III.17. Răspândirea islamismului
622-CCA 1500
Imediat după moartea lui Mahomed,
succesorii săi, califii, încep organizarea unui imperiu care se extinde rapid.
La începutul sec. VIII, oştirile musulmane cuceriseră deja o zonă care se
întindea din Spania, în vest, până în Pakistan, în est. Însă, din cauza
schismelor religioase rezultate din disputele privind succesorii legitimi ai
lui Mahomed, după anul 800 stăpânirea islamică începe să se dividă în dinastii
regionale autonome. Din punct de vedere politic, islamul timpuriu este dominat
în principal de arabi şi perşi, însă, după sec. X, poporul turc islamizat şi,
după secolele XII-XIII, triburile berbere din vest şi mongolii din est devin
forţele cele mai importante.
Mahomed şi „califii cei drepţi"
Mahomed instituise deja organizarea
politică a islamului, iar în timpul primilor săi succesori, „califii cei
drepţi", este iniţiată prima campanie victorioasă de expansiune.
Profetul Mahomed a formulat învăţăturile
islamului şi, în acelaşi timp, a fost conducătorul politic al comunităţii. După
Hegira, emigrarea la Medina, din 622, Mahomed elaborează strategia de
atac şi sistemul de apărare ale comunităţii musulmane (umma), alungă
triburile evreieşti, iar în anul 630, aproape fără violenţă, cucereşte Mecca,
declarând Kaaba altarul principal al islamului.
Mahomed moare la 8 iunie 632 la Medina,
fără să numească un succesor; astfel, au fost aleşi patru „califi drepţi",
unul după altul, din cercul său intim. Primii doi erau socrii Profetului, iar
ultimii doi, ginerii săi.
Abu Bakr, primul conducător musulman
după moartea Profetului, ţine comunitatea unită prin puterea autorităţii sale.
Sub conducerea lui, unele zone din Yemen sunt aduse sub stăpânire islamică.
Succesorul său, Omar I ibn al-Hattab avea să fie adevăratul întemeietor al
Imperiului Islamic. În anul 637, Omar consolidează organizarea internă a
imperiului prin garnizoane militare, redistribuirea pământurilor, pensii şi
perceperea unor impozite de la cei de altă credinţă. Între anii 635-637,
generalii săi cuceresc toată Siria şi Palestina, inclusiv Damascul şi
Ierusalimul, dar şi Imperiul Persan Sassanid. Apoi, între anii 639-641, subjugă
Egiptul, iar între 640-644, Irakul. Succesorul său, Uthman, se dedică în
principal politicii interne, iar în anul 653 compilează Coranul în forma sa
actuală. În anul 647, armatele musulmane avansează în vest spre Tripolitania
(Libia de astăzi), iar în 682 tot nordul Africii se afla deja sub stăpânire
islamică.
Al patrulea calif, Ali, era vărul şi
ginerele Profetului, fiind considerat de şiiţii musulmani drept adevăratul
succesor (imam) al Profetului. Era un conducător drept şi viteaz, însă
în politică lua cu greu hotărâri şi era mult prea precaut. În timpul conducerii
sale au loc primele împărţiri ale comunităţii islamice. El pierde lupta
împotriva Omeiazilor. Conducerea acestor „califi drepţi" este considerată
în tradiţia sunnită drept „epoca de aur" a unei domnii pe placul lui şi a
comunităţii islamice.
Califatul Omeiazilor
În anul 661, Omeiazii întemeiază un
califat ereditar şi încep răspândirea rapidă a islamului către est şi vest de
Damasc. În anul 750 sunt înlăturaţi de Abbasizi.
Stăpânirea dinastiei Omeiade începe în
anul 657, când califul Ali pierde bătălia de la Siffin împotriva guvernatorului
sirian rebel Muawiya. După asasinarea lui Ali în 661, Muawiya, care în anul 658
controla deja o mare parte a teritoriului musulman, pune bazele califatului
familiei sale. Stabileşte capitala la Damasc, unde era construită magnifica
Mare Moschee. Locurile pustii din Siria şi Iordania serveau drept zone de
odihnă sau drept spaţii de agricultură. Între anii 674-678 trupele islamice
avansează pe teritoriul bizantin şi pentru prima dată asediază Constantinopolul.
