I.11. Religiile Indiei, Chinei şi Japoniei


Toate religiile universale au apărut în Asia. Cele trei mari religii monoteiste, iudaismul, creştinismul şi islamismul îşi au rădăcinile în Orientul Apropiat, în vreme ce hinduismul şi budismul, religii politeiste, sunt originare din India. Dacă budismul a devenit popular şi în Occident, religii precum hinduismul din India, confucianismul din China şi şintoismul din Japonia rămân strâns legate şi au influenţat puternic civilizaţiile şi structura socială a ţărilor şi regiunilor de origine.

Hinduismul

Hinduismul este o religie originară din India, care s-a diversificat în multe forme. A apărut prin fuzionarea religiei vedice, introduse de arieni, cu religia localnicilor, fără a avea un fondator anume. Este destul de greu de înţeles de către cei care aparţin altor religii, întrucât nu are o culegere standard de scrieri care să alcătuiască un canon, un grup bine delimitat de divinităţi sau o ierarhie care să poate fi comparată cu cea din Biserica creştină, de exemplu. Hinduismul nu deţine o filozofie unitară, iar formele de credinţă şi cult sunt extrem de variate. Credinţa politeistă în zei precum Vişnu, Şiva şi Shakti este doar un exemplu. Sunt prezente, de pildă, atât tendinţe monoteiste, cât şi speculaţii filozofice care resping complet existenţa unei forţe cosmice supreme personificate. Singura credinţă comună tuturor acestor forme şi adoptată de asemenea de budism este cea într-o ordine universală (dharma), care structurează viaţa şi mediul fiinţei umane. O altă caracteristică este credinţa în ciclul nesfârşit naştere-moarte şi în reîncarnare, bazată pe presupunerea că faptele şi comportamentul din fiecare viaţă determină forma de existenţă din viaţa următoare. Hinduismul a elaborat ritualuri complexe de sacrificare, a căror cunoaştere completă de către casta preoţilor brahmani le-a garantat acestora o poziţie superioară în societatea indiană.

Societatea hindusă este fundamentată pe sistemul de caste, care a apărut probabil în urma segregării dintre imigranţi şi localnici. Castele se singularizează prin obiceiuri specifice şi responsabilităţi diferite în societate. Cu toate că diferenţele sociale dintre caste au fost anulate oficial când India şi-a câştigat independenţa în 1947, ele există şi astăzi. În prezent, hinduismul joacă din nou un rol extrem de important în păstrarea identităţii naţionale a Indiei.

Budismul

În sec. VI î.Hr., „reformatorul" Siddhartha Gautama (Buddha) a respins sistemul de caste asociat cu hinduismul şi a propovăduit compasiunea atotcuprinzătoare şi non-violenţa faţă de toate fiinţele vii. Nu s-a considerat fondatorul unei religii, ci mai degrabă susţinătorul unei doctrine pentru mântuirea personală, care avea puternice caracteristici morale. Fundamentul filozofiei lui Buddha este că existenţa umană se reduce la suferinţă, care este provocată de dorinţele şi patimile lumeşti. Scopul lui era de a se ridica deasupra acesteia, prin scufundarea în adevărata natură a lucrurilor şi anihilarea egoului. Aceasta ar culmina în starea de nirvana, care înseamnă „nimic" şi reprezintă întreruperea ciclului de reîncarnări. Eliberarea de suferinţă este dată de părăsirea existenţei pământeşti.

Pe măsură ce budismul s-a răspândit în Asia, iar călugării şi laicii şi-au creat propriile ierarhii, el a preluat elemente din credinţele populare. Astfel a apărut imaginea plină de compasiune a celui care s-a mântuit (bodhisattva). Treptat, budismul a devenit o religie de sine stătătoare, cu propriile temple şi ritualuri.

