III.16. Cruciadele


SECOLELE XI-XII

Din perspectiva cauzelor şi efectelor mişcarea cruciată, care începe în sec. XI, este un fenomen extrem de complex. Cruciadele în Orient duc la extinderea comerţului european cu Orientul. Acestea au un efect de durată în dezvoltarea Europei, mai ales a vieţii intelectuale. Cruciadele din Europa, orientate împotriva musulmanilor din Peninsula Iberică şi împotiva ereticilor şi păgânilor au, de asemenea, o importanţă politică de durată. Consecinţele ideii de cruciadă au fost fatale pentru mulţi evrei europeni, care cad victime armatelor cruciate şi populaţiei fanatice.

Context şi cauze

Motivele de ordin religios, material şi politic i-au determinat pe cruciaţii aristocraţi săraci să pornească spre Ţara Sfântă.

În sec. X-XI, viaţa religioasă în Occidentul creştin cunoaşte o perioadă de revitalizare. Aceasta se manifestă prin mişcări de reformă în interiorul bisericii, cum ar fi reformele cluniace şi gregoriene şi prin apariţia unor noi ordine religioase, cum ar fi cistercienii. Acest simţ al pioşeniei duce la creşterea numărului de pelerinaje către locuri din Palestina aflate sub stăpânire musulmană încă din sec. VII.

În această situaţie se aflau selgiucizii, a căror înaintare în Orientul Apropiat provocase deja îngrijorarea multora în Europa. În 1074, Papa Grigore VII plănuise deja o cruciadă pentru „eliberarea" locurilor sfinte şi pentru depăşirea Marii Schisme. Când împăratul bizantin Alexios I Comnen adresează Papei Urban II o cerere de sprijin împotriva selgiucizilor, în 1095, anul Conciliului de la Clermont, papa atrage de partea sa cavalerii şi prinţii Occidentului într-o cruciadă pentru ajutorarea împăratului bizantin. Însă, curând, scopul principal al războiului devine acela de a elibera Ierusalimul de sub stăpânire musulmană.

Cruciaţilor li se promite absolvirea pe viaţă de păcate, fapt care-i face pe mulţi săraci să participe. Pentru majoritatea cruciaţilor aristocraţi implicaţi posibilitatea câştigurilor materiale şi politice au constituit alţi factori motivanţi. Mulţi tineri aristocraţi care erau excluşi de la succesiunea ereditară în patrie au văzut în cruciade oportunitatea pentru o activitate care le-ar fi putut aduce glorie militară, prăzi şi chiar noi posesiuni. În acelaşi timp, regii şi prinţii s-au folosit de cruciade pentru a-şi legitima ideologic domniile, prezentându-se drept conducători creştini veritabili. Negustorii, mai ales cei din oraşele comerciale italiene, au fost atraşi de profitul pe care-l puteau obţine în urma transportării trupelor şi de extinderea intereselor lor comerciale în acele regiuni.

Predica Papei Urban II prin care promovează cruciadele, la Conciliul de la Clermont din 1095

„Ei (selgiucizii) au ucis şi capturat mulţi oameni, au distrus bisericile şi au devastat imperiul. Dacă le permiteţi să continue aşa fără a-i pedepsi, aceştia vor ataca şi mai mult credinţa în Dumnezeu."

Prima şi a doua cruciadă

Prima cruciadă duce la formarea statelor cruciate în Orientul Apropiat. Însă, în scurt timp, acestea sunt nevoite să se apere. A doua cruciadă este organizată pentru a le sprijini, dar eşuează.

Chemarea papei primeşte răspuns în 1096, din partea bandelor de aventurieri relativ dezorganizate şi a ţăranilor conduşi de călugărul Petru de Amiens. După ce sunt decimaţi de bulgari, membrii supravieţuitori ai Cruciadei Ţăranilor sunt distruşi de selgiucizi în Asia Mică. În acelaşi timp, o armată de cruciaţi germani conduc în Europa pogromuri împotriva evreilor.

Prima armată de cruciaţi organizată, „Cruciada Prinţilor", este condusă de Godfrey de Bouillon, de fratele său, Balduin de Bologna, de Raymond de Toulouse şi de Bohemund de Taranto şi se compune din soldaţi francezi, flamanzi şi sud-italieni. În anul 1097, când cruciaţii ajung în Constantinopol, împăratul Alexios I insistă ca aceştia să depună în faţa lui un jurământ de credinţă, care în realitate nu va dura prea mult. După ce armata creştină îi înfrânge pe selgiucizi în 1097 la Doryaleum, în 1098 aceasta cucereşte Antiohia, în Siria. Între timp, Balduin de Bologna este desemnat moştenitor al lui Thoros, regele Edessei, de cealaltă parte a Eufratului. Când Thoros este asasinat, Balduin întemeiază aici primul stat cruciat. Bohemund de Taranto creează în Antiohia primul principat, iar Raymond de Toulouse fondează regiunea Tripoli. În 1099, cruciaţii cuceresc Ierusalimul. Evreii şi musulmanii sunt măcelăriţi în timpul unui masacru. Godfrey este ales „Apărător al Sfântului Mormânt", după ce refuză să fie numit rege în oraşul în care a murit Isus. La moartea lui, în anul 1110, fratele său Balduin îl urmează şi se proclamă rege.

