I.12. India de la origini până la invazia lui Alexandru cel Mare


Încă de timpuriu, subcontinentul indian a fost locuit de o multitudine de grupuri etnice şi lingvistice. Această diversitate a apărut în urma numeroaselor valuri de migratori care s-au stabilit în peninsulă. Arienii şi-au lăsat amprenta asupra primei civilizaţii, impunând divinităţile lor, sistemul de caste şi cel politic. Cu trecerea timpului, s-au dezvoltat structuri statale mai complexe din societăţile tribale primitive.

Preistoria Indiei şi civilizaţia Indus

În istoria subcontinentului a apărut extrem de timpuriu o mare diversitate de forme culturale. Prima civilizaţie care s-a făcut remarcată a fost Harappa, pe teritoriul de astăzi al Pakistanului.

Potrivit dovezilor arheologice, primii oameni au venit în India cel târziu între 40.000 şi 30.000. Aceşti primi locuitori ai subcontinentului indian au ieşit probabil din Africa şi au traversat peninsula Arabă. Au urmat mai multe valuri de migraţie, rezultând cu stabilirea mai multor grupuri etnice diferite în India. Dintre toate acestea au evoluat cinci mari grupe lingvistice. Indo-ariana (predominant hindi) sau limba indiană, care era utilizată în textele religioase, a apărut în Sri Lanka (nord) şi insulele Maldive. Dravidiana, limba vechii literaturi, a luat naştere în sudul Indiei şi (la fel ca şi tamil) în unele părţi din Sri Lanka. Mai puţin răspândite erau limbile austro-asiatice (munda), limbile sino-tibetane în Caşmir, Nepal şi Bhutan, şi limbile autohtone reminiscenţe.

Primii locuitori ai subcontinentului erau vânători-culegători, dar au fost înlocuiţi de agricultori şi păstori începând cu mileniul VII î.Hr. O primă proto-civilizaţie se remarcă în mileniul VI î.Hr., din care s-au dezvoltat civilizaţia Indus, sau Harappa. Aceasta a înflorit pe câmpiile de lângă fluviul Indus între 2600 şi 1900 î.Hr. Denumirea sa provine de la oraşul Harappa, care a fost descoperit în 1921 în nord-estul Pakistanului. Civilizaţia avea o agricultură avansată, după cum o demonstrează sistemul de irigaţie bine dezvoltat şi hambarele masive.

Administratorii foloseau unităţi standardizate de greutate şi de măsură şi sigilii. Scrierea Harappa, care s-a păstrat prin aproximativ 5000 de sigilii şi tăbliţe, se folosea prin anii 3300 î.Hr. şi nu a fost încă descifrată. Existau aşezări mari, cu străzi proiectate cu grijă, edificii publice şi cetăţi fortificate. Descoperirile arheologice indică de asemenea existenţa unor structuri comerciale sofisticate.

În jurul anului 1900 î.Hr., colonizatorii au dispărut după ce avuseră de suferit de pe urma unor inundaţii şi atacuri externe. Câmpiile din sud au fost părăsite, dar civilizaţia Indus a supravieţuit în ritualurile de sacrificare şi cultele animaliere ale populaţiilor ulterioare. Un exemplu ar fi cultul vacii sacre.

Invazia indo-arienilor

Popoarele invadatoare de indo-arieni erau organizate în monarhii tribale. După cucerirea teritoriului, ele şi-au impus supremaţia peste civilizaţia Indus. În cele din urmă, s-au amestecat totuşi cu populaţia locală.

Indo-arienii care au pătruns în India în a doua jumătate a mileniului al doilea î.Hr. au adus cu ei civilizaţia Sintasha, din estul munţilor Ural. La fel ca şi în cazul huriţilor din Regatul Mitanni din nordul Iranului şi Siriei, ei, datorită carului de luptă, dominau în conflictele armate. Odată ajunşi în India, ei i-au adus pe primii zei arieni (Mithra, Varuna, Indra) civilizaţiilor pe care le-au întâlnit.