Primii conducători ai Indiei au decretat budismul religie de stat începând cu sec. VI î.Hr., astfel încât în anumite perioade hinduismul a fost complet suprimat în peninsulă. Budismul s-a scindat în mai multe şcoli. Cele mai importante sunt Hinayana („calea îngustă a mântuirii"), cu călugări austeri, şi Mahayana („calea largă a mântuirii"), mai liberală. Budiştii tibetani de astăzi, conduşi de Dalai Lama, reprezintă budismul Vajrayana.

Religiile Chinei

Credinţele populare din China, în cadrul cărora venerarea strămoşilor şi a divinităţilor naturii era extrem de importantă, sunt puternice şi în prezent. Printre celelalte curente religioase importante în China, care conţin şi elemente ale credinţelor populare, se numără taoismul, confucianismul şi budismul.

Caracteristică pentru mentalitatea chineză este credinţa într-o armonie universală preexistentă a cerului, pământului şi fiinţei umane. Universul este considerat un organism bine echilibrat şi controlat de „stăpânul suprem", care nu este văzut întotdeauna ca o entitate personificată. Se credea de asemenea că oamenii aveau acces la lumea supranaturală şi puteau comunica cu ea, iniţial prin intermediul şamanilor sau al preoţilor iar mai târziu prin împărat. Acesta era „trimisul cerurilor" şi garanta ordinea cosmică pe Pământ din punct de vedere politic şi religios.

Taoismul a apărut în sec. VI î.Hr. Fondatorul său este Lao Tzu. În lucrarea sa Tao te ching (Cartea căii şi a virtuţii) scrisă în sec. III sau IV î.Hr., el vorbeşte despre Tao, sau „calea", considerând-o originea tuturor lucrurilor şi a energiei. T'ai Ch'ai, care la început fusese unul, s-a divizat în forţele antagonice yin şi yang, din a căror interacţiune a rezultat creaţia. Taoismul propovăduia o retragere din mediul uman şi o contopire cu natura. A adoptat de asemenea foarte repede divinităţile din credinţa populară, punând accent pe elementele magice, precum căutarea „elixirului vieţii", şi construindu-şi propriile temple.

Confucianismul

Cea mai influentă filozofie politică a Chinei se opunea prin preceptele sale îndemnului taoist la retragerea din societate. Filozofii Confucius şi Mencius (Meng-Tzu) au creat o doctrină a unei educaţii perpetue şi a modestiei, care nu prespunea însă o fugă din lume. Potrivit acestei filosofii, fiinţa ideală era aristocratul care ducea o viaţă „umanitară". Bine educat, el muncea în slujba statului în calitate de consilier sau funcţionar. Confucianismul punea accent pe venerarea rituală a strămoşilor şi pe ierarhia şi coeziunea familiei. După 200 î.Hr., a ajuns rapid principala doctrină de stat în China. Mentalitatea şi educaţia confucianistă au devenit obligatorii pentru toţi funcţionarii publici. În cele din urmă, doctrina s-a consolidat într-o ierarhie, iar cultul lui Confucius, celebrat în tot statul, a împrumutat conotaţii religioase, în ciuda ateismului declarat al fondatorului. El aprecia cu toate acestea cultele pentru rolul pe care îl jucau în consolidarea ordinii.

Şintoismul

Religia şintoistă era strâns legată de identitatea naţională şi de monarhia din Japonia. Mitul privind originile Japoniei şi naşterea împăratului Jimmu Tenno din zeiţa soarelui Amaterasu este fundamental pentru şintoism. Cel mai important aspect al religiei este însă venerarea strămoşilor şi adorarea unui întreg panteon de zeităţi (kami), care fuseseră iniţial divinităţi de clan şi spirite ale naturii. Mare parte a tradiţiilor japoneze sunt marcate de valorile şi formele de comportament transmise prin şintoism. Când budismul a ajuns în Japonia, s-a împletit strâns cu şintoismul, iar cele două religii coexistă chiar şi în prezent.