În 1144, Edessa este recucerită de selgiucizi; abatele cistercian Bernard de Clairvaux predică pentru o a doua cruciadă. O altă armată pleacă în 1147 sub conducerea lui Ludovic VII al Franţei şi a regelui german Conrad III. După o incursiune cu pierderi masive şi asedii fără succes asupra Damascului şi a altor oraşe, cruciaţii se întorc acasă în anul 1149.

Statele cruciate

Cruciaţii fondează mai multe state feudale în Cipru, Prusia, Levant, Grecia şi Israel, după model vest-european. Însă coloniştii europeni erau puţini, aşa că micul grup de cuceritori, după un val de persecuţii şi expulzări, s-a adaptat la civilizaţia mai dezvoltată a evreilor şi musulmanilor. Cruciaţii s-au văzut nevoiţi să trăiască împreună sau alături de aceştia. Ei au luptat împotriva statelor musulmane şi, în acelaşi timp, s-au luptat între ei, slăbindu-şi poziţiile. După două secole, în anul 1291, ultimul stat cruciat s-a prăbuşit din interior.

A treia şi a patra cruciadă

Sub conducerea sultanului Saladin, musulmanii recuceresc părţi mari din Orientul Apropiat, inclusiv Ierusalimul, care fusese oferit lui Richard I al Angliei.

A doua cruciadă a rămas fără succes în Orientul Apropiat, însă a declanşat Reconquista în Peninsula Iberică, unde creştinii înaintau către sudul musulman.

În Orientul Apropiat, Aiubizii îi înlocuiesc pe selgiucizi ca putere musulmană dominantă. Sultanul Saladin îi înfrânge pe cruciaţii europeni în 1187 la muntele Hattin şi recucereşte Ierusalimul, fapt care îl determină pe Papa Grigore VIII să cheme la o a treia cruciadă. Conducătorii marilor state europene (sfântul împărat roman Frederic I Barbarossa, moştenitorul tronului Angliei, Richard I Inimă de Leu şi regele Filip II August al Franţei) răspund chemării. Frederic învinge în mai 1189 la Iconium, în Asia Mică, dar se îneacă în râul Salef un an mai târziu. Fiul său, Frederic VI de Hohenstaufen, conduce contingentul german către Ţara Sfântă, de unde cea mai mare parte a armatei se întoarce pe mare înapoi spre casă. Restul germanilor, inclusiv Frederic VI, mor răpuşi de malarie.

În 1191, Richard şi Filip recuceresc importantul oraş portuar Accra. Regele francez navigează înapoi spre Franţa împreună cu cavalerii săi, după o confruntare între cei doi monarhi. Rămas singur, Richard nu reuşeşte să recucerească Ierusalimul, însă obţine prin negocieri separarea regiunilor de coastă ale Palestinei şi Siriei. De asemenea, Saladin, unul dintre cei mai buni conducători militari musulmani, le acordă pelerinilor creştini acces la locurile sfinte.

A patra cruciadă, iniţiată de Papa Inocenţiu III în 1202, dezvăluie alterarea noţiunii de cruciadă. Cruciaţii sunt redirecţionaţi de către dogele veneţian Enrico Dandolo către Constantinopol, unde îl înlătură pe împăratul bizantin şi întemeiază Imperiul Latin, care avea să existe între anii 1202-1261.

Cruciada Copiilor din 1212 a fost un alt punct de declin. Mii de copii au fost duşi de fanaticii religioşi în sudul Franţei şi vânduţi ca sclavi.

Din Annales Marbacenses, 1238:
Cruciada copiilor

„Mulţi dintre ei (băieţi şi fete) au fost păstraţi de localnici ca argaţi în ferme şi ca servitori. Alţii şi-au continuat drumul pe mare, unde marinarii aveau să-i păcălească folosindu-i după bunul lor plac şi ducându-i pe corăbii spre colţuri îndepărtate ale lumii".

Ultimele cruciade şi sfârşitul statelor cruciate

Mamelucii îi alungă pe cruciaţi pentru totdeauna din Ţara Sfântă.

