În bătălia de la Lutzen din 16 noiembrie 1632, Gustav este ucis, iar protestanţii triumfă. Cancelarul suedez Axei Oxenstierna nu poate menţine unitatea alianţei protestante, deoarece Wallenstein şi comandantul saxon Hans Georg von Arnim negociază pacea în secret. Comportamentul ciudat al lui Wallenstein, care probabil dorea să se alăture trupelor protestante sub Bernhard von Weimar, îl convinge pe împăratul Ferdinand de trădarea comandantului său şi el îşi dă acordul pentru asasinarea acestuia în Eger de către un grup de ofiţeri.

Înfrângerea ulterioară a lui Weimar şi a suedezilor la Nordlingen culminează cu Pacea de la Praga, din 30 mai 1635, dintre împărat şi majoritatea prinţilor protestanţi din imperiu. Ferdinand abrogă Edictul de Restituire şi toate părţile acceptă expluzarea forţelor străine şi a mercenarilor din imperiu. Uzura cauzată de război a dus la acceptarea păcii de către toate părţile.

De la etapa franco-suedeză la Pacea din Westfalia (1635-1648)

Franţa a pus la cale continuarea războiului. Ultima etapă a fost devastatoare pentru populaţia civilă, până când în 1648 prin Pacea din Westfalia s-a pus capăt conflictului.

Sfârşitul războiului în Germania nu era în avantajul Franţei, deoarece continuarea lui o sleia de puteri pe rivala acesteia, Casa de Habsburg. Cardinalul Richelieu al Franţei continuă să-i sprijine cu sume mari pe comandanţii protestanţi şi-i îndeamnă să continue războiul. Dar, în pofida acestui sprijin, generalul suedez Johan Baner înfrânge forţele imperiale la Wittstock, în 1636, şi la Chemnitz, în 1639. Ducele Bernhard de Saxa-Weimar triumfă în faţa trupelor imperiale la Rheinfelden, în 1638. În 1645, suedezii ajung în Viena, în timp ce trupele franceze sunt silite să se retragă în Bavaria.

După trei decenii de război, imperiul e devastat. Regiuni întregi din nordul Germaniei, Palatinatul şi Brandenburg sunt depopulate şi pustiite şi vor rămâne aşa pentru mult timp. În unele părţi ale imperiului, jumătate din populaţie murise. Oraşe prospere fuseseră reduse la orăşele sau chiar sate mai mari. Locuitorii, mai ales ţăranii, înduraseră chinuri groaznice: tortură, foamete şi boală. Grupuri de oameni disperaţi hoinăresc prin Germania, cerşind şi furând.

Între anii 1644-1648, reprezentanţii tuturor puterilor iau parte la negocierile de pace de la Münster şi Osnabrück, care, după discuţii lungi şi dure, aveau să ducă la Pacea din Westfalia. Bavaria păstrează titlul de palatin elector, fiind creat al optulea electorat pentru fiul reinstituit al „regelui iernii". Elveţia şi Olanda se retrag oficial din Alianţa Imperială, iar puterea împăratului era restricţionată la Ungaria şi Boemia, teritoriile sale ereditare. Prinţii din imperiu îşi sporesc considerabil puterea şi creează propria alianţă de state suverane, în care împăratul de această dată are doar atribuţii nominale de conducător. Adevăraţii învingători erau Franţa şi Suedia, care obţin teritorii noi şi îşi întăresc statutul de mari puteri europene. De asemenea, Olanda profită de slăbirea imperiului. Pacea din Westfalia stabileşte principiul conform căruia un stat nu are dreptul să intervină în problemele altui stat sub pretextul diferendelor religioase.

Cântec de slavă pentru pace,
de Paul Gerhard

Slavă lui Dumnezeu!
Un cuvânt nobil de pace
şi bucurie răsună,
Încremenind de acum înainte
Lăncile, săbiile şi crimele.
Fă-ţi curaj şi ia din nou coarda
Şi cântă: O, Germanie şi
fredonează cântece,
Într-un cor vesel
Înalţă bucuria către Dumnezeu şi spune
Doamne, mila şi bunătatea Ta rămân veşnice.