II.3. Grecia clasică: de la o civilizaţie a polisului până la pierderea independenţei
SECOLELE VIII-III Î.HR.
În perioada de dinaintea invaziei doriene,
pe teritoriul Greciei apăruseră oraşe-stat cu un grad ridicat de organizare
politică. Astfel de oraşe se găseau în toată zona Mediteranei şi grecii şi-au
adunat resursele pentru a se apăra de perşi. În curând însă au început
fricţiuni şi între puternicele Atena şi Sparta, care au culminat cu Războiul
Peloponesiac. În urma acestuia, Sparta a câştigat supremaţia peste întreaga
Grecie, dar nu după mult timp puterea sa a început să scadă, subminată de
nenumăratele conflicte cu alte state. După o perioadă scurtă în care a dominat
Teba, sistemul oraşelor-stat s-a destrămat, pe măsură ce peninsula grecească a
intrat în planurile macedonenilor de a crea un mare imperiu.
Organizarea polisului
Polisul (oraş-stat), în care viaţa
publică era dominată şi reglementată strict de legi, avea ca fundament
participarea la viaţa politică a cetăţenilor săi. Conceptul de libertate
asociat cu organizarea oraşelor-stat erau esenţiale pentru identitatea greacă.
Primele oraşe greceşti erau aşezări cu
500-1500 de locuitori apţi pentru serviciul militar, care populau zona
respectivă. Majoritatea oraşelor-stat aveau în centru o acropolă („oraşul de sus").
În sec. VIII î.Hr., locurile comune şi cele cu semnificaţie religioasă, precum
şi festivalurile uneau oraşele. Oracolul lui Apolo de la Delfi, şi Jocurile
Olimpice, sunt exemple ale acestei tendinţe.
Relaţiile dintre cetăţenii care formau
populaţia minoritară a unui oraş erau reglementate de legi stricte. Numărul
locuitorilor care puteau fi consideraţi cetăţeni şi aveau dreptul să ia parte
la viaţa publică varia de la un oraş la altul. Polisul era termenul legal care
descria oraşul în sine şi vecinătatea sa. Sfatul bătrânilor şi funcţionarii
publici erau aleşi pentru o perioadă determinată de către o adunare publică a
cetăţenilor, în faţa căreia erau traşi şi la răspundere. Oraşele aveau o
puternică coeziune internă atunci când se impunea apărarea idealului lor de
autonomie (autarhie) faţă de un pericol extern. Grecii se considerau „liberi
politic" şi superiori „barbarilor mărginiţi" de sub monarhiile din
est.
Societatea greacă era cu toate acestea
împărţită între aristocraţie şi restul populaţiei. Aristocraţia deţinea foarte
multe terenuri şi excela în războaie. Ţăranii liberi, negustorii, cei fără
pământ şi sclavii alcătuiau majoritatea. Sclavii au devenit de la bun început o
parte esenţială a structurii economice a societăţii greceşti. Aceştia erau fie
foşti locuitori ai teritoriilor colonizate, fie prizonieri de război sau
slujitori. Cei mai mulţi dintre ei efectuau munci fizice, iar cei care
beneficiaseră de o educaţie (puţini la număr) erau meditatori particulari sau
secretari în casele stăpânilor lor. Societatea greacă era una patriarhală, iar
idealul privat era cel al unei vieţi de familie armonioase.
Fragment din Politica lui Aristotel
„Cel care are autoritatea de a participa
la administrarea deliberativă sau judiciară a oricărui stat este cetăţean al
acelui stat. În accepţiunea sa generală, statul reprezintă un grup de cetăţeni
care este suficient pentru a servi scopurilor vieţii."
Colonizarea regiunii mediteraneene
Din cauza unei crize în agricultură,
grecii şi-au părăsit în masă casele şi au colonizat aproape toată zona din
jurul Mării Mediterane. Unele colonii, în special cele din Sicilia, au devenit
adevărate centre culturale.