Împăratul Frederic II depune jurământul de cruciat şi în anul 1228 pleacă în a şasea cruciadă. În 1229 negociază returnarea Ierusalimului, a Nazaretului şi a Bethleemului de la sultanul Aiubid al-Kamil. Reuşeşte acest lucru prin negocieri diplomatice cu sultanul, devenind popular în lumea arabă. Ierusalimul este cedat cu condiţia ca musulmanilor să li se permită pelerinajul la locurile lor sfinte.

După ce musulmanii iau din nou Ierusalimul în 1244, regele Ludovic IX al Franţei începe în 1248 a şaptea cruciadă şi atacă Egiptul, scaunul puterii dinastiei Aiubide. Deşi ocupă Damietta în Delta Nilului în anul 1249, este înfrânt la Mansura, iar armata sa e capturată Ludovic este eliberat doar după plata unei răscumpărări. După câţiva ani, Ludovic organizează ultima mare cruciadă, a opta. În anul 1270, regele şi mulţi cavaleri mor de epidemie în faţa zidurilor Tunisului. Ludovic este canonizat în anul 1297.

Între timp, mamelucii, slavi recrutaţi pentru armata aiubidă, îi alungă pe foştii lor stăpâni. Datorită sistemului lor militar centralizat, mamelucii reuşesc să-i îndepărteze pe mongoli, care invadaseră Siria în 1260. După aceea, se concentrează pe cucerirea statelor cruciate. În anul 1291, odată cu cucerirea oraşului Accra, ultimul bastion important al creştinilor, mamelucii recuceresc Palestina şi Siria.

Creştinii sunt obligaţi să se retragă din Ţara Sfântă. Printre ei se aflau cavaleri creştini din ordinile care se formaseră în timpul celor două secole de cruciade. Cavalerii templieri se concentrau pe administrarea teritoriilor lor din Franţa, care constituiau o ameninţare pentru coroană. Ei au fost desfiinţaţi în 1312. Cavalerii teutoni găsiseră deja un nou câmp de activitate în Marea Baltică, unde aveau misiunea să convertească locuitorii păgâni. Doar Cavalerii ospitalieri continuă lupta împotriva musulmanilor. În 1309 îşi mută cartierul general la Rodos unde îi ţin pe otomani la distanţă până în anul 1522. Împăratul Carol V le cedează Malta, aceasta fiind cucerită abia în anul 1798, de către trupele lui Napoleon.

Ordinele cavalereşti

Ordinele cavalereşti formate în decursul sec. XII combinau idealurile bisericeşti cu cele cavalereşti. Sub jurământ de sărăcie personală, castitate şi supunere, membrii acestor ordine s-au dedicat iniţuial protejării şi îngrijirii pelerinilor. De asemenea, luau parte la luptele împotriva musulmanilor. Ordinele cavalereşti au devenit rapid puteri importante darorită bogăţiilor capturate în Ţara Sfântă şi aduse în Europa occidentală, unde au intrat în proprietatea lor.

Cruciadele în Europa şi cavalerii teutoni

Cruciaţii au luptat şi împotriva ereticilor din Europa. După convertirea forţată a prusienilor baltici, cavalerii teutoni întemeiază un stat militaro-monastic puternic în regiunea baltică.

Cruciadele au avut loc atât în Europa, cât şi în Orientul Apropiat. Un exemplu de astfel de cruciadă este Reconquista împotriva musulmanilor din Peninsula Iberică şi campaniile împotriva grupurilor considerate eretice, cum ar fi albigenzii din sudul Franţei şi husiţii din Boemia.

De asemenea, forţele militare au fost angajate în misiuni evanghelice în regiunile necreştine. Papa Eugen III a binecuvântat nu doar a doua cruciadă în Ţara Sfântă, ci şi pe cea din anul 1147 împotriva venzilor şi a slavilor din nordul Germaniei, condusă de Henric Leul, duce de Saxonia, cu toate că în mintea multor prinţi germani care au luat parte la ea avea prioritate expansiunea teritorială, şi nu activitatea misionară.