În anul 680 sub Yazid I, este ucisă lângă Karbala familia nepotului Profetului,
al-Husayn, eveniment care a iniţiat mişcarea şiită. În 685 Abd al-Malik începe
stabilizarea structurilor politice ale Imperiului Omeiad. Intenţiona să facă
din Ierusalim noul centru politic şi cultural al regatului său, construind aici
Domul Stâncii între 691-692.
Al doilea val al expansiunii islamice
începe sub al-Walid I. În anul 711, arabii şi berberii islamici conduşi de
generalul Tariq trec din Africa spre Gibraltar în Spania, distrug Imperiul
Vizigot de la Toledo şi în scurt timp cuceresc toată Peninsula Iberică, până în
Asturia. Curând înaintează în sudul Franţei, însă în 732 sunt respinşi la Tours
şi Poitiers de către francii conduşi de Carol Martel. Între 694-711 trupele
arabe avansează în sudul Persiei, în Pakistanul de astăzi, iar în 704 cuceresc
Afghanistanul, Buhara şi Samarkandul, dar şi Valea Indului până la Multan. În
724, Transoxiana şi Taşkentul cad victime forţelor islamice.
Între anii 717-718 trupele succesorilor
lui al-Walid asediază din nou Constantinopolul şi jefuiesc în mod regulat
regiunea bizantină a Asiei Mici. Califul Hisham se dovedeşte un expert în
probleme administrative, recâştigând controlul asupra berberilor şi noilor
musulmani revoltaţi, prin distribuirea de monede, finanţarea clădirilor publice
şi a rezervelor de apă ale oraşelor. De asemenea, promovează cultura, artele şi
educaţia. Între anii 749-750, distrugerea sângeroasă a Califatului Omeiazilor
de către Abbasizi, înrudiţi cu familia Profetului, a fost facilitată de
revoltele care au avut loc sub succesorii lui Hisham şi de luptele pentru tron
din interiorul dinastiei conducătoare.
Tragedia de la
Karbala
După abdicarea fratelui său mai mare
al-Hassan, al-Husayn, fiul mai mic al lui Ali, este recunoscut de şiiţi ca al
treilea imam şi conducător drept. În 680 locuitorii din al-Kufa îl conving să
se ridice împotriva stăpânirii Omeiade. În timpul unui marş prin deşert, Husayn
şi 72 de membri ai familiei sale sunt înconjuraţi de trupele califului Yazid,
fiind înfometaţi şi ucişi. Tragedia de la Karbala din data de 10 muharram 680
(octombrie după calendarul european) este comemorată de şiiţi în cadrul festivalului
Ashura, cu piese de teatru şi procesiuni de autoflagelare.
Dinastia Abbasidă timpurie
După înlăturarea Omeiazilor, Abbasizii
preiau conducerea califatului şi transformă Bagdadul în centrul lumii islamice.
Însă, în sec. IX, era deja vizibil un declin rapid al puterii.
Al-Mansur (754-775) este fondatorul
Imperiului Abbasid. După ce securizează Califatul Abbasid prin exterminarea, de
către fratele său Abu l-Abbas („cel Sângeros"), a tuturor Omeiazilor, cu
excepţia prinţului Abd al-Rahman, duce lumea islamică la o perioadă de vârf. În
anul 762 stabileşte noua capitală la Bagdad, la graniţa dintre lumea arabă şi
cea persană, aceasta devenind centrul culturii, ştiinţei şi artei islamice şi
un oraş comercial prosper în secolele următoare. Fiul său al-Mahdi stabileşte
domnia dinastică şi absolută a califilor, cu islamismul sunnit drept religie de
stat. Suprimă revoltele interne, însă pierde Spania, unde în anul 756 se întemeiase
un califat independent la Córdoba.
Harun ar-Raşid, fiul lui al-Mahdi, a
fost un bonvivant, fiind cunoscut din poveştile celor 1001 de nopţi. În timpul
domniei sale, imperiul ajunge la o primă înflorire maximă. Cu toate acestea,
distanţa dintre calif şi popor se adâncea din ce în ce mai mult. Familia de
viziri Barmakid, care administrează cu înţelepciune imperiul, conduce guvernul
până în anul 803.