Grecii au manifestat întotdeauna interes
faţă de teritoriile vecine, dar abia după criza agriculturii din sec. VIII î.Hr.
au început să le colonizeze. Datoriile tot mai multe şi mai mari ale
fermierilor şi căderea lor în sclavie au generat răscoale în multe regiuni,
ducând în final la emigrare. Între 750 şi 500 î.Hr., un prim val de migraţii pe
mare a avut loc din Grecia spre insulele din Marea Egee şi zonele de coastă din
jurul Mării Mediterane. În jurul anului 735 î.Hr., coloniştii au fondat oraşele
Naxos la poalele muntelui Etna din Sicilia, apoi Siracuza. Începând din 650 î.Hr.,
grecii au colonizat coastele Traciei, ale Mării Marmara şi ale Mării Negre,
precum şi Asia Mică. Între 550 şi 500 î.Hr., ionienii au invadat Sardinia şi
Corsica, în vreme ce atenienii au pătruns în Marea Tireniană, ajungând în
teritoriile unde se află astăzi Nisa şi Barcelona. Coloniile au prosperat
datorită populaţiei în creştere rapidă şi a comerţului înfloritor.
Majoritatea coloniştilor se mai
considerau parte din lumea culturală greacă, păstrând legătura cu oraşele de
unde au plecat. În sec. IV şi III î.Hr., în contextul războaielor din Grecia,
Siracuza, şi Agrigento din Sicilia au devenit principalele centre culturale ale
„grecilor occidentali". Aceştia se confruntau în acelaşi timp cu
ameninţarea tot mai reală a cartaginezilor şi a etruscilor. Prezenţa a numeroşi
profitori şi exilaţi în colonii agrava frecvent starea politică. Conducători
militari şi politici preluau adesea puterea, fiind numiţi „tirani". Sunt
binecunoscuţi tiranii din Siracuza, precum Dionysios cel Bătrân, care şi-a
extins controlul asupra întregii Sicilii şi sudului Peninsulei Italice, oprind
ofensiva punică, sau Agatocle, care a rămas în istorie pentru războiul
îndelungat dus cu cartaginezii.
Dionysios cel
Bătrân din Siracuza
Dionysios (cca 430-367 î.Hr.) i-a dat în
judecată pe înstăriţii coloniei în numele populaţiei, care l-a numit astfel
general în 405 î.Hr. A preluat puterea ca tiran în acelaşi an, consolidând
armata şi fortificând Siracuza împotriva cartaginezilor. Dionysios a reuşit să
cucerească întreaga Sicilie şi să încheie o pace cu influenta Cartagina în 392.
A invitat la curtea sa poeţi şi filozofi, chiar şi pe Platon. Rămâne celebru şi
pentru tragediile pe care le-a scris.
Războaie interminabile
Din cauza organizării regionale a
oraşelor-stat, războiul şi conflictele au devenit parte integrantă a vieţii
grecilor. Tehnicile de luptă au evoluat prin urmare extrem de rapid.
Organizarea autonomă a polisului şi
lupta fiecărui oraş-stat pentru autarhie sau hegemonie au dat naştere unor
alianţe mereu schimbătoare, dar şi unor războaie perpetue, care umbreau vieţile
grecilor, după cum o descriu atât de bine epopeile lui Homer. Exista
bineînţeles un sens fundamental al omogenităţii şi unităţii culturale greceşti,
care era însă contrazis de alianţele politice ale grecilor. Astfel, puterea comunităţilor
strâns-unite a slăbit lumea greacă. Oraşele-stat se luptau pentru teritorii,
influenţă şi privilegii. Conflictele locale se răspândeau rapid mai ales când
interveneau oraşele vecine. Atacurile cu forţe mici, prin surprindere,
concretizate în incursiuni şi jafuri, erau extrem de obişnuite.
Pe măsură ce mărimea şi importanţa
oraşelor creşteau, politicienii au strămutat ciocnirile cu rivalii lor pe mare
şi pe uscat. Bărbaţii apţi pentru serviciul militar, luptau cam două luni pe
an. Se angajau ca mercenari în slujba statelor aflate în conflict sau în armata
regelui persan.
