IV.1. Începutul Epocii Moderne


Perioada Modernă timpurie începe în jurul anului 1500, odată cu restructurarea şi lărgirea viziunii globale care exista în Evul Mediu: În pofida evenimentelor de cotitură cu valoare de simbol, cum ar fi descoperirea Lumii Noi de către Cristofor Columb (1492) şi începutul Reformei (1517), această transformare nu a avut loc abrupt, ci s-a produs treptat pe parcursul întregii perioade.

Umanism şi Renaştere

Începând cu sec. XIV, marii scriitori italieni Dante, Petrarca şi Boccaccio folosesc modelul oferit de idealurile şi erudiţia cărturarilor Antichităţii. Contrastând cu viziunea globală universală a Evului Mediu, umaniştii (din cuvântul latin humanitas - umanitate) plasează omul în centrul concepţiei despre lume. Idealurile din perioada Renaissance (din limba franceză: Renaştere) se construiesc din contactul cu învăţăturile şi filozofia Antichităţii, fapt care duce la o nouă independenţă a ştiinţelor, la desprinderea filozofiei de dogma creştină şi la o înflorire a artelor. Cărturarii cosmopoliţi, cum ar fi Erasm din Rotterdam, încearcă să unească umanismul cu pietatea creştină, în timp ce de la curtea de Medici din Florenţa şi de la curtea papală din Roma, arta renascentistă şi inovaţiile sale se răspândesc în toată Europa.

Reforma, Contrareforma şi statele-naţiuni

Chiar înainte ca Martin Luther să iniţieze Reforma, critica la adresa Bisericii din ce în ce mai laicizate şi mai decăzute în moravuri era tot mai virulentă. De exemplu, Jan Hus din Boemia era un reformator important, care însă a eşuat din cauza rezistenţei aristocraţiei. Spre deosebire de el, în timpul războaielor ţărăneşti, Luther se declară de partea prinţilor, care, în schimb, sprijină Reforma în speranţa că-şi vor spori puterea prin dezvoltarea bisericilor naţionale. Lumea catolică răspunde Reformei cu o reînnoire internă a Bisericii. Un agent important al acestui proces a fost Ordinul iezuit fondat în 1534 de către călugărul spaniol Ignaţiu de Loyola şi confirmat de papa Paul III. Ordinul iezuit a derulat o activitate misionară şi a combătut mişcările eretice. De asemenea, a coordonat dezvoltarea sistemului educaţional catolic. Contrareforma s-a bazat pe redefinirea catolicismului, în cadrul Conciliului de la Trent care a stabilit principiile credinţei catolice, la fel cum Confesiunea de la Augsburg a pus bazele credinţei protestante.

Invenţii şi descoperiri

Răspândirea rapidă a Reformei a fost facilitată de inventarea tiparului, în anul 1445, de către Johann Gutenberg. Astfel comunicarea ideilor noi a fost mult facilitată şi accelerată, fiind tipărite scrieri cu tiraje mari, care puteau fi răspândite oriunde. Descoperirile din domeniul ştiinţelor naturale, cum ar fi cea a universului heliocentric a lui Copernic, în 1597, au revoluţionat viziunea asupra lumii. Setea de descoperiri şi căutarea unor noi căi comerciale contribuie la apariţia exploratorilor şi a călătorilor pe mare. În sec. XV, căutarea căilor maritime spre India îi face pe portughezi să navigheze în jurul Africii; în 1492, Cristofor Columb a debarcat în America; între 1520-1521, Magellan a făcut prima călătorie în jurul lumii. La începutul comerţului mondial şi al colonialismului, statele europene şi-au stabilit hegemonia în multe părţi ale lumii. Însă una dintre urmările nefaste ale acestei hegemonii a fost alterarea şi distrugerea a numeroase culturi şi subjugarea multor milioane de oameni, care au fost transformaţi în sclavi. Cu toate acestea, descoperirea noilor societăţi a dus la fascinaţia pentru exotic, mai ales pentru culturile Persiei, Chinei şi Imperiului Otoman. În secolele XVII-XVIII, în Europa au fost aduse elemente ale acestor culturi. În Imperiul Otoman, în Persia, în India Marilor Moguli şi în China dinastiei Manchu, state care se aflau pe culmile puterii şi prosperităţii în secolele XVI-XVIII, nu au avut loc conflicte importante cu europenii, incursiunile acestora fiind tratate cu o oarecare indiferenţă.