Lupta pentru putere dintre fiii lui
Harun este câştigată în anul 813 de către al-Mamun. Acesta ridică la nivel de
doctrină de stat învăţăturile raţionaliste ale Mutaziliţilor, care promovau
originea divină a Coranului. De asemenea, în anul 830 creează un centru
intelectual odată cu înfiinţarea unei mari biblioteci, Casa Ştiinţelor din
Bagdad. Ordonă traducerea scrierilor cărturarilor şi filozofilor Greciei
antice, făcându-le astfel accesibile pentru europeni. Al-Mamun, apoi succesorii
acestuia, încep să se folosească de serviciile trupelor de mercenari turci
convertiţi la religia islamică sunnită.
În anul 836, al-Mutasim mută capitala şi
gărzile turceşti de la Bagdad (care începuse să fie zguduit de conflictele
dintre populaţie şi trupele turceşti) în noul oraş Samaria. Credinciosul
fanatic al-Mutawakkil limitează în timpul domniei sale (847-861) influenţa
filozofilor şi a Mutaziliţilor. Sub succesorii acestuia, disputele pentru
succesiune şi schimbarea frecventă a califilor duc la slăbirea puterii
centrale. Capitala revine la Bagdad în anul 883, însă conducerea autonomă
locală, dezvoltată după anul 800, slăbeşte, iar declinul imperiului se
accentuează. Aceşti califi slabi, care treceau din ce în ce mai mult sub
controlul comandanţilor militari turci, devin o elită puternică sub califii din
sec. X.
Centrele islamice
ale ştiinţelor
În Bagdad şi în alte centre islamice ale
ştiinţelor a fost adoptată şi dezvoltată moştenirea Antichităţii greceşti, fapt
ce a permis un progres mai mare decât în Occident. Cele mai mari realizări au
fost făcute în domeniile matematicii, astronomiei, medicinii şi opticii. De asemenea,
s-a dezvoltat filozofia graţie cărturarilor al-Kindi şi Ibn Sina (Avicenna),
ambii având un impact semnificativ asupra Renaşterii în Europa. Timp de secole,
textele cărturarilor islamici au reprezentat canonul ştiinţific.
Sfârşitul Califatului Abbasid
În sec. IX, slăbirea puterii Abbasizilor
favorizează autonomia regatelor locale şi contra-califatul şiit al Fatimizilor.
Califatul se sfârşeşte odată cu invazia mongolă.
Cele mai multe regate locale care s-au
dezvoltat sub Abbasizi s-au dovedit puternice din punct de vedere politic,
transformându-şi curţile în centre culturale independente. Aghlabizii
(800-909), care domneau în estul Algeriei, în Tunisia şi în Tripolitania,
colonizează sudul Italiei şi Sicilia şi jefuiesc Roma în anul 846, în timp ce
Tulunizii (868-905) şi Ikşiidizii (935-969) domnesc în Egipt, Siria şi
Palestina. Tahirizii (821-873) din nord-estul Persiei (Korasan) şi Safarizii
(861/67-903) din Afghanistan şi din unele zone din Transoxiana devin
independenţi, însă sunt înlăturaţi de Samanizii din Samarkand. Maghrebul şi
Spania ies de sub controlul Bagdadului.
Şiiţii Fatimizi devin cea mai mare
provocare a Bagdadului, odată cu înaintarea acestora din Tunisia, unde îşi
stabiliseră capitala la Kairouan. Fatimizii cuceresc Egiptul în anul 969,
preiau controlul asupra Siriei şi ridică un contra-califat în noul oraş Cairo.
Pentru a menţine unitatea regatului, fondatorul Fatimizilor, Ubayd Allah
al-Mahdi profită de aşteptările şiite de salvare. Succesorii săi, al-Muizz şi
al-Aziz transformă Cairo într-un centru ştiinţific şi cultural, iar odată cu
Moscheea al-Azhar înfiinţează un centru al misionarismului şiit (astăzi şcoala
sunnită cea mai importantă de teologie islamică).
Excentricităţile religioase ale
califului al-Hakim duc la tulburări, iar între anii 1017-1021 la înfiinţarea
unei comunităţi religioase a Druzilor, care îl venerau ca zeu. Între anii
1036-1037, Imperiul Fatimid, care trecea printr-un declin economic, pierde
Siria în favoarea Selgiucizilor. În 1171, sultanul Aiubid Saladin îndepărtează
Califatul Fatimid datorită schismei religioase şi politice din anul 1094. Din
această schismă s-a desprins şi secta Asasinilor, cunoscută pentru atacurile
sale sângeroase.
