II.13. Celţii, slavii şi triburile germanice


SEC. VI Î.HR. - SEC. VII D.HR.

În Antichitate o mare parte a Europei a fost locuită de către celţi de slavi şi de vechile triburi germanice. Aceştia erau consideraţi barbari necivilizaţi de către populaţiile mediteraneene, deşi unii autori greci şi romani au scris despre ei şi de bine. Sursele antice, epopeile medievale şi descoperirile arheologice ne oferă puţine informaţii despre aceste popoare. Elemente din cultura şi limba lor s-au păstrat până în zilele noastre.

Migraţia celţilor

Celţii şi-au părăsit ţinutul de origine pentru a se stabili în vestul Franţei, în sudul Germaniei, în vestul şi sud-estul Europei. Au pătruns de asemenea în nordul Italiei şi în platoul central al Anatoliei.

Numele de celt datează din sec. VI î.Hr., când era folosit de greci pentru a indica membrii triburilor care trăiau în jurul Dunării şi Ronului. Dovezile migraţiei celţilor apar acolo unde aceştia s-au întâlnit cu etruscii, romanii şi grecii. În sec. VI, celţii au început să se aşeze pe câmpiile râului Pad, teritoriu controlat până atunci de etrusci. Două veacuri mai târziu, ei au început să organizeze raiduri în sud, prădând Roma în jurul anului 390 î.Hr. În sec. III, celţii au înaintat spre Europa de Sud şi Balcani, până în Grecia, jefuind Delphi. Gallii de origine celtică au ajuns în Asia Mică în 278 î.Hr. ca mercenari ai lui Nicomede I al Bitiniei. Au fost învinşi în „Bătălia elefanţilor" în 275-274 de către Antioh I al Siriei, care i-a aşezat în centrul Anatoliei (Galatia), unde încă se mai găseau în sec. I d.Hr.

Nu există dovezi ale unei migrări în masă a celţilor în Peninsula Iberică sau Marea Britanie, ci mai degrabă populaţiile locale au preluat elemente ale culturii celte.

Purtând numele de celtiberi, aceste populaţii s-au extins înspre sud din nordul Spaniei în sec. V î.Hr. Locuitorii Marii Britanii din perioada preromană au fost consideraţi celţi datorită culturii şi limbii lor.

La începutul sec. I î.Hr., triburile germanice au coborât din nord, alungându-i pe celţii stabiliţi în centrul Europei din văile aflate la nord de Rin şi Dunăre, până când au căzut şi ei în cele din urmă sub dominaţie romană. O cultură independentă galo-romană a apărut în Galia celtică, sub influenţa romanilor. Celţii din Marea Britanie, care nu au făcut niciodată parte din Imperiul Roman, şi-au păstrat independenţa în Irlanda, Scoţia şi Ţara Galilor. Grupuri tribale care vorbeau limba celtă, deşi fuseseră romanizate, s-au desprins din aceste regiuni şi au pătruns în Bretania în sec. V-VI. Limba şi cultura celtă s-au păstrat în acele zone până în prezent sub numele de cultura La Tène.

Celţii şi romanii

Între 200 î.Hr. şi 100 d.Hr., romanii au cucerit aproape toate teritoriile celtice.

Primul conflict semnificativ între romani şi „gali", cum erau numiţi celţii, s-a încheiat în 390 î.Hr. cu jefuirea Romei de către celtul Senones, aflat sub conducerea lui Brennus. Mituiţi de romani ca să plece, celţii s-au retras în nord şi s-au aşezat pe câmpia râului Pad. Romanii au ocupat regiunea între 225 şi 190 î.Hr. Cucerirea teritoriilor celtice de dincolo de Alpi a început în 125 î.Hr. şi a avut mai multe etape. Triburile locale se aflau frecvent în conflict între ele şi nu s-au putut unifica pentru a se apăra. Uneori chiar au cerut ajutorul romanilor împotriva unor duşmani. Iuliu Cezar a intervenit şi el pentru aceştia, atunci când i-a ajutat pe gali să respingă atacul războinicului german Ariovistus în anul 58 î.Hr. Până în 51 î.Hr., Cezar cucerise toată Galia (teritoriul de astăzi al Franţei şi Belgiei), încheind adesea alianţe cu unele triburi celtice. Cel mai perseverent şi redutabil dintre celţi a fost prinţul Vercingetorix, care a fost proclamat rege în 52 î.Hr. de mai multe triburi. A fost capturat în cele din urmă şi a devenit prizonierul lui Cezar la Alesia. După ce a fost expus într-o paradă la Roma în 46 î.Hr., Vercingetorix a fost executat.