Absolutism şi iluminism

În Perioada Modernă timpurie, absolutismul (concentrarea în mâinile prinţilor a puterii nedivizate) a devenit forma de guvernare a multor state. Aceasta se baza pe teoriile formulate în secolele XVI-XVII de către filozofi politici, precum Niccolo Macchiavelli, Jean Bodin şi Thomas Hobbes. În aceste tratate sunt dezvoltate concepte cum ar fi raison d´etat (raţiunea de stat) şi suveranitatea absolută a conducătorului. Instrumentele principale ale puterii prinţilor absolutişti erau armata şi birocraţia administrativă care răspundea doar în faţa monarhului.

O formă particulară de absolutism a apărut în combinaţie cu iluminismul sec. XVIII, formă care încerca să aplice în toată societatea atât umanismul, cât şi descoperirile filozofice şi ştiinţifice ale sec. XVII. Încă în sec. XVII, cărturari ca René Descartes, John Locke, Baruch de Spinoza şi Gottfried Wilhelm Leibniz găsiseră metode de eliberare a gândirii de sub dogma religioasă. Oameni de ştiinţă ca Galileo Galilei şi Isaac Newton au conturat o nouă viziune asupra lumii, bazată pe cunoştinţele obţinute prin descoperirile ştiinţifice. Marii filozofi iluminişti ai sec. XVIII, Montesquieu şi Voltaire, au promovat libertatea spiritului şi a religiei şi separarea ştiinţei de doctrina religioasă. De asemenea, au cerut o revizuire a metodelor de guvernare, care să pornească de la raţiune şi de la o imagine asupra omului, care să se bazeze pe egalitatea dintre persoane. Filozofii Jean-Jacques Rousseau şi Immanuel Kant au atacat absolutismul prin critici la adresa politicilor şi instituţiilor Statului şi mai ales a Bisericii.

Prinţii absolutişti iluminaţi au profitat de structurile deja prezente ale Bisericii şi Statului pentru a-şi atinge scopul: binele Statului şi bunăstarea supuşilor. Astfel, centralizarea Statului se accentua, în timp ce influenţa Bisericii, mai ales în şcoală şi în sistemele de educaţie, se diminua. Însă, chiar şi monarhii interesaţi de reformă, cum au fost regele Frederic cel Mare al Prusiei sau împăratul Iosif II, nu erau pregătiţi să-şi lase supuşii, mai ales burghezia care era în plină ascensiune socială, să participe la viaţa politică a ţărilor pe care le conduceau. De exemplu, împărţirea puterilor cerută de filozofii iluminişti nu a fost realizată niciodată.

Ascensiunea burgheziei

Umanismul şi Reforma au influenţat modul de gândire al clasei de mijloc a Europei, care se îmbogăţise în capitalismul timpuriu. Bogăţia a adus acestei noi clase respect şi o poziţie influentă în societate. Pentru a contrabalansa puterea prinţilor şi a Bisericii, conducătorii absolutişti s-au reorientat către burghezie. Având acces la studii universitare, mulţi reprezentanţi ai clasei de mijloc au reuşit să obţină funcţii în stat. În economia statului au fost promovate comerţul şi afacerile, coordonate de burghezie. De asemenea, ea a început să se impună şi în viaţa culturală. În ciuda acestui fapt, burghezia (numele recunoscut al clasei de mijloc) nu avea acces la procesele politice de luare a deciziilor. Conflictele generate de această contradicţie au culminat cu Revoluţia Franceză din 1789, care, împreună cu Declaraţia de Independenţă a Americii, cu Declaraţia Drepturilor Omului şi ale Cetăţeanului, adoptată la 26 august 1789 în Franţa, au marcat începutul „Perioadei Burgheze" şi venirea la putere a clasei de mijloc.