IV.15. Persia sub Sefavizi şi Kajari


CCA 1450-1921

După 1500, sub domnia Sefevizilor şiiţi, Persia intră într-o perioadă de dezvoltare culturală şi independenţă religioasă. Un rol major l-a avut şahul Abbas I cel Mare, care, datorită politicilor sale militare şi economice, a transformat ţara într-o mare putere a Orientului Apropiat. Din acest motiv, s-a aflat în permanentă rivalitate cu Imperiul Otoman. După Imperiul Sefevizilor, Nadir-Shah a ridicat un imperiu efemer, care s-a destrămat sub conducerea succesorului său. Kajarii, veniţi la putere în 1796, au fost prima dinastie capabilă să restabilească unitatea Persiei. În acelaşi timp, sub domnia Şaibanizilor, înflorea Imperiul Uzbec din Asia Centrală.

Începuturile Imperiului Sefevizilor şi primii săi şahi

Şahul Ismail a instituit domnia Sefevizilor în Persia în 1501, punând bazele identităţii şiite a ţării, dezvoltată ulterior de succesorii săi.

În golul de putere lăsat de dinastiile locale, moştenitorii Imperiului Timurid au întemeiat Ordinul Sufi al Sefevizilor, transformat în Al Doisprezecelea Şiism în sec. XV. Şeicii ordinului, titlu transmis ereditar, au cultivat o disciplină de tip militar în rândurile adepţilor şi s-au dovedit capabili să-şi extindă puterea. Fondatorul dinastiei şi primul şah a fost Ismail I (1499-1524), conducătorul oraşului Ardavil şi descendent al dinastiei Sasanide. Acest şiit a cucerit Iranul şi Iraqul, silindu-i pe uzbeci să se retragă spre est în jurul anului 1507. În 1514, la Chaldiran, a suferit o înfrângere din partea otomanilor conduşi de sultanul Selim I.

Şahul Ismail s-a dedicat dezvoltării interne. A unificat autoritatea religioasă cu cea laică şi a transformat Al Doisprezecelea Şiism în religie de stat, influenţând covârşitor dezvoltarea Iranului ca stat-naţiune. Domnia lui Ismail, bazată pe charisma sa personală, a fost urmată de conducerea nehotărâtă a fiului său Tahmasp I, care l-a urmat în 1524. Noul şah, înzestrat cu talent artistic, a promovat pictura şi caligrafia. În timpul domniei sale s-au creat ediţiile magnifice ale epicii naţionale persane Şah-Name şi Khamsa de Nizami. De-a lungul întregii sale domnii, Tahmasp a fost nevoit să ducă războaie cu uzbecii de dincolo de Khorasan, la est, şi cu otomanii de dincolo de Azerbaidjan, la vest. În 1548, a mutat capitala de la Tabriz la Quazvin. În 1554 a ocupat Georgia, unde a intensificat recrutarea caucazienilor în serviciul militar, iar în 1555 a dat Iraqul în schimbul Azerbaidjanului, în cadrul unui acord de pace cu otomanii. Domniile fiilor săi, Ismail II (1576-1577) şi Mohamad Khudabanda (1578-1587), au fost cât pe ce să conducă la prăbuşirea structurii de stat. Abbas, fiul lui Mohamed, declarat şah la Herat în 1581, a intrat în Kazvin în 1587 şi l-a forţat pe tatăl său să abdice. În 1592 a mutat capitala de la Qazvin la Esfahan.

Sefevizii

Sefevizii provin din Ordinul Sufiţilor, fondat pe la 1300 de şeicul Safi ad-Din Ishak (1252-1334) în Ardabil, astăzi Azerbaidjan. Din cauza orientării sale revoluţionare sociale şi a prozelitismului activ desfăşurat în ţările vecine, a devenit curând foarte popular. S-a susţinut din punct de vedere militar prin propriile trupe, denumite kizilbaş (roşcaţii), după turbanele roşii. Ordinul a fondat dinastia musulmană şiită a Sefevizilor în 1501.

Imperiul Sefevizilor sub Abbas cel Mare

Şahul Abbas I cel Mare a condus Imperiul Sefevizilor către culmile sale politice şi economice. Primii dintre succesorii săi au guvernat folosind structurile pe care acesta le crease, încurajarea imigrării şi a comerţului a îmbogăţit ţara. A reconstruit capitala, Esfahan.