În sec. VII î.Hr., se renunţase deja la
confruntările între forţe răzleţe şi se trecuse la lupta între armate. Grecii
au preluat carul de luptă din Orient, atacând cu războinici înarmaţi până în
dinţi şi acoperiţi de platoşe, numiţi „hopliţi". Ei înaintau în unităţi de
câteva sute de ostaşi, cunoscute ca „falange". Războiul a devenit o
profesie, iar strategii şi tacticienii au luat locul generalilor care conduceau
cândva armatele. Începând cu sec. VI î.Hr., triremele înguste şi manevrabile
(„cu trei rame"), având 170 de vâslaşi aşezaţi pe trei punţi şi o proră
ascuţită, au schimbat irevocabil bătăliile navale. Vasul în sine devenea o armă
care putea străpunge alte nave şi provoca daune enorme. Construcţiile navale
s-au dezvoltat rapid, aducând prosperitate oraşelor care aveau şantiere navale.
Lemnul de construcţie era însă extrem de scump şi greu de găsit.
Războaiele persane
Oraşele-stat greceşti au format prima
lor alianţă militară sub ameninţarea expansiunii perşilor, oprind astfel
înaintarea acestora spre Europa.
Schimbările politice care au avut loc în
Orientul Mijlociu după 550 î.Hr. i-au silit pe greci să îşi îndrepte privirea
dincolo de graniţele lor. După ce regii persani Cresus şi Cambise II şi-au
impus controlul asupra Orientului Mijlociu - cucerind pe deasupra Egiptul şi
Asia Mică - Darius I (cel Mare) şi-a aţintit privirea spre Europa. Multe oraşe
greceşti mai mici îi ceruseră protecţia, iar exilaţii greci veniseră la el
pentru a-l convinge să cucerească oraşele-stat. Grecii îi admirau pe perşi pentru
forţa lor de luptă şi bogăţia culturală, dar îi dispreţuiau în acelaşi timp
pentru sistemul lor politic despotic.
În 500 î.Hr., unele oraşe greceşti din
Anatolia, sub comanda lui Histieus, conducătorul Miletului, s-au ridicat
împotriva dominaţiei persane. Revolta a fost înfrântă în 494, dar i-a oferit
lui Darius pretextul de care avea nevoie pentru a înainta spre vest cu armatele
sale. În 491, el a trimis soli persani prin care a cerut predarea tuturor
oraşelor greceşti. Fiind refuzat, regele a ordonat armatei şi flotei sale să
traverseze Marea Egee şi să pedepsească Eritreia şi Atena.
Perşii au cucerit insulele Ciclade, au
devastat Eritreia şi au pătruns apoi în Golful de la Maraton. Confruntate cu o
asemenea ameninţare, Atena şi Sparta au uitat rivalitatea dintre ele şi s-au
aliat în luptă. Conduşi de către generalul atenian Miltiade, grecii i-au învins
pe perşi la Maraton. Legenda spune că un sol purtând vestea victoriei a alergat
până la Atena, murind însă imediat după ce şi-a îndeplinit misiunea. El a fost
aşadar primul „maratonist".
Xerxe I, pe care grecii îl dispreţuiau peste
măsură, a continuat campania tatălui său, Darius, trecând strâmtoarea
Hellespont (Dardanele) în 481 î.Hr. şi îndreptându-se spre Grecia. În faţa
noului pericol, politicianul atenian Temistocle a solicitat şi supravegheat
refacerea flotei greceşti de război. S-a restabilit şi alianţa oraşelor-stat
greceşti, sub conducerea Spartei de această dată.
Marea armată persană a coborât de-a
lungul coastei greceşti însoţită de o flotă mare. După lupta dramatică care a
vut loc în îngusta trecătoare de la Termopile, grecii au fost nevoiţi să se
retragă. Cucerirea şi incendierea Atenei în 480 î.Hr. de către perşi a marcat
un moment de tristă amintire în istoria Greciei. În cursul aceluiaşi an, însă,
câştigarea bătăliei maritime de la Salamina, de către greci s-a dovedit a fi
decisivă şi a schimbat soarta întregului război. Aceştia i-au alungat apoi pe
perşii demoralizaţi până la Platea, în Beoţia, repurtând o victorie finală în
479 î.Hr. Ameninţarea persană fusese aşadar înlăturată şi această ultimă luptă
glorioasă a devenit legendară pentru greci.