Între timp, începând cu anul 932,
califii din Bagdad deveniseră marionetele dinastiei militare şiite a emirilor
Buizi, care restabilesc puterea califatului şi resuscitează cultura persană.
Cel mai important dintre Buizi, Adud al-Dawlah, emir al Bagdadului între anii
977-983, subordonează întregul Iraq. Între anii 1056-1062, Kerman, ultimul din
dinastia Buizilor din Bagdad, este îndepărtat de Selgiucizi. Califii devin
pioni ai Selgiucizilor şi ai Horezm-şahilor. Reuşesc să-şi restabilescă
suveranitatea sub an-Nasir şi al-Mustansir, care construieşte Mustansiriya
Madrassa în Bagdad. Ultimul calif, al-Mutasim, refuză să se predea mongolilor
care avansau şi moare în anul 1258 împreună cu mii de supuşi, în timpul
atacului invadatorilor asupra Bagdadului.
Emiratul/Califatul de Córdoba
După cucerirea islamică, Omeiazii
spanioli duc imperiul spre o perioadă de înflorire politică şi culturală. În
anul 929, Abd al-Rahman III ia titlul de calif.
După cucerirea unor regiuni extinse din
Peninsula Iberică (începând cu 711) de către trupele arabe şi berbere,
provincia Andaluzia este condusă de guvernatori ai califilor Omeiazi. După
înlăturarea acestora de către Abbasizi, singurul prinţ Omeiad supravieţuitor,
Abd al-Rahman I, înfiinţează în anul 756 un emirat autonom la Córdoba.
Al-Andalus se bucură de o perioadă de înflorire economică, datorită excelentei
administrări a statului, a sistemelor de irigare, a tehnicilor de cultivare
avansate şi a relaţiilor comerciale cu Africa şi Orientul. Această creştere
economică a fost însoţită de o înflorire artistică şi ştiinţifică. Córdoba
devine un loc religios important, datorită Marii Moschei La Mezquita. Imensul
palat-oraş Medina az-Zahara este construit la intrarea în oraş, în timpul
domniei lui Abd al-Rahman III.
Abd al-Rahman I şi fiul său Hisham I
consolidează puterea şi avansează de mai multe ori în sudul Franţei. În timpul
domniei lui Abd al-Rahman II (822-852) are loc orientalizarea oraşelor şi
rafinarea manierelor la curte. Conducătorul şi aristocraţia erau poeţi şi
patroni ai artelor. Curând, Córdoba avea să concureze cu Bagdadul şi Samaria
pentru titlul de centru al lumii islamice. Sub succesorii săi, puterea centrală
începe să-şi piardă autoritatea. Conducătorii locali, cum ar fi familia Hafsun
din Bobastro, care controlau o mare parte din Spania, limitează puterea
emirului. La fel procedează şi regii creştini a căror putere era din ce în ce
mai mare şi care înaintau spre sud din bazele lor din nordul Spaniei (Asturia,
Leon şi Castilia).
Spania islamică atinge apogeul politic
sub Abd al-Rahman III. Acesta restabileşte puterea pierdută, iar după anul 920
aduce tot vestul Maghrebului sub controlul său şi oferă imperiului o
administraţie civilă şi militară foarte bine organizată. În anul 929 se
proclamă calif şi pune bazele unui al treilea califat, alături de cele din
Bagdad şi Cairo. Fiul său erudit, al-Hakam II, construieşte una dintre cele mai
mari biblioteci ale timpului şi dezvoltă filozofia, ştiinţele şi artele.
Generalul al-Mansur devine regentul lui Hisham II, care la moartea tatălui său
era minor. Al-Mansur restabileşte puterea militară a imperiului în cele peste
50 de campanii împotriva creştinilor, iar în anul 997 cucereşte Fes şi oraşul
de pelerinaj creştin Santiago de Compostela. Fiul său, Abd al-Malik preia
puterea, însă după anul 1009 califatul se prăbuşeşte în războaie civile şi
dispute între conducătorii semiautonomi. Ultimul calif, Hisham III, moare în
anul 1031, iar califatul se divide în oraşe-stat islamice autonome (taifa)
care ulterior sunt cucerite de puterile din nord.