Abbas I (cel Mare; 1571-1629) a fost şahul cel mai remarcabil al dinastiei Sefevizilor. A supravegheat ferm reorganizarea statului. În 1590, a făcut pace cu otomanii, cedându-le la început Georgia, Armenia, Azerbaidjan şi Kîrgîzstan, teritorii pe care avea să le recupereze ulterior. A creat o armată puternică, formată din caucazieni creştini, din armeni şi din cerchezi, cu ofiţeri britanici pe care i-a organizat după modelul ienicerilor otomani. În 1598, Abbas a recuperat Khorasanul de la uzbeci, apoi a anexat Bahreinul în 1601, a cucerit Azerbaidjanul, Armenia şi Georgia, în 1603-1608. În 1623-1624 a redobândit Kîrgîzstanul şi Iraqul de la otomani, transformând Persia în cea mai mare putere a Orientului Apropiat.

Cele mai mari realizări ale lui Abbas ţin de domeniul politicii interne. A angajat meşteri caucazieni în Iran şi a invitat negustori creştini şi evrei, aducând poporului prosperitate şi vistieriei bogăţii enorme. Esfahanul, noua sa capitală, a fost reconstruită din temelii. Sub Abbas, împrumuturile şi sistemele de dări s-au simplificat şi s-au menţinut relaţii de negoţ strânse cu Marii Moguli din India. Abbas a cucerit de la portughezi centrul de comerţ Ormuz în 1622, de unde a controlat negoţul din Golful Persic. În aceeaşi perioadă, europenii au descoperit la rândul lor Persia Sefevizilor; delegaţii de negustori, artişti şi aventurieri veneau în ţară în roiuri, unii dintre aceştia fiind primiţi personal de către şah. În 1629, Abbas cel Mare a murit, Persia se afla pe culmile sale politice şi economice, fiind un imperiu modern care avea legături diplomatice cu toată lumea.

Domnia lui Safi I, nepotul lui Abbas, care şi-a omorât familia în timpul unei crize de paranoia, nu a fost însă la fel de strălucitoare, imperiul pierzând Iraqul în favoarea turcilor în 1638. Numai datorită marelui vizir Mirza Taqi nu a fost pierdută şi Armenia. Abbas II, fiul lui Safi, a fost ultimul conducător Sefevid puternic, care a securizat rutele de comerţ şi a menţinut un schimb economic intens cu unele colonii europene. În lupta sa împotriva corupţiei şi a abuzurilor de putere, a reformat sistemul legal.

Covoarele persane

Covoarele persane, au devenit cunoscute în lume în timpul domniei lui Abbas I cel Mare, acestea bucurându-se de un meritat renume şi în ziua de astăzi. Covoarele se ţeseau deja de multă vreme în Persia, dar abia atunci începuse vânzarea lor în Europa. Aici, acestea nu aveau rolul de a acoperi podeaua, aşa cum se întâmpla în Orient, unde oamenii se roagă întinzându-se pe jos, ci erau acoperăminte de lux pentru mese şi paturi. Modelele s-au modificat în această perioadă, de la reprezentări ale unor persoane la arabescuri şi motive florale.

De la ultimul Sefevid la Kajari

În timpul ultimilor conducători Sefevizi, imperiul a cunoscut declinul şi căderea. Numai cuceritorul Nadir-Shah a fost capabil, în 1736, să creeze din nou un mare imperiu. După o scurtă domnie a lui Karim-Han Zand, la putere au venit Kajarii.

După domnia lui Abbas II (1642-1667), semnele declinului încep să devină tot mai evidente. Acesta a cerut ajutorul francezilor împotriva Constantinopolului, în schimbul unor avantaje comerciale. Fiul său, Safi II, a lăsat conducerea guvernului în mare parte eunucilor palatului. În 1668 a preluat pentru a doua oară tronul, sub numele şahul Suleiman, în timp ce vecinii săi ostili invadau teritoriul iranian fără a întâni piedici în cale. Sultanul Husein (1694-1722), fiul lui Safi, s-a suspus total dominaţiei clericilor şiiţi. Când a iniţiat convertirea forţată a sunniţilor afghani, care fuseseră subjugaţi în 1648, a provocat răscoala acestora. În 1709, afghanii i-au ucis pe demnitarii şi soldaţii persani, declarând independenţa Afghanistanului. În 1719, afghanii au mărşăluit în Persia sub conducerea lui Mir Mahmud şi au cucerit ţara. Sultanul Husein a fost executat în 1726.

Deşi Mahmud s-a declarat şah în 1722, doi conducători din umbră ai Casei Sefevizilor au continuat să deţină puterea până în 1736. În timpul domniei ultimului Sefevid, Abbas III, a venit la putere generalul Nadir al Afşarului, un trib turcesc. Nadir i-a alungat pe afghani din Esfahan în 1726 şi pe la 1730 din toată Persia, a cucerit Azerbaidjanul şi Caucazul de la otomani, apoi a urcat pe tron în 1736 ca Nadir-Shah. A mutat capitala de la Esfahan la Maşhad, în drumul către India, a reocupat Afghanistanul în 1738, a intrat în India, cucerind Peshawarul şi ajungând la Delhi în 1739. Apoi şi-a concentrat forţele în Asia Centrală, cucerind Chiva şi Buhara. În iunie 1747, Nadir-Shah a fost asasinat de propriii emiri.