Succesorii lui Cezar au lărgit graniţele imperiului până la Rin şi la Dunăre, astfel încât tot teritoriul celtic din centrul Europei a intrat sub dominaţie romană. Celţii din Peninsula Iberică şi Marea Britanie au fost şi ei cuceriţi de romani. În anul 60, regina celtă britanică Boadicea s-a răsculat împotriva romanilor. În ciuda unor prime victorii, revolta a fost înăbuşită şi regina s-a sinucis.

Romanizarea Galiei a dat naştere unei culturi mixte galo-romane. Galii au adoptat rapid limba latină, dreptul roman şi modelul de administraţie roman, asimilând astfel civilizaţia şi cultura Romei. Nobilii celţi au preluat stilul roman de viaţă, primind cetăţenia romană şi chiar accesul în Senat, deşi au preferat să trăiască în continuare la ţară. Aşezările celtice, precum Paris şi Trier, s-au transformat în oraşe galo-romane înfloritoare. Galia a devenit una dintre cele mai importante provincii romane datorită veniturilor pe care le realiza din exportul de cereale, vin şi produse textile finite.

Prădarea Romei de către Brennus

Istoricul roman Liviu a descris jefuirea oraşului de către Brennus în lucrarea sa Istoria Romei. Potrivit lui, Brennus nu a putut cuceri Capitoliul pentru că apărătorii săi au fost alertaţi de gâgăitul gâştelor sacre de acolo. De la acest eveniment, gâştele au fost onorate în mod special. Brennus a făcut o înţelegere, acceptând 1000 de livre de aur în schimbul retragerii sale. Când romanii s-au plâns că măsurile de pe cântar erau prea grele, Brennus şi-a aruncat spada pe taler spunând „Vae victis!" („Vai de cei învinşi!").

Civilizaţia şi societatea celţilor

Civilizaţia celţilor se deosebeşte de alte civilizaţii vechi prin absenţa scrisului. Din alte puncte de vedere însă, a atins un nivel avansat pe planurile culturii materiale, ale economiei, ale comerţului şi ale diferenţierii sociale.

Celţii nu au fost o naţiune unită, fiind împărţiţi în numeroase triburi şi clanuri care se aliau sau se luptau unele cu altele în funcţie de împrejurări. La început, triburile erau conduse de regi, care au fost ulterior înlocuiţi de adunări ale nobililor. Prinţii se ridicau din rândul nobilimii, distingându-se prin bogăţia şi influenţa lor. Ei conduceau de asemenea armatele în timp de război. Erau înmormântaţi în încăperi funerare spaţioase, înconjuraţi de obiecte valoroase. Ei dominau marea masă a celţilor, având sclavi care îi slujeau. Extrem de important era sistemul strict de devoţiuni şi loialităţi personale. Prinţii deţineau proprietăţi vaste, percepeau diverse dări şi îşi băteau chiar propriile monede.

Agricultura şi creşterea animalelor stăteau la baza economiei celte. Prelucrarea metalelor şi producţia de ceramică s-au dezvoltat remarcabil sub influenţa considerabilă a etruscilor, a romanilor şi a grecilor. Celţii trăiau în ferme sau sate, iar unele aşezări au început să se dezvolte în jurul reşedinţelor mai importante ale nobililor. În sec. II î.Hr., au fost ridicate oraşe fortificate.

Druizii, care alcătuiau casta preoţilor, se bucurau de mult respect. Ei celebrau ritualurile religioase, faceau profeţii şi acţionau de asemenea ca judecători. Erau venerate zeităţi şi strămoşi, uneori cu aducerea de sacrificii umane, atât în temple, cât şi lângă izvoare, râuri sau copaci. Druizii îşi transmiteau cunoştinţele în întregime pe cale orală, în acelaşi mod fiind perpetuată şi istoria celţilor, prin poeme recitate de barzi. În acestea se împleteau evenimentele istorice şi povestirile mitice, cum a fost şi cazul legendei regelui Arthur.

Legenda regelui Arthur

În epopeea regelui Arthur sunt istorisite conflictele dintre celţii din Marea Britanie şi anglo-saxonii de origine germanică. Unele elemente sunt recurente în mai multe dintre versiunile literare ale legendei. Printre acestea se numără victoria repurtată de Arthur asupra anglo-saxonilor, celebra sa masă rotundă şi adulterul comis de soţia sa Guinevere. Regele a fost identificat cu mai multe personaje istorice, cum ar fi romanul Lucius Castus şi regele celt Riothamus.