Fragment din
Perşii lui Eschil
„Scuturaţi fii ai Greciei, lanţurile
sclaviei, / Eliberaţi-vă patria, soţiile, copiii, / Templele zeilor voştri
mormântul sfânt / Cu osemintele glorioşilor voştri strămoşi”.
Ascensiunea Atenei
Viaţa politică ateniană a fost de la bun
început condiţionată de sistemul juridic. Cunoscutul legiuitor Solon a fost
autorul multor reforme. După o perioadă în care oraşul a fost condus de tirani,
Cleistene, pentru a slăbi aristocraţia, a lărgit accesul cetăţenilor la
guvernare.
Aflat sub protecţia zeiţei al cărui nume
îl poartă şi al cărei simbol era bufniţa, oraşul Atena s-a bucurat întotdeauna
de o poziţie privilegiată în Grecia. Era considerat „leagănul
democraţiei". Organul atenian suprem de guvernare era areopagul
(consiliul). Iniţial, membrii săi făceau parte din aristocraţie, dar vreme de
şase secole, în perioada cuprinsă între 683 şi 84 î.Hr., conducerea a fost
preluată de arhonţi, magistraţi aleşi anual. Frământarea socială crescândă şi o
încercare de a răsturna consiliul l-au determinat în 630 î.Hr. pe legiuitorul
Dracon să redacteze un cod de legi extrem de stricte (de aici şi termenul de
„draconic").
În 594, atenienii l-au ales arhonte pe
Solon. El a introdus şi a promovat conceptul de „stat de drept" la toate
nivelurile, reformând radical sistemul juridic. În sec. VI î.Hr., Atena trecea printr-o
criză socială cauzată de numeroasele datorii contractate de clasele sărace.
Solon a încercat să remedieze situaţia prin reformele sale, să ofere protecţie
prin lege împotriva abuzului de putere şi chiar să abolească luarea în sclavie
a celor îndatoraţi.
Cu toate că Solon a urmărit să menţină
un echilibru între interesele tuturor grupurilor, Peisistratus a preluat
puterea ca tiran al Atenei în 556 î.Hr. El a extins influenţa oraşului său
dincolo de Marea Egee, stimulând dezvoltarea economică a Atenei. De asemenea,
el a introdus noi reforme juridice şi a construit clădiri impozante, precum
Templul lui Zeus. Fiii săi, Hipparhus (asasinat în 514) şi Hippias i-au urmat
la putere, dar când acesta din urmă a fost înlăturat şi alungat în 510, s-a
revenit la vechiul sistem.
În 508-507 î.Hr., noul arhonte,
Cleistene, a schimbat radical sistemul politic. A împărţit Attica în zece
subdiviziuni administrative numite phyles, care aveau propriul
guvernator şi regiment de hopliţi. Fiecare dintre acestea trimitea 50 de
reprezentanţi la noul „consiliu al celor cinci sute", adunarea politică
supremă care se întrunea în Agora de la Atena. Cleistene a creat astfel un sistem
adminstrativ local şi a eliminat diferenţele dintre cetăţeni şi aristocraţie.
Se crede că tot el a fost cel care a introdus „ostracizarea", prin care
susţinătorii tiranilor puteau fi exilaţi din oraş pentru o anumită perioadă de
timp.
Fragment din elegiile
lui Solon
„Inima îmi porunceşte să îi învăţ pe
atenieni că în statul în care nu există lege, mult rău se va abate asupra lui.
Acolo unde este lege, totul se uneşte într-o ordine minunată. Răufăcătorii
distrug ordinea prin faptele lor." (3,30)
Atena ca mare putere
Atena a ajuns să domine Grecia doar după
formarea Ligii deliene, cu scopul opririi perşilor. Hegemonia sa a provocat
opoziţiea altor oraşe-stat, în special a Spartei. Democraţia ateniană a atins
apogeul sub conducerea lui Pericle.
După încheierea războaielor cu perşii,
Atena a rămas extrem de influentă. Sub arhontele Temistocle, oraşul-stat a
preluat poziţia de conducere în Liga de la Delos, formată în 477 pentru a-i
contracara pe perşi. Smulgând contribuţii băneşti de la membrii ligii, Atena
şi-a extins hegemonia peste cea mai mare parte a Greciei. Intrarea în conflict
cu oraşele-stat mai puternice, mai ales cu Sparta, a devenit inevitabilă. Atena
a făcut uz de forţă pentru a înăbuşi revoltele din oraşele membre ale ligii.