Islamul în Spania şi în Maghreb
Slăbirea politică a arabilor în Spania
duce la ascensiunea dinastiilor Berbere, care ajung din Maroc în Spania. În
timp ce islamul era obligat să se retragă în Spania, Berberii revendică
Maghrebul.
Între anii 1013-1091 al-Andalus se
divide în 26 de state mici (taifa), conduse de dianstii Arabe sau
Berbere. Între timp, Almoravizii, războinici de la graniţa berberă, îşi
întăresc puterea în anul 1060, iar în anul 1082 înaintează din Marrakech către
Alger. Chemaţi în sprijinul regilor locali ai Spaniei islamice împotriva
creştinilor din nord, Almoravizii, care începuseră construirea unui imperiu în
Maroc, îi înfrâng pe creştini, însă preiau ei controlul asupra Spaniei, iar
între anii 1090-1094 desfiinţează micile regate.
Începând cu 1124, în Tinmal, Maroc, se
dezvoltă opoziţia, sub forma unei mişcări de masă strict ascetice, almohazii,
sub conducerea predicatorului Ibn Tumart. În 1147, conducătorul lor, Abd
al-Mumin, înlătură stăpânirea Almoravidă din Marrakech şi Sevilla. În anul 1160
acesta absorbise deja în imperiul său aproape tot Maghrebul, inclusiv Algeria,
Tunisia şi anumite părţi din Tripolitania. Almohazii pun capăt toleranţei
religioase a conducătorilor musulmani din Spania şi restricţionează gândirea
liberă care permitea credinţa ortodoxă. După succesele militare iniţiale din Spania,
în 1212 aceştia suferă o înfrângere zdrobitoare din partea creştinilor la Las
Navas de Tolosa, iar după 1224-1232 sunt subjugaţi de foştii prinţi vasali din
Spania. Curând, creştinii cuceresc toată Spania, cu excepţia emiratului Nasrid
al Granadei, fondat în anul 1232, care avea Alhambra ca centru al puterii.
Această ultimă fortăreaţă maură rezistă până în 1492, când regii catolici îl
alungă pe ultimul conducător, Mahomed XI şi elimină musulmanii din vestul
Europei.
În anul 1269, dinastia Berberă a
Merinizilor pune punct dominaţiei Almohade din Maroc şi rămâne la putere timp
de 200 de ani, până în 1465. Ea îşi stabileşte reşedinţa la Fes, unse se
contruiesc moschei şi şcoli islamice (madrassa) şi îşi exinte puterea
pest Algeria. Hafsizii din Tunis rivalizau cu Merinizii (1129/1236-1574 şi
conduceau în fostele teritorii Almohade din Tunisia, estul Algeriei şi
Tripolitania. După 1258 folosesc titlul de calif. Sub Hafsizi Tunisul devine
centrul comerţul meditereaneean în Maghreg.
Mahomed XI
Asediaţi de forţele creştine, după anul
1431 Nasrizii din Granada sunt obligaţi să plătească tribut regilor Castiliei.
Ultimul sultal, Abu Abdallah Muhammad, (Mohamed XI), în Spania numit Boabdil
(„regele micuţ”), a domni între 1482-1492, cu excepţia unei perioade
(1483-1487) în care a fost alungat de unchiul său. Rezistă cu greu înaintării
regilor catolici, cărora le lasă Granada la 2 ianuarie 1492. Acest „adio din
partea ultimului maur” a fost de multe ori reprezentat artistic. A fost exilat
în Maroc şi a murit în 1527.
Imperiul Selgiucid
Marii Selgiucizi îşi unifică teritoriile
într-un „stat sunnit", condus oficial de un calif. După prăbuşirea
Imperiului Selgiucid, din dinastie rămâne doar o ramură minoră, în Anatolia.
Triburile turceşti islamizate preiau
puterea în Orientul Mijlociu, odată cu ascensiunea Marelui Sultanat Selgiucid.