Primii slavi

Înaintarea hunilor la sfârşitul sec. IV d.Hr. şi deplasarea triburilor germanice declanşată de venirea hunilor au dus la migrarea slavilor. La început, aceştia s-au stabilit în regiunile părăsite de germani, avansând apoi spre sud, în Peninsula Balcanică.
Slavii sunt probabil originari din zona situată la nord de munţii Carpaţi, între râurile Vistula şi Nipru. În sec. V d.Hr., în timpul Marii migraţii a popoarelor, şi-au părăsit teritoriul originar şi au pornit pe urmele triburilor germanice care se retrăgeau. Au înaintat spre vest până la râul Elba şi Marea Baltică, iar înspre est până în Kamceatka. În sud, slavii au fost opriţi iniţial la Dunăre, la graniţa Imperiului Bizantin. Ei şi-au continuat însă raidurile, ajungând până la Ragusa şi în cele din urmă la porţile Constantinopolului. Slavii au trecut în număr mare Dunărea şi s-au stabilit în zona Balcanilor. Unii dintre scriitorii antici îi numesc sarmaţi şi sciţi.

Slavii de pe Dunăre au fost dominaţi între sec. VI-VIII de avari, un trib de călăreţi. În sec. IX, maghiarii, originari din stepele eurasiatice, s-au aşezat pe teritoriul de astăzi al Ungariei. Teritoriul colonizat de slavi a fost împărţit între slavii de vest, de est şi de sud, care au evoluat deosebit unii faţă de ceilalţi.

Traiul comun al primilor slavi se baza pe clanuri, care se uneau apoi pentru a forma un trib. În sursele scrise, ei sunt descrişi ca fiind un popor harnic de păstori. În sec. VI predomina încă agricultura de subzistenţă, iar meşteşugurile erau primitive. Obiectele precum vasele de băut şi uneltele erau produse doar pentru uz domestic. Conducătorii de clan s-au ridicat treptat, devenind o clasă în sine doar acolo unde slavii nu erau sub dominaţie străină. În sec. VII, au fost construite cetăţi fortificate. Se cunosc puţine detalii despre religia primilor slavi, dar se ştie că adorau zeităţi ale naturii. Au fost creştinaţi în sec. IX de fraţii Chiril şi Metodiu, primul împrumutându-şi numele alfabetului chirilic.

Sub jugul avar

„În fiecare an, avarii veneau printre slavi ca să petreacă iarna, dormind cu soţiile şi cu fiicele acestora. Slavii îndurau numeroase alte nedreptăţi, plătind chiar şi tribut avarilor. Generaţia fiilor avarilor şi ai femeilor slave nu a mai acceptat această oprimare brutală şi a refuzat să se supună avarilor."
Fragment din Cronicile lui Fredegarius

Civilizaţia şi societatea vechilor germani

Cronicarii romani îi descriu pe vechii germani ca fiind un popor extrem de războinic. Aceştia, deşi nu erau uniţi sub un singur conducător, nu s-au supus cuceririi romane şi au devenit un inamic de temut al Imperiul Roman.

În sec. I î.Hr., vechii germani, ale căror origini sunt încă neclare, s-au răspândit din nord-est pe câmpiile Rinului şi pe malurile Dunării. Societatea germană era scindată în mai multe triburi, fiecare fiind condus de nobili războinici, care îşi căpătaseră putere din proprietăţile lor şi din alianţele cu alţi nobili. Regii erau aleşi în vreme de război pentru a conduce armatele. În perioada Marilor migraţii, regii şi-au permanentizat rolul. Populaţia se ocupa de agricultură şi creştea animale, fiind împărţită în nobili, oameni liberi şi sclavi. Făceau comerţ intens cu Imperiul Roman. Judecători aleşi prezidau adunările comunităţii şi procesele. Verdictele erau însoţite de jurăminte fiind considerate judecata zeilor. Vendetele personale declanşau frecvent ciocniri sângeroase.

Deşi s-au aflat în permanent conflict cu romanii, dintre care Arminius a constituit cea mai mare ameninţare, începând cu sec. I d.Hr., germanii au intrat în număr tot mai mare în armata romană ca mercenari, ajungând chiar să o domine. Romanii îi admirau pe germani atât pentru complecţia lor fizică, forţa şi curajul în luptă, cât şi pentru viaţa lor austeră şi simplă. Istoricul roman Tacit a descris exaltarea în care intrau războinicii înainte de luptă, numind-o „mânie teutonică".