Războiul împotriva Imperiului Persan s-a încheiat în sfârşit cu pacea de la
Callias din 448, prin care Atena se obliga să nu îi alunge pe perşi din
regiunea Mediteranei, iar perşii promiteau să respecte independenţa tuturor
oraşelor greceşti din Anatolia.
Cu toate că Atena ducea o politică
agresivă faţă de statele vecine, pe plan intern a continuat să evolueze spre
democraţie. Sub conducerea lui Ephialtes, atenienii au privat areopagul de
puterea juridică în 462-461 î.Hr., dând-o tribunalelor şi punând-o implicit în
mâna cetăţenilor. Şase mii de judecători au fost aleşi prin tragere la sorţi.
Sistemul a fost implementat de protejatul lui Ephialtes, Pericle, care,
începând cu 443, a fost reales mai mulţi ani la rând conducător al Atenei. El a
stabilit principiul egalităţii în faţa legii şi a transformat consiliul
oraşului într-un organ democratic, în faţa căruia orice cetăţean avea dreptul
de a se prezenta cu o plângere. Funcţionarii din administraţie erau aleşi prin
tragere la sorţi. S-au construit impresionante clădiri publice, şi s-au scris
piese de teatru. Perioada sub conducerea lui Pericle a intrat în istorie cu
denumirea de „epoca de aur a Atenei".
Temistocle
Comandant al armatei ateniene, om de
stat şi arhonte, Temistocle a proiectat portul din Pireu în 493-492 î.Hr. Nu
s-a bucurat niciodată de popularitate printre concetăţenii săi, deşi a avut un
rol esenţial în ascensiunea Atenei. Momentul cel mai important din viaţa sa a
fost conducerea luptei de la Salamina. Rivalii şi criticii săi din gruparea
oligarhică au obţinut ostracizarea lui în jurul anului 470 î.Hr, şi chiar
condamnarea sa la moarte. Temistocle a murit sau s-a sinucis în exil ca supus
al perşilor, după 460 î.Hr.
Sparta - stat militar
Sparta, cel mai puternic stat din
Pelopones, era mult mai tradiţional decât alte polisuri. Viaţa publică era
caracterizată prin austeritate şi ordine marţială, iar statul deţinea o forţă
militară excepţională.
Alături de Atena, Sparta, a deţinut şi
ea hegemonia printre oraşele-stat greceşti. Din cauza conflictului care a
debutat între cele două state în sec. V î.Hr., s-au făcut frecvent analogii
între structura politică şi stilul lor de viaţă, fără a se acorda din păcate
suficientă atenţie trecutului şi progresului lor diferit. Confruntată cu o
creştere demografică, Sparta a început să se extindă în jurul anului 720 î.Hr.,
prin ocuparea Lakoniei şi invadarea Meseniei. Mesenienii s-au răsculat între
660 şi 640, ceea ce i-a determinat pe spartani să le cucerească oraşul şi să
preia astfel controlul peste întregul Pelopones. Învinşii au devenit iloţi,
sclavi care aparţineau statului. Unele triburi de iloţi au reuşit să îşi
recâştige libertatea dând dovadă de curaj în luptă. Unii dintre ei au devenit
chiar şi cetăţeni ai Spartei.
Ordinea socială spartană se baza pe
păstrarea vechilor obiceiuri tribale, precum invocarea zeilor, mesele comune şi
creşterea băieţilor după vârsta de şapte ani de către stat, nu de către
familie. Spartanii erau cunoscuţi pentru disciplina lor, viaţa austeră şi
supunerea faţă de superiori. Sparta nu a cunoscut prin urmare un progres social
şi economic, de exemplu nu a bătut niciodată monede. Începând cu sec. VI,
conducerea statului nu mai era exercitată de către aristocraţi, ci de către
toţi bărbaţii apţi, consideraţi egali (homoioi). Aceştia îşi luau mesele,
cum ar fi celebra „supă neagră spartană", împreună. comunitate era
alcătuită din 15 bărbaţi, care se ocupau şi de educaţia adolescenţilor din grup
(efebi). Până la vârsta de 30 de ani, bărbaţii trăiau în unitatea
militară din care făceau parte, antrenându-se permanent. Căsătoria şi viaţa de
familie erau astfel puse pe plan secundar, fiind încurajate relaţiile
homosexuale. Întrucât bărbaţii lipseau adesea, fiind plecaţi la război sau în
cantonamente, femeile spartane duceau o viaţă mai emancipată decât cele din
alte oraşe. Aristotel menţiona chiar existenţa unei „mulţimi de femei
neînfrânate" în Sparta.