Din cauza faptului că prusienii baltici sau pruşii care trăiau pe coasta dintre râurile Vistula şi Neman au opus rezistenţă încercărilor poloneze de a-i cuceri şi converti, cavalerii teutoni au fost chemaţi în ajutor în 1226. În Bula de Aur de la Rimini, împăratul Frederic II le dăruia în posesiune teritoriile pe care aveau să le cucerească. Prima cruciadă împotriva prusienilor a început în 1231 sub marele maestru Hermann von Salza. În anul 1237, acesta a combinat ordinul din care facea parte cu cel al cavalerilor livonieni, fondat în 1202 la Riga. În anul 1283, cavalerii teutonii cuceriseră şi creştinaseră deja toată regiunea, care a luat numele de Prusia, după numele locuitorilor pruşi. Toată regiunea baltică, cu excepţia Lituaniei, aparţinea atunci cavalerilor teutoni, care şi-au ridicat aici propriul stat. Conducătorul ordinului era marele maestru, ales de un cartier general; după 1309, acesta locuia la Marienburg. Maeştrii şi comandanţii provinciilor administrau cartierele ordinului. Fraţii vitregi, populaţia comună, se aflau ierarhic sub fraţi, care erau cavaleri şi preoţi. Patricienii germani ai oraşelor, ca şi aristocraţia germană şi poloneză stabilită aici reprezentau clasa superioară. Ţăranii prusieni nu aveau privilegii, spre deosebire de numeroşii colonişti germani. Comerţul cu Liga Hanseatică a adus prosperitate. Ultimii din regiune convertiţi la creştinism au fost lituanienii. Ei au trecut la creştinism după unirea cu Polonia în anul 1386, fapt care a făcut inutil prozelitismul, care era scopul principal al existenţei ordinului. Mai mult, statul format de acest ordin se vede prins în strânsoarea unui duşman puternic, statul polono-lituanian. După înfrângerea decisivă din 1410 în bătălia de la Grunwald şi ca urmare a celor două Tratate de la Torun din 1411 şi 1466, ordinul este obligat să accepte pierderile teritoriale. În 1525, ultimul mare maestru, Albert de Brandenburg, secularizează teritoriile rămase ale ordinului şi declară Regatul Prusiei un fief al regelui polonez.

Persecutarea evreilor în Europa

În perioada cruciadelor, evreii nu sunt supuşi unei campanii directe de exterminare, ci persecuţiei şi discriminării.

În Europa medievală, antisemitismul era foarte răspândit. Evreii erau stigmatizaţi drept „ucigaşi ai lui Hristos". Persistau acuzaţiile de ucidere ritualică şi desacralizare a Sfântului Duh. În anul 1215, în cadrul celui de-al patrulea Conciliu de la Lateran se solicită o lege specială care să reglementeze portul evreilor. Interzicerea deţinerii de proprietăţi şi a apartenenţei la bresle îi limitează pe evrei la comerţul cu textile. Din cauza faptului că creştinilor le era interzis să împrumute bani cu dobândă, evreii găsesc o altă sursă de venit în tranzacţiile comerciale încheiate cu aceştia, ceea ce va duce la un nou val de prejudecăţi împotriva cămătarilor evrei.

În atmosfera fanatismului religios declanşat de cruciade încă de la începutul sec. XII, ura şi invidia izbucnesc repetat împotriva evreilor, sub forma pogromurilor frecvente în care evreii sunt torturaţi şi ucişi, bunurile lor fiind furate şi distruse. Al doilea val de persecuţii are loc odată cu răspândirea ciumei, în anul 1347, când evreii sunt acuzaţi că ar fi otrăvit fântânile. Doar pe teritoriul Germaniei în această perioadă sunt distruse peste 350 de comunităţi evreieşti. Evreii nu au o soartă mai bună nici în alte regiuni. În anul 1290, regele Eduard II îi alungă pe toţi evreii din Anglia; în 1394 evreii sunt obligaţi să părăsească Franţa din cauza presupuselor crime ritualice împotriva creştinilor. Evreii care trăiau relativ în pace sub stăpânire musulmană în Peninsula Iberică sunt fie expulzaţi, fie obligaţi să se convertească în timpul şi mai ales după încheierea Reconquistei în 1492. În final, considerându-se că nici măcar prin convertirile forţate evreii nu sunt demni de încredere, aceştia au fost alungaţi definitiv.

Orientate iniţial către menţinerea ordinii publice, legile sunt aprobate treptat pentru protecţia evreilor. Un exemplu este pacea imperială de la Mainz din 1103 a împăratului Henric IV, prin care evreii se numărau printre cei care aveau nevoie de protecţie, pentru că nu deţineau statutul de oameni liberi, nu aveau voie să poarte arme şi nu se puteau apăra. Conducătorii îi iau pe evrei sub protecţia lor, acceptându-i cu uşurinţă drept colonişti şi negustori, pentru a primi dări mari din partea acestora.

Din cronica lui Salomo bar Simson:
Un cruciat vorbind despre persecutarea evreilor

„Vedeţi, noi suntem pe un drum lung către mormânt (al lui Hristos) şi pentru a ne răzbuna pe adepţii islamului, cu toate că printre noi se află evrei, ai căror strămoşi l-au ucis şi l-au crucificat... Să ne răzbunăm pe ei şi să-i ştergem dintre popoare... sau să-i facem să ne accepte credinţa".