Experţii nu au căzut de acord asupra modului în care s-a desfăşurat invazia ariană. A fost probabil mai degrabă o migraţie, decât o cucerire. Recolonizarea a avut loc poate în mai multe valuri, arienii sosind dinspre vest, prin Iran.

În drum spre India, ei au preluat elemente din civilizaţia Oxus, care a prosperat în sudul Tadjikistanului între 2400 şi 1600 î.Hr. Cele mai multe informaţii legate de venirea arienilor provin din cea mai veche operă literară scrisă într-o limbă indo-europeană, Rig Veda. Vedismul a fost de altfel prima religie a arienilor din India. Din rândurile documentului aflăm de exemplu că arienii creşteau vite. Ei nu se considerau o rasă, spre deosebire de cele afirmate de ideologiile ariene apărute în sec. XIX şi XX, percepându-se mai curând drept membri ai unui anumit grup cultural care vorbea limba vedică (sanscrită). Arienii au devenit rapid clasa dominantă în nordul Indiei şi vorbeau despre celelalte populaţii în termeni de „duşmani" sau „sclavi". A trebuit să treacă o perioadă mai lungă de timp pentru ca ei să se deprindă cu localnicii.

Vedele sunt considerate texte religioase de origine pur ariană, deşi primele religii ale Indiei au apărut probabil prin fuzionarea elementelor religioase ariene şi locale. Rig Veda menţionează că localnicii adorau idoli şi falusuri. Într-adevăr, venerarea pietrei Phalli (lingam) ca simbol al fertilităţii îşi are originile la aceştia. Rig Veda descrie de asemenea organizarea timpurie a arienilor în monarhii tribale şi face referire la poporul Bharata din Punjab. Se spune că regele Bharata Sudas şi-ar fi învins duşmanii în Bătălia celor zece regi spărgând nişte zăgazuri (Rig Veda, 7.18). Poeţii aveau un rol deosebit de important în civilizaţia ariană, fiind de fapt nişte cronicari care înregistrau vieţile şi faptele regilor.

Cele patru Vede

Vedele („cunoaştere") sunt cele mai vechi opere literare ale Indiei şi reunesc imnuri religioase şi versete. Ele conţin cunoaşterea religioasă, filosofică şi ritualică deţinută de preoţii şi poeţii perioadei vedice (între 1500 şi 500 î.Hr.). Operele vedice au fost adunate la începutul primului mileniu î.Hr. Cea mai veche dintre acestea este Rig Veda, urmată de Sama Veda, care conţine melodii şi texte care însoţeau ritualurile de sacrificare. În Yajur Veda au fost incluse versete şi cerinţele postului care ţineau de sacrificii. Atharva Veda este alcătuită în principal din formule magice şi speculaţii poetice şi filosofice.

Popoarele din Perioada Vedică Intrmediară

Sistemul indian de caste şi ritualurile religioase complexe au apărut în perioada Kuru. Ierarhizarea socială s-a răspândit în întregul subcontinent.

La începutul primului mileniu î.Hr., India a intrat în Perioada Vedică Intermediară. Evenimentul a fost marcat de unificarea a 30 de triburi ariene din epoca Rig Veda pentru a forma o mare entitate tribală, Kuru Pancala, în nord-vestul Indiei. Principalul trib din care proveneau regii era Bharata. Capitala lor a devenit Hastinapura, oraşul Delhi de astăzi.

În această perioadă s-a făcut trecerea la prelucrarea fierului şi a predominat ceramica tipică „pictată gri". Indienii vedici şi-au păstrat un stil de viaţă seminomad, nici măcar regii nu duceau o existenţă complet sedentară. Având o poziţie socială inferioară, ţăranii care cultivau orez au fost obligaţi să îşi părăsească terenurile pentru a face loc păşunilor, iar proviziile le-au fost luate.

