I.13. China de la începuturi până la perioada „statelor războinice"


5000-221 Î.HR.

Deşi China a fost unul dintre primele teritorii locuite de oameni, civilizaţia sa este relativ recentă, în comparaţie cu alte civilizaţii antice avansate. Primele mari comunităţi au început să apară în mileniul al treilea î.Hr. Dinastiile conducătoare Shang şi Zhou au concentrat puterea şi au inaugurat o eră a progresului tehnic remarcabil odată cu sec. XVIII î.Hr. Imperiul a intrat într-un declin evident începând cu sec. VIII î.Hr. şi s-a fragmentat, din cauza războiului.

Perioada Timpurie a Chinei şi dinastia Shang

Chiar şi primele civilizaţii din China au avut mari realizări tehnice. Aceste prime popoare şi conducătorii lor vor fi ulterior venerate, atribuindu-li-se însuşiri mitice şi intrând definitiv în istoria chineză.

„Omul din Beijing" este unul dintre primii hominizi găsiţi în China. Oasele sale au fost descoperite într-o peşteră lângă Beijing şi datează de acum 300.000-400.000 de ani. Ulterior lângă Lantian s-au găsit rămăşiţele unui hominid cu o vechime de 700.000 de ani. Primele aşezări au fost întemeiate încă în Neolitic de crescători de vite şi fermieri pe lângă marile râuri din China. Una dintre primele civilizaţii din această perioadă este Yang-shao (cca 5000 î.Hr.) din nordul Chinei, care a lăsat în urmă cantităţi considerabile de ceramică. La începutul mileniului III î.Hr., ea a fost înlocuită de civilizaţia Lung-shan, care construise aşezări permanente şi atinsese un grad avansat de tehnică folosită în special pentru scopuri domestice.

În China se crede tradiţional că primul stat s-a format la sfârşitul mileniului III î.Hr. Potrivit legendei, acesta a fost condus de regii-înţelepţi Yao, Shun şi Yu. Ei au marcat începutul unei adevărate civilizaţii în zonă, datorită progresului agriculturii şi al gestionării resurselor de apă.

Se presupune că Yu a înfiinţat dinastia Xia, din care a luat naştere dinastia Shang, la începutul Epocii Bronzului în China, aproximativ la începutul sec. XVIII î.Hr. În timpul acestei dinastii (cca 1766-1100 î.Hr.), împăratul a devenit conducătorul religios şi cultural suprem. Considerat a fi „trimisul cerului", el era înconjurat de o castă numeroasă de preoţi. Au fost ridicate oraşe fortificate cu palate şi temple, unele cu cheltuieli enorme. Împăratul îşi schimba frecvent reşedinţa luxoasă. Casele din lut întărit aveau pivniţe unde se stocau rezervele de hrană. Printre numeroasele descoperiri tehnice ale acestei perioade se numără ceramica lustruită, creşterea viermilor de mătase, căruţele cu roţi cu spiţe şi plugul. Scrierea pictografică Shang avea mai mult de 3000 de litere, fiind precursoarea sistemului chinez modern de scriere.
       
Dinastia Zhou şi „statele războinice"

Dinastia Zhou a marcat începutul unei serii de schimbări importante în structura socială a Chinei. Sistemul feudal care a luat astfel naştere a declanşat declinul autorităţii politice centrale, pe măsură ce statele regionale îşi afirmau autonomia.

Poporul Zhou, care în timpul dinastiei Shang trăia într-un mic regat din vestul Chinei, a învins populaţia Shang prin 1050 şi a preluat puterea. Îşi guvernau teritoriile întinse prin vasali, dăruind pământ căpeteniilor de clan loiali şi mai ales membrilor propriilor familii. De aceea, istoricii au asociat apariţia sistemului feudal atât de caracteristic Chinei cu dinastia Zhou. Descentralizarea puterii cauzată de acest sistem a facilitat înfiinţarea ulterioară a mai mult de o mie de „mici naţiuni" autonome, conduse de elita locală. În aceeaşi perioadă, categoriile sociale s-au transformat în funcţie de relaţiile feudale, în nobilime, casta militară şi administratori pe de o parte, şi fermierii şerbi şi meşteşugari (majoritatea populaţiei) pe de alta. Tot în timpul dinastiei Zhou a apărut şi conceptul de „trimis al cerului", care însuma dreptul divin al împăraţilor de a conduce. Viaţa politică a dinastiei se împarte în două faze. În prima dintre acestea, cunoscută ca Perioada Zhou de Vest (cca 1050-771 î.Hr.), a existat un puternic guvern central. În timpul celei de-a doua faze, numită Perioada Zhou de Est (771-cca 256 î.Hr.), rămăsese doar un conducător marionetă, cu rol simbolic. Nu deţinea nici o autoritate şi era uşor manipulat de conducătorii regiunilor rivale. Alte surse împart dinastia Zhou în trei etape: cea „timpurie" (771-722 î.Hr.), perioada de „primăvară şi toamnă" (722-481 î.Hr.), în care au apărut unele state vasale autonome, şi faza „statelor războinice" (481-221 î.Hr.), care şi-a împrumutat numele din Cartea statelor războinice, scrisă mai târziu în timpul dinastiei Han. După o perioadă de unificare forţată, au rămas şapte state mari care se înfruntau pentru supremaţia asupra întinselor teritorii ale Chinei. Deşi a fost marcată de violenţă şi război, această epocă s-a impus şi prin progresul intelectual şi tehnic care s-a produs. Cea mai importantă realizare a fost probabil trecerea la o cultivare intensivă a terenurilor agricole şi introducerea unor noi plante, în special orezul şi grâul. Tehnicile de irigaţie şi metodele de construcţie a drumurilor s-au îmbunătăţit considerabil. S-au răspândit şi tehnicile de prelucrare a fierului. Perioada „statelor războinice" a coincis de asemenea cu epoca de aur a filozofiei chineze. Ea a luat sfârşit odată cu instaurarea statului militar Qin.

Epoca celor o sută de şcoli de gândire

Pe fundalul ciocnirilor dintre conducătorii rivali din perioada statelor războinice au apărut numeroase şcoli filozofice. Aproape toate au luat poziţie faţă de chestiunile politice şi se străduiau să intre în graţiile celor de la putere. Nouă astfel de şcoli au dominat în cele din urmă scena politică şi filozofică. Printre ele se numărau şcoala literaţilor (confucianismul), taoiştii, mohiştii, al căror cod etic era foarte apropiat de gândirea utilitaristă, şi legaliştii, care cereau o guvernare fermă cu un control juridic strict. Preceptele legaliste au devenit dogmă de stat în timpul dinasitiei Qin, în vreme ce mohismul a dispărut.