Selgiucizii, care îşi iau numele de la legendarul întemeietor al tribului,
Selgiuc, se stabilesc iniţial în Transoxiana şi urmează o religie cu practici
şamanice. În 960 se convertesc la islamismul sunnit, sub influenţa perşilor
samanizi. După împărţirea lor în mai multe triburi, aceştia înaintează dinspre
Nishapur şi, după victoria asupra Ghaznavizilor sub conducerea lui Toghrul Beg,
cuceresc vestul Iranului (1042), avansează spre Shiraz (1052) şi preiau
controlul asupra Azerbaidjanului şi Kuzestanului în anul 1054. În 1055, Toghrul
Beg cucereşte Bagdadul, îl eliberează pe calif de sub „conducerea
protectoare" a Buiavizilor şiiţi şi îi ia locul ca sultan. Nepotul său,
Alp Arslan, preia puterea în 1063, creează Marele Imperiu Selgiucid, împreună
cu vizirul său excepţional, omul de stat şi filozoful Nizam al-Mulk. În 1071
obţine o victorie importantă asupra Fatimizilor, recucerind oraşul Alep de la
Bizanţ la Manzikert. După asasinarea lui Alp Arslan în anul 1072, Nizam rămâne
figura dominantă sub fiul acestuia, Malik Şah I. În anul 1092, Nizam devine
prima victimă a atacurilor criminale ale Asasinilor.
Deoarece nu aveau nici o autoritate
religioasă, selgiucizii, acum stăpânitori ai întregului Orient arab, cu
excepţia sudului extrem al Peninsulei Arabia, acţionau drept „conducători ai
pământurilor din est şi vest, înnoitori ai islamului" (titlu pe care îl
luase Toghrul Beg în 1062), în numele califului. Creează un imperiu extins şi
puternic, cu o administrare excepţională, legat prin drumuri sigure, căi
comerciale şi caravanseraiuri primitoare, din Asia Centrală, de-a lungul
Persiei, până în Iraq. Reţeaua de şcoli (madrassa) pentru educaţie
generală şi pentru învăţăturile islamice şi „statul sunnit" integrat
serveau la instruirea eficientă a viitoarei elite administrative.
Marele Imperiu Selgiucid se
dezintegrează în urma luptelor pentru succesiune de după Malik, iar în 1157
este distrus de Hozem-şahii. Însă, o ramură Selgiucidă îşi obţinuse
independenţa în Anatolia în anul 1078. Sultanul de aici, Qilich Arslan II,
oscilează între cruciaţi şi bizantini şi creează un stat bine organizat şi
stabil din punct de vedere militar, cu capitala la Konya. Ala ad-Din Kay-Qubad
I a fost sultanul cel mai important, domnind între 1219-1237. După 1242,
mongolii care înaintau spre vest măresc presiunea, iar Selgiucizii sunt
înfrânţi în anul 1279 în lupta împotriva Ilkhanilor, succesorii mongolilor în
Persia. Masud II, ultimul sultan al Selgiucizilor din Anatolia, moare în anul
1308.
Aiubizii şi Mamelucii
Perioada cruciadelor a favorizat
ascensiunea dinastiilor militare în Orientul Mijlociu. Sultanul Saladin devine
cel mai important general al islamului. Este urmat de conducătorii Mameluci.
Selgiucizii nu reuşesc să aducă sub
controlul lor dinastiile locale din Palestina, Siria şi nordul Iraqului. O dinastie
kurdă realizează prima unitate politică a regiunii, sub fondatorul acesteia,
Saladin, unul dintre oamenii de stat şi cuceritorii cei mai importanţi ai
Islamului.
Saladin (Salah ad-Din) era la început un
conducător militar al Fatimizilor, însă îi înlătură pe aceştia în 1171 şi
reinstituie sunnismul în zonă. După o succesiune rapidă de victorii, cucereşte
Tripoli (1172), Damasc (1174), Alep (1183) şi Mosul (1185-1186) de la cruciaţi şi
alţi conducători locali. În 1187 reuşeşte să cucerească Ierusalimul, pe care îl
proclamă oraş deschis pentru toate religiile. Politica lui Saladin se
caracterizează prin tactici remarcabile, abilitate de negociere şi generozitate
cavalerească, fiind respectat chiar şi în Occident. Ca stăpân al Egiptului
unit, al Siriei şi Iraqului, Saladin negociază cu armata celei de-a Treia
Cruciade, condusă de Richard I Inimă de Leu şi îi convinge pe cruciaţi să pună
capăt asediului fără succes asupra Ierusalimului în anul 1192.