Un aspect important al perioadei Kuru l-a reprezentat apariţia sistemului de caste. Au existat iniţial patru caste, două clase superioare, preoţii şi nobilii, care le dominau pe cele inferioare, alcătuite din ţărani, meşteşugari, lucrători şi proscrişi (paria, sau „cei de neatins").

În ceea ce priveşte practica religioasă, ritualurile de sacrificare, văzute drept schimburi de hrană între zei şi oameni, au devenit tot mai complexe. Ele serveau la conservarea ordinii cosmice, iar rolul brahmanilor era de a interpreta textele sacre.

Această ierarhie socială s-a răspândit şi în nordul şi estul Indiei, inclusiv în Caşmir şi Nepal. Textele brahmanice vorbesc despre o „luare ritualică în stăpânire" a ţării şi despre „civilizarea" triburilor barbare de către brahmani la începutul sec. VIII î.Hr. Populaţiile din est au fost „adoptate" în sistemul de caste. Marile regate din nord-est, Kosala şi Videha, au produs „ceramica roşie şi neagră". În timpul domniei lui Janaka, Regatul Videha a devenit un model al ordinii vedice.

Perioada Vedică Târzie şi popoarele din est

Budismul şi jainismul au apărut în sec. VI î.Hr., ca mişcări de reformă religioasă. Ascensiunea budismului a fost facilitată de mutarea centrului cultural de putere în statele indiene din est.

În perioada vedică târzie, la începutul sec. VI î.Hr., centrul politic şi cultural al Indiei s-a mutat spre nord-est. În acelaşi timp, noi grupuri au început să migreze în statele estice dinspre Iran şi Afganistan. Regii regatelor Videha şi Kosala au chemat brahmani din statele din vest pentru a-i instrui în legile vedice. Au fost iniţiate de asemenea două mişcări de reformă în est în aceeaşi perioadă. Ambele criticau sistemul de caste şi jertfele sângeroase de animale. Aceste mişcări erau budismul fondat de prinţul Siddhartha Gautama (Buddha), şi jainismul, înfiinţat de Mahavira.

Perioada vedică târzie a luat sfârşit în jurul anului 450 î.Hr., parţial din cauza invadării de către perşi a regiunilor Gandhara şi Sindh, de pe teritoriul de astăzi al Pakistanului, în 530 şi 519 î.Hr. Au apărut noi oraşe şi centre comerciale. O clasă ambiţioasă de meşteşugari şi comercianţi a reuşit să prospere, după cum o dovedeşte „ceramica neagră lustruită". Civilizaţia s-a deschis către restul lumii şi a înflorit. În Gandhara, alfabetul împrumutat din vest a fost adaptat într-o scriere nouă, alfabetul brahmi, din care s-au dezvoltat toate alfabetele indiene moderne. Marea epopee indiană naţională Ramayana, a fost scrisă între 400 şi 300 î.Hr. de către legendarul poet Valmiki.

În vreme ce India de Vest se aflase sub influenţă persană de la sfârşitul sec. VI î.Hr., estul subcontinentului s-a dezvoltat independent. În 500 î.Hr. domina, regatul Maghada, condus de Bimbisara. Acesta trecuse la budism în jurul anului 525 şi dorea să îl răspândească, căutând în paralel să îşi consolideze poziţia prin cuceriri şi căsătorie. Fiul său Ajatashatru a inclus federaţia de triburi din nord în regatul lor, iar succesorul său a continuat politica de expansiune. În 364, uzurpatorul Mahapadma Nanda i-a răsturnat de pe tron şi a lărgit graniţele imperiului până în centrul Indiei şi Orissa. Urmaşii săi, regii Nanda, au domnit aproape până la invazia lui Alexandru cel Mare între anii 327 şi 325 î.Hr.

Adevăratul brahman

„Brahmanul a fost într-adevăr această lume la începuturi, Unicul, Cel fără de sfârşit: întinzându-se spre est, spre sud, sus şi jos, în toate părţile. Pentru el... nu există cerul, nici lângă el, nici sus, nici jos."
Fragment din Upanishade, preluare din Vede