Dinastia Afşar nu a durat mult după moartea lui Nadir. Nepotul său a pierdut imperiul în 1749. Afghanistanul, Azerbaidjanul şi o mare parte din Persia şi-au proclamat independenţa. Conducătorul militar kurd Karim Han Zand (1750-1779) s-a impus împreună cu dinastia care-i poartă numele în centrul şi sudul Iranului, stabilind capitala la Şiraz. După moartea sa în 1779, fiii acestuia s-au luptat între ei, până când au fost înlocuiţi de Kajari în 1794.

Kajarii erau nomazi turci din nord-vestul Iranului. Conducăto-rul lor, aga Mohamad-Han, a stabilit capitala la Teheran în 1786, l-a detronat pe ultimul conducător Zand în 1794 şi a luat titlul de şah al Persiei în 1796. Dinastia Kajar pe care a fondat-o a domnit până în 1925. Când acesta a fost asasinat în iunie 1797, dinastia era atât de bine consolidată, încât nepotul acestuia, şahul Fath Ali (1797-1834), a preluat puterea fără să i se opună cineva. Sub domnia sa, Iranul a început o colaborare strânsă cu marile puteri ale Europei, îndeosebi cu Marea Britanie, preocupată de expansiunea Rusiei.

Tronul Păun

Când Nadir-Şah l-a înfrânt pe Marele Mogul al Indiei, acesta şi-a însuşit comorile Mogulilor, pe care le-a adus în Persia. Tronul Păun şi faimosul diamant Koh-i-noor, care în prezent face parte din bijuteriile Coroanei Britanice din Turnul Londrei, au devenit un simbol al şahilor.

Asia Centrală

Sub dinastiile uzbece care au urmat Timurizilor, Asia Centrală, îndeosebi capitalele Buhara şi Samarkand, a rămas centrul cultural al islamului oriental. În sec. XVIII, însă, aceasta a intrat sub suzeranitate persană, apoi rusă.

Înflorirea culturală din vremea Timurizilor a continuat şi sub succesoarea acestora, Confederaţia tribală uzbecă, începând cu 1500, conducătorul uzbec Mohammad Şaybani-Han a cucerit teritoriile Timurizilor, ocupând Heratul în 1507 şi stabilind stăpânirea Şaibanidă, o dinastie cu rădăcini mongole. A fost ucis în 1510, la Merv, de către Sefevizii care încercau să cucerească Khorasanul, însă dominaţia sa asupra Buharei şi a capitalei Samarkand era deja consolidată. Ubaydallah şi succesorii săi au construit mai târziu în ambele oraşe numeroase moschei, medrese şi hanuri pentru pelerini. Războinicii tribali au adoptat rapid cultura de curte a oraşelor şi au sprijinit ordinul Naqshbandi, regiunea devenind astfel un centru al misticismului islamic. Din 1540, în Buhara a domnit o singură linie dinastică, şi Abdallah II, ultimul dintre Şaibanizi, a reuşit să reunifice imperiul în jurul Buharei în 1583 şi să-şi extindă cu succes dominaţia spre vest, est şi nord.

în 1599, Baqi Mohammad, conducătorul altei Confederaţii tribale uzbece, Djanizii (sau Astrakhanizii), a preluat controlul asupra Asiei Centrale. Au mutat capitala la Buhara şi au dezvoltat-o splendid, domnind aici până în 1785. În sec. XVIII, mai mulţi cuceritori şi-au îndreptat atenţia către Buhara. Nadir-Shah al Persiei a ocupat mari regiuni din imperiu după 1737, între care Balkh, Chiva şi Buhara. Chiva a rămas sub dominaţie persană şi turcă până în 1770. Rusia ţaristă, care se extindea în Orient, a căutat să influenţeze politicile hanatului, pentru ca în final să controleze acest spaţiu în sec. XIX.

După ce Kokandul şi alte regiuni s-au detaşat de regimul central începând cu 1732, puterea lor a decăzut şi s-a produs un război civil între Djanizi în 1747. Şahii au căzut sub regenţa Mangiţilor în jurul lui 1753, până când Amir-i-Masum-Shah, care era regent în Buhara începând cu 1770, şi-a asumat titlul de „han al credincioşilor", întemeind hanatul Mangiţilor în 1785. A fost capabil să se impună în regiunea Buhara la începutul sec. XIX, însă, în urma conflictelor interne, spaţiul a intrat sub dominaţia rusă între 1868 şi 1873. Ultimul emir Mangit, Said Alim Han, a fost detronat în 1921.