Al-Adil, fratele lui Saladin, reuşeşte
să reunifice imperiul care se fărâmiţase după moartea acestuia în 1193, dar
succesorii lui al-Adil au avut nevoie de sprijinul slavilor militari caucazieni
(mamelucii) pentru a lupta împotriva cruciaţilor. Între 1250-1260, Mamelucii îi
înlătură pe ultimii Aiubizi şi preiau puterea, stăpânind Egiptul şi Siria, din
capitala Cairo, până în 1517. Conducătorul Mameluc, sultanul Baybars I, un
strateg militar strălucit, opreşte înaintarea mongolă spre vest în anul 1260 şi
limitează stăpânirea cruciaţilor, care sunt alungaţi de succesorii săi între
1289-1291 din ultimele lor bastioane de la Tripoli şi Accra. Mamelucii
transformă Cairo într-unui dintre cele mai importante centre ale comerţului
asiatic în Mediterană, iar sub sultanul Barkuk rezistă în faţa cuceritorului
mongol Timur Lenk. Îşi impun legitimitatea religioasă asupra califilor Abbasizi
pe care îi dominau. După anul 1450 începe declinul Mamelucilor, iar în 1517
sunt înghiţiţi de către otomanii conduşi de Selim I.
Cucerirea
Ierusalimului
Victoria lui Saladin de la Hattin asupra
armatei cruciate, la 4 iulie 1187, a reprezentat o capodoperă tactică ce a
deschis drumul recuceririi Ierusalimului la 3 octombrie. Saladin şi-a dovedit
cavalerismul, permiţând locuitorilor Ierusalimului să-l aleagă pe cavalerul
Balian de Ibelin drept comandant al apărării, chiar dacă acesta era de fapt
prizonierul lui Saladin, deoarece nu dorea o victorie asupra copiilor şi
femeilor. După cucerirea oraşului îi cruţă pe creştini şi le permite să-şi
răscumpere libertatea. De asemenea, i-a lăsat liberi pe mulţi care nu aveau
posibilitatea să-şi plătească răscumpărarea.
Conducătorii islamici regionali şi Mahmud din Ghazna
După Samanizii din Orient, Mahmud din
Ghazna şi succesorii acestuia răspândesc islamul în Asia Centrală, până în
India.
Orientul islamic cunoaşte o dezvoltare
în general independentă de cea a Occidentului. După ce arabii avansează în
Buhara, Samarkand şi Pakistan după anul 700, aceste dominioane se prăbuşesc în
anul 821, în faţa Tahirizilor, ai căror guvernatori în Samarkand, Ferghana şi
Herat erau iranieni Samanizi (după 819). În 873, Nasr I profită de declinul
Tahirizilor şi obţine independenţa ca guvernator al califului Abbasid în
Transoxiana. Transformă Buhara în reşedinţă regală, la sfârşitul sec. X aceasta
devenind un centru cultural cu trăsături persane. În 903, fratele său Ismail
cucerise deja Afghanistanul şi o parte importantă din Persia, inclusiv
Khorasanul. Sub Nasr II (914-943) imperiul ajunge la extinderea maximă,
întinzându-se de la Bagdad, Kerman şi Golful Persic până în Turkistan şi India.
Succesorii săi pierd Khorasanul în 994 în faţa Ghaznavizilor, iar în 999
Qarakhanizilor le iau Transoxiana. Ultimul conducător Samanid este asasinat în
anul 1005, în timp ce încerca să fugă.
Astfel, triburile turcice preiau puterea
în Orient. În anul 977, Ghaznavizii, care erau iniţial mercenari turci şi
generali ai Samanizilor, îl numesc pe Sebüktigin, fondatorul dinastiei, ca
guvernator al Ghaznei. Fiul său, Mahmud din Ghazna, care preia puterea în anul
998, este unul dintre marii cuceritori ai islamului. În anul 999, cu oastea sa
de călăreţi, cucerise deja Khorasanul de sub Samanizi şi zone importante din
Persia şi Punjab. În 1027 primeşte de la califul din Bagdad titlul onorific de
„protector al califatului" şi, ca sunnit ortodox, luptă împotriva şiiţilor
Buiavizi. Era condus de credinţă şi de dorinţa de a obţine bogăţii. Între
1001-1024, Mahmud subjugă nordul Indiei, în urma a 17 campanii, şi face
posibilă pătrunderea islamului în India. Duce o politică severă împotriva
hinduşilor „idolatri" şi le distruge templele. Masud I, fiul lui Mahmud,
se concentrează pe India şi suferă o înfrângere zdrobitoare în 1040 de la
Selgiucizi, în urma căreia suveranitatea Ghaznavizilor avea să fie redusă la
estul Afghanistanului şi nordul Indiei. În 1161, Ghurizii din Afghanistanul
Central îi alungă din Ghazna, iar în anul 1186 din nordul Indiei.
