II.17. Primii împăraţi chinezi din dinastiile Qin şi Han


221 Î.HR.-220 D.HR.

În „perioada statelor războinice", China s-a scindat în şapte state distincte, care au fost în cele din urmă absorbite de către Imperiul Qin. „Primul împărat suveran" al Chinei, Qin Shi Huang Di, a unificat din punct de vedere politic şi cultural ţara. Dinastia Han care i-a urmat a continuat efortul său, şi-a extins sfera de influenţă şi s-a apărat cu succes împotriva triburilor nomade din nord. De asemenea, în aceeaşi perioadă confucianismul a devenit ideologie de stat. În timpul acestor două dinastii au fost iniţiate reforme care vor afecta istoria Chinei pentru mai bine de două milenii.

Dinastia Qin (221-206 î.Hr.)

Primul împărat al Chinei a reuşit să unifice statul în câţiva ani şi şi-a îndreptat apoi atenţia spre consolidarea externă a imperiului său. A fost un monarh sever, care a guvernat conform filozofiei statale legaliste.

Unificarea Chinei a fost realizată în sec. III î.Hr. în jurul statului Qin din vestul ţării, care a şi împrumutat numele său imperiului astfel format. Poziţionarea sa la graniţa cu Tibetul şi cu ţinuturile locuite de călăreţii nomazi a făcut necesară crearea unei armate puternice şi a unei administraţii severe. Teritoriile cucerite nu au fost cedate nobililor vasali, ci au rămas sub administrarea directă a împăratului, împiedicându-se astfel apariţia unei opoziţii a nobilimii. Pornind de la acest principal stat consolidat, regele Zheng din dinastia Qin a cucerit încă şapte state feudale până în anul 221 î.Hr. Astfel s-a încheiat „perioada statelor războinice" şi a apărut un stat unificat cu un conducător divin (Shi Huang Di: primul mare împărat).

Regii ce au urmat au aplicat sistemul administrativ centralizat al dinastiei Qin pe tot teritoriul Chinei. Imperiul a fost reorganizat în provincii şi districte conduse de administratorii imperiali, fără a se mai lua în considerare vechile graniţe. Guvernarea se făcea pe baza filozofiei legaliştilor, care considerau că legile centrale erau mai presus de orice şi propuneau reglementarea tuturor aspectelor vieţii prin legi şi taxe dure. După doar câţiva ani, limba, unităţile de măsură şi de greutate şi valuta fuseseră uniformizate în tot imperiul. Până şi osiile şi lungimea căruţelor au fost standardizate pentru a se potrivi oriunde în reţeaua de drumuri. Populaţia a fost nevoită să ridice ziduri de apărare împotriva călăreţilor nomazi, construind astfel prima parte a Marelui Zid chinezesc. După moartea sa în 210 î.Hr., împăratul a fost aşezat într-un complex funerar alături de mii de statui de teracotă, individualizate. Descoperirea acestuia în 1974 a constituit un eveniment arheologic. Dinastia Qin a luat sfârşit în 206 î.Hr., după ce, în urma unei răscoale populare, a venit la putere dinastia Han.

Dinastia Han (206 î.Hr.-220 d.Hr.)

În vidul de putere cauzat de căderea dinastiei Qin s-a remarcat un conducător rebel al ţăranilor, Liu Bang, care a preluat tronul în 206 î.Hr., sub numele de împăratul Gaozu.

Cea mai importantă sarcină a primului împărat din dinastia Han, Kao Ti (206 î.Hr.), a fost apărarea statului împotriva călăreţilor nomazi, în special a poporului Xiongnu. Împăratul Han Wu Ti, cel mai cunoscut din dinastia sa, a trecut la ofensivă şi a stabilit primele contacte cu vestul, căutând aliaţi. Poporul Xiongnu a fost înfrânt şi împins spre vest, unde a dizlocat la rândul său popoarele din stepele eurasiatice, declanşând în cele din urmă Marea migraţie a popoarelor înspre Europa în sec. IV-V. Chinezii au cucerit estul Turkistanului, ajungând până la graniţele Afghanistanului de astăzi, unde s-a dezvoltat o nouă rută comercială către vest, Drumul Mătăsii.

Pe plan intern, Han Wu Ti a iniţiat mai multe reforme cu efect pe termen lung. A căutat să elimine urmările barbariei educaţionale a lui Shi-Hwang-ti. A fost de asemenea primul care a organizat administraţia centrală în ministere şi departamente. A elaborat pregătirea funcţionarilor prin educare şi examinări, sistem folosit până în sec. XX. Fundamentul acesei educaţii l-a constituit o sinteză dintre legalism, confucianism, care acorda o mare importanţă relaţiei dintre tată şi fiu şi filozofia naturală yin-yang. Venerarea lui Confucius printr-un cult de stat a început în timpul dinastiei Han. În 174 î.Hr., împăratul Han Wu Ti a adus jertfe la mormântul filozofului din Chu Fu, care a rezistat până în prezent. Perioada Han a fost una dintre cele mai importante epoci de aur ale Chinei.

Succesorul lui Han Wu Di a căzut sub influenţa familiei soţiei acestuia. Între anii 9-25, dinastia Han a fost temporar înlocuită de nepotul unei împărătese, până la venirea unei rude îndepărtate a dinastiei Han, care a preluat tronul ca împăratul Guang Wu Di. El şi-a mutat capitala de la Xi'an la Luoyang în est, şi de aceea dinastia sa se numeşte „Han de Răsărit", pentru a o deosebi de cea anterioară, numită „Han de Apus". Imperiul a fost consolidat şi s-a extins până în sec. I.

Clanul împărătesei a început însă să îşi recâştige influenţa, iar intrigilor de palat li s-a adăugat intervenţia eunucilor. Generalii reprezentau a treia putere în stat, astfel încât perioada a fost numită „a celor trei regate". În anul 184, a izbucnit răscoala „Turbanelor galbene", care a avut un caracter religios. Generalii implicaţi în înăbuşirea acesteia au câştigat putere, dar ambiţia i-a împins să lupte unul împotriva celuilalt, provocând un război civil. Ultimul împărat din dinastia Han a fost silit să abdice în 220. China a rămas până în sec. VI scindată în mai multe regate rivale.

Inventarea hârtiei

Una dintre cele mai importante descoperiri ale umanităţii, hârtia, a fost făcută în China în timpul perioadei Han. Fibrele din plante erau zdrobite şi transformate în pastă prin înmuiere şi fierbere. Pasta era întinsă apoi în matriţe şi uscată într-un strat subţire şi bine legat. În sec. XIII, hârtia a ajuns şi în Europa, trecând prin Arabia.