Ţelul politic al Spartei era eficienţa
militară şi pregătirea pentru înfrângerea inamicilor externi, dar şi a iloţilor
răsculaţi. Tinerii spartani, erau pregătiţi prin antrenament fizic şi militar
să lupte, să ucidă şi să moară pentru binele Spartei. Astfel au intrat
spartanii în istorie, mereu gata de război şi neînfricaţi în faţa morţii.
Fragment din
Istoriile lui Herodot:
Inscripţie pe mormântul spartanilor
ucişi în timp ce apărau trecătoarea de la Termopile
„Mergi, străinule, şi spune spartanilor
că zăcem aici pentru că ne-am supus legilor lor.“
Organizarea politică a Spartei
Sparta a fost condusă de două dinastii
regale, însă au existat perioade în care eforii au preluat puterea. Relaţia cu
Atena, deşi armonioasă iniţial, s-a transformat în rivalitate şi stare de
conflict după războaiele cu perşii.
Forma de guvernare a Spartei a fost o
monarhie în care două dinastii de regi, Agizii şi Eurypontizii, alternau la
putere. Aristocraţii spartani îşi închinau viaţa artei războiului, şi trăiau
din dările plătite de iloţi. În prima jumătate a sec. VII î.Hr., legiuitorul
Licurg a redactat un cod politic numit Marea Rhetra („înţelegere"
sau „lege"), care enumera obiceiurile şi tradiţiile spartane. Un consiliu
alcătuit din 28 de aristocraţi aleşi pe viaţă guverna alături de rege. Exista
de asemenea o adunare (apella) a cetăţenilor, care aproba sau respingea
propunerile consiliului. O nouă instituţie numită eforat
(„supraveghetori") a apărut în sec. V î.Hr. Cei cinci membri ai săi erau
aleşi iniţial în fiecare an de către apella, dar au început curând să domine
consiliul şi adunarea, preluând chiar şi puterea de la regi. Abia în anul 226 î.Hr.,
regele spartan Cleomene III a reuşit să îi înfrângă.
Sparta şi-a stabilit hegemonia în
întregul Pelopones şi puţini au îndrăznit să se ridice împotriva acestui stat
puternic. Spre deosebire de Atena, Sparta solicita doar bărbaţi şi arme de la
alte oraşe-stat, fără a interveni în administrarea acestora.
Relaţiile Spartei cu Atena au fost bune
la început, spartanii conduşi de Cleomene I ajutându-i chiar pe atenieni să îl
detroneze pe tiranul Hippias în 510 î.Hr. Mai mult decât atât, graţie
aptitudinilor lor militare, spartanii au fost mereu în prima linie a frontului,
ducând cele mai grele lupte în timpul războaielor împotriva perşilor. Astfel,
doar cu o mână de luptători, regele spartan Leonida a oprit în 480 î.Hr. înaintarea
enormei armate persane la trecătoarea de la Termopile. Spartanii au luptat şi
au murit până la ultimul om, câştigând astfel timp pentru greci, care luptau la
Salamina. Buna înţelegere dintre cele două oraşe a fost înlocuită de
rivalitate, când Atena şi-a început expansiunea. Tensiunile s-au acumulat, dând
naştere Războiului Peloponesiac.