Războiul şi bătăliile jucau un rol semnificativ în religia şi mitologia germanilor, care era plină de descrieri ale luptelor zeilor beligeranţi cu uriaşi şi demoni. Zeul războiului Wodan (Odin), care domina panteonul germanic, îi primea pe luptătorii căzuţi în cetatea sa, Valhalla. Divinităţile erau venerate în locuri sacre sau în monumente naturale, iar ritualurile includeau sacrificii de animale şi chiar de oameni. Lumea imaginară este cunoscută în principal prin epopeile medievale şi prin mituri, precum Edda, lucrare bazată pe poeme islandeze compuse anterior. Primele documente conţin profeţii, formule magice şi blesteme, scrise în alfabetul runic şi datează din sec. II. Texte mai lungi cu litere rune cioplite în piatră sau crestate în lemn s-au găsit doar în Scandinavia, mai ales pe lespezi de mormânt.

Tacit despre religia popoarelor germanice

„Într-o zi anumită toate seminţiile care se trăgeau din acelaşi neam, îşi trimiteau reprezentanţi la o adunare care se făcea într-o pădure. Pe toţi îi uneau sentimentul de veneraţie faţă de strămoşi şi respectul pentru superstiţii, moştenit de demult. Acolo aduceau jertfe omeneşti şi începeau ritualurile îngrozitoare ale adorării lor barbare."

Vechii germani şi romanii

Începând cu sec. I î.Hr., triburile germanice şi Imperiul Roman au fost în conflict permanent de-a lungul Rinului şi Dunării.

Încă din sec. I î.Hr., triburile germanice au intrat în cofruntare directă cu romanii pe Rin şi Dunăre. Chiar şi înainte de Marea migraţie a popoarelor care a început în sec. III d.Hr., romanii s-au ciocnit cu germanii nomazi, precum cimbrii şi teutonii, care se deplasaseră spre sud în sec. II î.Hr. Înfrângerea suferită de mai multe trupe romane trimise în ajutorul unor triburi de celţi a stârnit panică la Roma în 113 î.Hr. Locuitorii se temeau de încă o jefuire precum cea suferită sub celţii lui Brennus. În timpul lui Marius, armata romană a reuşit să îi învingă însă pe cimbri şi pe teutoni, în jurul anilor 102-101 î.Hr. Următoarea provocare s-a produs odată cu invadarea Galiei de către căpetenia războinică Ariovistu, când celţii au cerut din nou ajutorul romanilor. Cezar i-a respins pe germani în 58 î.Hr. şi a cucerit toată Galia, transformând Rinul şi Dunărea în graniţele Imperiului Roman. Germanii au continuat cu toate acestea să facă incursiuni armate pe teritoriul roman. Începând cu anul 12 î.Hr., romanii au încercat să elimine ameninţarea permanentă care venea din partea germanilor ocupând întreg teritoriul până la Elba. S-au văzut însă nevoiţi să abandoneze planurile de cucerire după înfrângerea guvernatorului roman Varus în 9 d.Hr. în Pădurea Teutoburg. La nord de Rin şi de Dunăre, doar Agri Decumates, aflat între cele două râuri, a rămas în mâinile romanilor, fiind protejat de o graniţă fortificată (limes), prevăzută cu palisade, tranşee şi turnuri de pază.

În pofida incursiunilor regulate ale germanilor, romanii i-au menţinut sub control până în a doua jumătate a sec. II, când triburi mai mari, precum alemanii şi francii, au început să se răscoale. Marc Aureliu a reuşit după un considerabil efort să respingă invazia marcomanilor şi cvazilor, care s-au aşezat între Elba şi Dunăre în jurul anului 170. În timpul războaielor marcomanice (166-180) împăratul a şi murit. Declinul Imperiului Roman de Apus a fost prefigurat de către ocuparea zonei Agri Decumates de către alemani şi suebi în 260, precum şi de stabilirea pe teritoriul roman.

Arminius al cheruscilor

Prinţul cherusc Arminius, nume germanizat apoi şi transformat în „Hermann", a fost la început un aliat al Romei. A câştigat experienţă în armata romană, era cetăţean roman şi a luptat alături de romani împotriva altor triburi germanice. Când guvernatorul Varus a încercat însă să introducă sistemul de taxe şi dreptul roman în Germania, el s-a răsculat şi a înfrânt trupele romane. A fost ucis în jurul anului 21 de rudele sale, care se temeau că va acapara puterea absolută. În sec. XIX, ignorându-se complet faptele istorice, el a fost aclamat ca „apărătorul germanilor".