Curtea lui Mahmud
din Ghazna
Curtea lui Mahmud din Ghazna era centrul
vieţii intelectuale islamice. Poeţii şi oamenii de ştiinţă erau sprijiniţi cu
generozitate. De asemenea, erau luaţi în campanii, pentru a face studii acolo.
Printre cei mai importanţi oameni de ştiinţă din anturajul lui Mahmud erau cărturarul
al-Biruni, autorul cărţii Grădina ştiinţelor, şi Firdousi, care este însărcinat
de Mahmud să scrie cartea persană a regilor, Şah-name.
Asia Centrală şi dinastia Horezm-şahilor
După selgiucizi şi Qarahanizi, dinastia
Horezm-şahilor din nordul Iranului întemeiază cel mai mare imperiu al lumii
islamice vechi. Din cauza expansiunii rapide, aceştia provoacă înaintarea spre
vest a mongolilor.
Qarahanizii erau un popor turcic care
făcea parte din familia uigurilor originari din stepele asiatice. Devin independenţi
după anul 840, sub un hanat dual în vest şi est, şi se convertesc la islamism
în sec.X. În anul 992, Qarahanizii cuceresc Buhara, iar în anul 999 deţineau
deja dominioanele transoxaniene ale Sasanizilor. Transformă Buhara în reşedinţă
regală, iar după anul 1042 conferă acelaşi statut şi Samarkandului.
La început, reuşesc să reziste în faţa
Ghaznavizilor şi Selgiucizilor, însă în final sunt nevoiţi să recunoască
suzeranitatea acestora, devenind ulterior vasalii lor. După 1180, sub
conducerea şahilor dinastiei Horezm-şahilor, sunt înlăturaţi din hanatul de
vest (între 1210-1211) şi din hanatul de est în anul 1212.
Cel mai mare imperiu islamic de dinainte
de migrarea spre vest a mongolilor s-a dezvoltat sub Horezm-şahii, care se
stabilesc în Asia Centrală. Începând cu 1017, sub conducerea Ghaznavizilor,
sunt cuceriţi de Selgiucizi în 1047 şi numiţi guvernatori în Horezm. Konja
Urgench rămâne capitala lor până în 1212, când ultimul şah mută guvernul în
capitala Buhara. În prima jumătate a sec. XII, sub Qutb ad-Din Muhammad şi Ala
ad-Din Atsiz, Horezm-şahii devin independenţi, iar în 1135 încep să-i alunge pe
Selgiucizi din Iran. În 1157 Kiliq Arslan II înlătură stăpânirea Marilor
Selgiucizi din Orient şi îşi ia titlul de protector al califului din Bagdad.
Ala ad-Din Tekish cucereşte Iranul după ocuparea Khorasanului (1187) şi a
Rajului (1192). Horezm-şahii domneau acum peste un imperiu imens, care se
întindea în Turkistan, Iran şi în anumite părţi din Iraq.
Ala ad-Din Muhammad extinde din nou
imperiul, alungându-i pe Ghurizi din Afghanistan în 1206 şi detronându-i pe
Qarahanizii rivali din Transoxiana între anii 1210-1212. Ambele teritorii sunt
absorbite în imperiu. Mai mult, îi alungă pe mongolii Qarakhitai înapoi spre
est. Ala ad-Din era acum conducătorul unui imperiu islamic cu dimensiuni
neîntâlnite până atunci. Însă, supraestimându-şi forţa, în anul 1218 provoacă
invazia armatei mongole conduse de Genghis-Han, după ce refuză să-i
despăgubească pe negustorii mongoli care fuseseră arestaţi de către unul dintre
guvernatorii săi. Ala ad-Din moare în timp ce încearcă să fugă; fiul său,
Djalal ad-Din este asasinat în anul 1231, după o viaţă aventuroasă ca fugar.
Imperiul cade în mâinile mongolilor.