IV.9. Italia în perioada papilor şi a prinţilor


CCA 1450–CCA 1800

Între secolele XV şi XVIII, Italia a fost câmpul de bătaie dintre Franţa, Spania şi Sfântul Imperiu Roman. S-a fărâmiţat în structuri politice interdependente aflate permanent în conflict, care unelteau pe lângă marile puteri. Pe papii şi prinţii din nordul Italiei îi uneau setea de putere şi politica de clan, în lupta pe care o duceau împotriva libertăţii oraşelor. Trăiau în lux şi îşi transformau curţile în centre sclipitoare ale artei şi literaturii.

Papalitatea Renascentistă

Papii renascentişti erau lipsiţi de scrupule în politică şi iubeau grandoarea şi plăcerile lumeşti. Îşi îmbogăţeau familiile, fiind de asemenea patroni ai artelor.

În Statele Papale, Papalitatea Renascentistă a început la mijlocul sec. XV. În timp ce primii săi reprezentanţi, de la mijlocul şi chiar sfârşitul anilor 1400, erau umanişti importanţi şi respectaţi, ca Nicolae V şi Pius II (odinioară renumitul poet Enea Silvio Piccolomini), decăderea morală s-a instaurat odată cu pontificatul lui Sixtus IV, în 1471. Papii au trădat Biserica în favoarea propriilor familii. Roma devenise un oraş mai degrabă al sărbătorilor frivole decât al pietăţii religioase. Papii şi cardinalii, în majoritatea lor membri ai familiilor nobile şi influente, totodată înrudite, s-au îmbogăţit însuşindu-şi patrimoniul bisericilor. Totuşi, curtea papilor renascentişti era totodată un centru al culturii şi al artelor, locul în care importanţi artişti precum Rafael şi Michelangelo au primit comenzi de la prinţii ecleziaşti să creeze lucrări de artă.

Integritatea papalităţii a înregistrat un punct critic în timpul lui Alexandru VI, care şi-a sporit autoritatea în 1492-1503. Succesorul său, Iuliu II, a luptat în fruntea armatei împotriva agresorilor Statelor Papale şi a oraşelor rivale italiene, pe când papii proveniţi din familia Medici, Leon X şi Clement VII, erau patroni ai artelor. Clement VII s-a aliat cu Franţa împotriva împăratului Sfântului Imperiu Roman şi în 1527 mercenarii imperiului au jefuit Roma, eveniment numit sacco di Roma. Paul III (Alessandro Farnese) şi Iuliu III au fost papi de tranziţie care, deşi au continuat să ducă un mod de viaţă similar prinţilor renascentişti, au iniţiat Reforma, convinşi de împăratul Carol Quintul. Conciliul de la Trent, convocat în 1545, care a durat până în 1563, a introdus în cele din urmă, după ani de dezbateri, un program vast de reorganizare ecleziastică pe plan intern.

Papalitatea în timpul Contrareformei

Sub influenţa Contrareformei a avut loc renaşterea morală a papalităţii, dar ea a adus totodată o îngrădire a libertăţilor intelectuale şi ştiinţifice, iar papalitatea a ignorat iluminismul pentru o lungă perioadă de timp.

După ce planurile de reformă ale papilor Adrian VI, Pius III şi Marcel II au eşuat din cauza duratei prea scurte a pontificatelor, Paul IV, în 1555, şi Pius V, în 1566, au reuşit să fondeze o papalitate contrareformistă fermă. Renaşterea morală care s-a produs în timpul acestor papi este totuşi însoţită de Inchiziţie şi regimul ei de teroare. Dintre membrii clerului activ din acea perioadă se remarcă şi Carlo Borromeo, canonizat ulterior, care în calitate de cardinal şi arhiepiscop al Milanului şi-a concentrat eforturile în scopul reformării multilaterale a Bisericii după 1560.

Printre papii care au aplicat principiile Contrareformei se numără Grigore XIII, care a introdus actualul calendar gregorian, şi Sixtus V, care a anihilat bandele de tâlhari din Statele Papale şi a consolidat centralizarea puterii papale prin reorganizarea completă a administraţiei Bisericii, menţinută până în sec. XX. Sub conducerea lui Paul V şi a lui Urban VIII, Roma în sec. XVII a devenit din nou centrul mondial al artei şi al culturii, perioadă umbrită totuşi de disputa cu Galileo Galilei privind viziunea coperniciană asupra lumii. Grigore XV a fondat în 1622 Congregaţia pentru Răspândirea Credinţei (Propaganda Fide), care a fost responsabilă în următoarele secole de coordonarea răspândirii activităţilor misionare catolice în întreaga lume. Inocenţiu XI s-a distins de ceilalţi succesori ai lui Urban VIII, formând o coaliţie puternică între puterile Europei împotriva otomanilor care asediaseră Viena în 1683.

