II.12. Persia sub Parţi şi Sasanizi


238 Î.HR.-651 D.HR.

Dinastia Parţilor şi apoi cea a Sasanizilor au fost timp de secole duşmanii cei mai redutabili de la graniţa de răsărit a Romei. Regii se considerau moştenitorii Imperiului Ahemenid. În vreme ce Parţii au preluat elemente din cultura elenistică, Sasanizii doreau să reînvie tradiţiile persane, precum zoroastrismul. Roma a suferit şi ea influenţa persană, iar Imperiul Bizantin a fost inspirat de „dreptul divin de a conduce" de origine orientală. Epuizat de conflictele cu Roma, Imperiul Sasanid a cedat în faţa invaziilor musulmanilor arabi în sec. VII.

Imperiul Parţilor (250 î.Hr.-224 d.Hr.)

Începând cu sec. IV î.Hr., parnii, un trib de nomazi, au migrat de pe ţărmul de sud-est al Mării Caspice în munţii Iranului. Au preluat numele de părţi, după ce au cucerit provincia Parţia în 250 î.Hr. sub conducerea primului lor rege, Arsakes I. Acesta şi succesorii săi, Arsacizii, i-au alungat pe Seleucizi din Iran, iar în timpul lui Mitridate I, în sec. II î.Hr., i-au eliminat din Mesopotamia. Aceasta a devenit inima imperiului lor, cu capitala Ctesifon aşezată pe fluviul Tigru. Parţii au adoptat atât cultura elenistică a Seleucizilor, cât şi structurile lor administrative. Provinciile erau aproape autonome, fiind conduse de guvernatori independenţi, care făceau frecvent parte din dinastia regală.

Imperiul Parţilor a atins dimensiunile sale maxime în timpul lui Mitridate II „cel Mare", în sec. I î.Hr., întinzându-se de la Eufrat până la Ind. Au existat conflicte cu Imperiul Roman pentru controlul asupra Armeniei, dar niciuna dintre tabere nu a ieşit învingătoare. Parţii l-au înfrânt pe consulul roman Crassus în lupta de la Carrhae în 53 î.Hr. În timpul domniei lui Augustus, romanii au profitat însă de dorinţa de independenţă a guvernatorilor părţi pentru provinciile lor şi de disputele dinastice pentru tron. Au aplicat principiul „divide et impera", susţinând mai mulţi pretendenţi la tron. Împăratul Traian a cucerit Mesopotamia în 114, dar ulterior Adrian a pierdut-o din nou. La începutul sec. III au urmat noi campanii romane împotriva Parţilor, care au fost nevoiţi să încheie pace cu romanii în 218, întrucât imperiul lor era pe cale de a se destrăma din interior. Ardaşir, care guvernase vechea provincie Fars (Persis), locul de origine al Ahemenizilor, a pus capăt domniei Arsacizilor în 224 şi a înfiinţat dinastia Sasanizilor care a durat până în 651.

Imperiul Sasanizilor (224-651 d.Hr.)

Sasanizii se considerau succesorii Ahemenizilor şi au căutat să le readucă la viaţă civilizaţia. Conflictul cu romanii a slăbit regatul şi l-a transformat într-o pradă uşoară pentru arabii invadatori.

Sasanidul Ardaşir I i-a înlăturat pe ultimii conducători Parţi în 224. Sasanizii se bazau pe vechile tradiţii persane mult mai mult decât Arsacizii şi au încercat să le reînvie, mai ales zoroastrismul, care a fost transformat în religie de stat. Sasanizii au încercat să reducă autonomia provinciilor, ceea ce va duce în cele din urmă la căderea Imperiului Parţilor. Ei au căutat să centralizeze puterea. Sasanizii au continuat conflictele cu romanii şi Imperiul Bizantin. Şapur I i-a înfrânt cu uşurinţă pe romani la Edessa în 260 şi l-a luat prizonier pe împăratul Valerian. În sec. IV, sub succesorii lui Şapur, creştinii au fost priviţi cu suspiciune ca posibili susţinători ai Romei, fiind persecutaţi. Odată cu încheierea conflictului în sec. V, creştinilor li s-a recunoscut libertatea religioasă. Imperiul Sasanid a atins apogeul în timpul domniei lui Chosroe I, care a învins Imperiul Heftalit până în 560 şi a cucerit sudul Arabiei până în 570. Ciocnirile cu bizantinii au culminat când Chosroe II, a adus Imperiul Bizantin în pragul prăbuşirii. A ocupat Siria şi Egiptul, iar apoi a cucerit Ierusalimul în anul 614 şi a furat relicve sfinte. Împăratul bizantin Heracliu I a reuşit în final să oprească înaintarea perşilor şi i-a învins la Ninive în 627, recucerind Siria, Palestina şi Egiptul. Chosroe II a fost detronat şi ucis, iar succesorul său a fost nevoit să facă pace cu Heracliu.

Slăbită în urma acestui conflict militar îndelungat, Persia nu a mai putut face faţă presiunii arabilor care răspândeau islamismul. Ultimul conducător sasanid, Yezdegerd III, după ce a fost înfrânt de arabi, s-a refugiat în munţi, unde a fost asasinat în anul 651. Cu toate acestea, limba şi cultura rafinată a perşilor au fost integrate în noua credinţă şi au devenit un semn distinctiv al elitei arabe.

Maniheismul

În secolul III d.Hr., un gânditor persan, Maniheus, a propovăduit o doctrină dualistă care includea elemente din zoroastrism, creştinism şi budism, şi căreia i-a împrumutat numele său. Maniheus îl identifica pe Dumnezeu cu o împărăţie a luminii, care se opunea celei a întunericului. Propovăduia de asemenea că omul trebuie să lupte permanent împotriva întunericului care îl ameninţă şi că Dumnezeu trimite mântuitori în ajutorul său. Maniheismul a lăsat o amprentă puternică asupra gnosticismului şi creştinismului. Maniheus a fost persecutat ca eretic şi biciuit până la moarte în 276 d.Hr.