Papalitatea a refuzat curentul iluminist din sec. XVIII prin cenzurarea şi interzicerea cărţilor. Benedict XIV, liberal şi iluminist, descris de Montesquieu ca un papă al cărturarilor, a remarcat necesitatea existenţei iluminismului ecleziastic pe plan intern, dar succesorii săi au revocat aceste reforme, opunându-se monarhiilor luminate, care se instalaseră până în acea perioadă în ţările catolice. Austria, Spania şi Portugalia l-au forţat pe reacţionarul Clement XIV să dizolve puternicul Ordin al iezuiţilor în 1773. Succesorul său, Pius VI, cade victimă acestor manifestări în 1782, când pleacă spre Viena într-o încercare inutilă de a-l convinge pe Iosif II să ia măsuri mai puţin dure împotriva Bisericii. În 1797, Pius pierde Avignonul, o enclavă din sudul Franţei, iar în 1798, la ordinul lui Napoleon, este capturat de armatele franceze ce ocupaseră Italia şi deportat în Franţa, cu o mare parte a patrimoniului Bisericii.

Cesare Borgia

În seara zilei de 31 octombrie 1501, Cesare Borgia (fiul lui Alexandru) a găzduit în camerele palatului său din Vatican o petrecere cu 50 de prostituate onorabile, numite curtezane, care după masă au dansat cu servitorii şi cu ceilalţi care erau de faţă, mai întâi îmbrăcate, apoi goale. După masă, candelabrele cu lumânările arzând au fost aşezate pe podea fiind împrăştiate castane în jurul lor. Prostituatele dezbrăcate le-au adunat cu mâinile, târându-se în genunchi, iar scena a fost urmărită de papă, Cesare şi sora sa Lucreţia (Borgia).
Johan Burcardus, maestru de ceremonii al lui Alexandru VI

Nobilimea şi Statele Papale din Nordul şi Centrul Italiei

În pofida importanţei lor politice minore, numeroasele palate princiare italiene au devenit veritabile centre culturale şi artistice ale Renaşterii şi ale barocului, fiind egalate în etalarea grandorii doar de familiile nobile din oraşele-republici.

În timp ce Regatul Neapolelui şi Siciliei era condus în sec. XVIII de Spania sau de familii spaniole înrudite, dinastii locale cu diferite origini au stăpânit nordul şi centrul Peninsulei Italice. Familia milaneză Sforza, descinsă dintr-un mercenar (condottiere), a fost exilată în momentul în care Francisc I al Franţei, după victoria de la Marignano, a cucerit Lombardia. A urmat apoi înfrângerea francezilor la Pavia în 1525, când împăratul Carol Quintul a declarat Milanul fief imperial.

Istoria familiei Medici din Florenţa este bogată în evenimente. Au devenit conducătorii neoficiali ai oraşului şi s-au remarcat îndeosebi ca patroni ai artelor. În sec. XV, Cosimo cel Bătrân l-a invitat pe sculptorul Donatello la curtea sa. Michelangelo şi Botticelli au lucrat în Florenţa pentru nepotul său, Lorenzo Magnificul. După moartea acestuia, familia a fost condusă de călugărul Savonarola, care a organizat în 1494 un tip de republică teocrată. Dinastia Medici a reintrat în drepturi în 1513. După asasinarea lui Alessandro de Medici, care în calitate de ginere al lui Carol Quintul câştigase în 1532 titlul de duce al Florenţei pentru familia sa, Cosimo I, un văr îndepărtat, a preluat puterea şi ducatul a devenit din 1537, forţa dominantă din nordul Italiei. Cosimo s-a autoproclamat conducător suprem, a adunat celebra colecţie de picturi din Palatul Pitti şi a cucerit Siena, pe care a inclus-o în Toscana în 1555. În 1569 a fost ridicat la rangul de mare duce al Toscanei. Când dinastia s-a stins în 1737, marele ducat i-a fost oferit lui Francisc Ştefan (numit mai târziu împăratul Francisc I) în schimbul Lorenei. Fiul său, Petru Leopold, cunoscut ca împăratul Leopold II, a transformat Toscana, printr-o serie de reforme sociale, într-un model de monarhie luminată şi un centru al ştiinţelor independente.

Vechea Casă regală d'Este a primit în 1452 aprobarea împăratului pentru fiefurile Modenei şi Reggiei, iar în 1471 papa li-a dat ducatul Ferrara. Ercole I a dezvoltat Ferrara într-un oraş modern cu străzi largi şi drepte. Fiul său Alfonso I a fost căsătorit cu fiica papei, Lucreţia Borgia. Când dinastia s-a stins odată cu Alfonso II în 1597, papa a preluat iar Ferrara în 1598 ca fief papal, însă rudele familiei d'Este au rămas conducătoare în Modena până la ocupaţia franceză din 1796.

Principala ramură a familiei Gonzaga a domnit în Mantova. Margraful Giovanni Francesco III, căsătorit cu Isabela d’Este, a transformat Mantova într-un important centru cultural. Fiul lor Frederic II a câştigat titlul de duce în 1530. Dispariţia liniei directe în 1627 a dus la începerea Războiul de Succesiune al Mantovei (1628-1631). Împăratul a capturat Mantova şi a declarat-o posesiune imperială în 1708.

Papa Paul III din Casa Farnese l-a făcut pe fiul său nelegitim, Pier Luigi, duce al Parmei şi al Piacenzei în 1545. Cu toate acestea, ducele fiind asasinat, domeniul a fost ocupat de armatele imperiale. Fiul său Octavian a reuşit să recâştige proprietăţile în 1538 prin mariajul cu Margareta, fiica nelegitimă a impăratului Carol Quintul. Fiul lor Alexandru a devenit guvernator al Olandei în 1578. Linia dinastică a familiei Farnese s-a stins în 1731, iar Parma, iniţial declarată de împărat fief imperial, a fost dobândită în cele din urmă în 1748, prin mariaj, de dinastia spaniolă a Bourbonilor, care stăpâneau de asemenea Regatul Neapolelui şi Siciliei.

O altă dinastie papală, Della Rovere, stăpânea regiunea Urbino. Aici, guvernatorul şi condotierul Frederic de Montefeltro a primit titlul ducal în 1474, fondând o dinastie. În cadrul ei, nepotul papei Iuliu II şi totodată strănepotul papei Sixtus IV, Francisc Maria della Rovere, s-a căsătorit în 1508. Urbino şi-a păstrat independenţa până în 1631, an în care a revenit Statelor Papale.

Andrea Doria, luptând împotriva otomanilor ca amiral în armata împăratului Carol Quintul, a pus punct dominaţiei franceze din Genova în 1528 şi a reintrodus vechea constituţie a republicii aristocratice prin alegerea unui doge ca şef al statului la fiecare doi ani. Compensând pierderea controlului asupra comerţului în detrimentul veneţienilor şi al turcilor, genovezii au devenit principalii creditori ai Coroanei spaniole. Spre deosebire de Veneţia, Genova a reuşit să-şi menţină o poziţie dominantă asupra comerţului. Republica Veneţiană a pierdut până în sec. XVIII aproape toate teritoriile deţinute în estul Mării Mediterane în favoarea otomanilor. Reorientarea comerţului mondial către Oceanul Atlantic a dus la declinul treptat al oraşului. În 1797, francezii au ocupat Veneţia şi Genova, au desfiinţat legea dogilor şi au transformat ambele oraşe în state-satelit ale Republicii Franceze.

Cea mai importantă dinastie din nordul Italiei a fost Casa de Savoia, care conducea Ducatul de Savoia şi Piemontul din Torino. S-a aliat cu francezii şi apoi cu Habsburgii pentru a-şi menţine independenţa şi a-şi extinde teritoriile. După războaiele de succesiune pentru Tronul Spaniei a câştigat dominaţia asupra Sardiniei.

Alte state italiene fiind conduse de ramuri ale Casei de Bourbon, respectiv de Habsburgi, doar dinastia de Savoia, singura dinastie regală italiană autentică, s-a implicat în mişcarea de independenţă a Italiei din sec. XIX.

Niccolo Machiavelli

Diplomat şi membru al guvernului Republicii Florentine, Niccolo Machiavelli a dezvoltat, în prima sa lucrare Il Principe (Principele) din 1513, principiul politicii pragmatice ca lege fundamentală pentru statele europene moderne: „Scopul scuză mijloacele."