Cleomene I al
Spartei
Cleomene I din familia agizilor a condus
Sparta între cca 521 şi 490 î.Hr. El i-a ajutat adesea pe atenieni să îşi
alunge tiranii. Ulterior însă, el a intrat în conflict cu Atena. În 494 l-a
învins definitiv pe duşmanul tradiţional al Spartei, Argos, la Sepeia, şi a
luat parte şi la alte războaie. Întrucât Cleomene I era apărătorul unei
monarhii puternice, eforii au profitat de absenţa sa şi în 491, în timp ce era
plecat la război, l-au detronat. Regele s-a sinucis un an mai târziu.
Războiul Peloponesiac
Ieşirea Atenei din sistemul de alianţe a
generat un conflict direct cu Sparta. Politica sa agresivă de expansiune a
implicat o parte considerabilă din lumea greacă în Războiul Peloponesiac.
În 464 î.Hr., Sparta a trecut printr-un
cutremur puternic şi imediat după aceea a izbucnit o răscoală a iloţilor. A
cerut ajutorul Atenei, iar în 462 renumitul politician şi generalul oraşului,
Cimon, a trimis trupe de hopliţi către Sparta. Forţele democratice din Atena au
profitat de absenţa lui Cimon şi de înfrângerea ruşinoasă suferită de acesta în
faţa iloţilor pentru a introduce o schimbare radicală. Cimon a fost exilat prin
ostracizare şi în 461 Atena a părăsit alianţa antipersană făcută cu Sparta. A
fost formată Liga de la Delos, la care au fost forţate să adere şi alte state,
pentru a susţine politica expansionistă ateniană. Primul conflict militar minor
cu Sparta s-a încheiat cu un tratat de pace în 446-445 î.Hr., prin care cele
două puteri cădeau de acord să nu se extindă şi să permită statelor greceşti
neutre să rămână independente. Însă în anii imediat următori, Atena şi-a
continuat expansiunea, în vreme ce Sparta a încercat să păstreze starea de
echilibru de până atunci. Pacea nu a mai putut fi menţinută, începând imediat
conflictul armat.
Devastatorul Război Peloponesiac dintre
cele mai puternice oraşe-stat a debutat cu ciocniri între puteri mai puţin
importante de la marginea peninsulei greceşti. Însă cei doi giganţi, Atena şi
Sparta, au fost atraşi curând în război din cauza alianţelor lor cu alte oraşe.
Corintul şi Corcyra intraseră în conflict din cauza coloniei lor comune
Epidamnos (Durres în prezent) de la Marea Adriatică. Corcyra, care rămăsese
neutră până atunci, a cerut să se alieze cu Atena, care, dorind să îşi extindă
sfera de influenţă şi pe coasta Adriatică, a fost de acord. În 433 î.Hr. au
avut loc primele lupte maritime între navele ateniene şi cele corintice. În
432, Atena a impus o blocadă asupra aliatului Corintului, Megara, şi a coloniilor
sale pontice. Corintul şi Megara au cerut imediat ajutorul aliatului lor,
Sparta. După unele ezitări, Sparta a declarat război Atenei în vara anului 432,
sub motivul încălcării tratatelor anterioare de pace.
Desfăşurarea războiului
Prima parte a Războiului Peloponesiac a
fost destul de neclară, niciuna dintre tabere nereuşind să obţină victoria. Însă
prin intrarea sa într-o alianţă cu perşii, Sparta a copleşit Atena din punct de
vedere numeric şi a determinat-o să capituleze.
Războiul Peloponesiac (431-404 î.Hr.) a
forţat majoritatea statelor din regiune să se alieze cu una dintre tabere. În
faza iniţială (431-421 î.Hr.), Atena, sub conducerea lui Pericle şi având o
flotă puternică, a luptat în defensivă pe uscat şi a atacat pe mare. Sparta,
sub Arhidamus II, avea războinici excelenţi, cu care a luptat în principal pe
uscat între anii 431-427, devastând Atica în 425. În cele din urmă, diferenţa
dintre cele două forţe a dus la un impas în această primă fază a războiului.
Cleon, succesorul lui Pericle, a continuat politica expansionistă a Atenei.
După ce a câştigat o impresionantă victorie navală asupra Spartei lângă insula
Sfacteria în 424, el a distrus şansele încheierii unui acord de pace prin
cererile sale fabuloase. Abia după moartea sa, în lupta de la Amfipolis din
422, s-a putut reveni la masa negocierilor.
Următorul conducător al Atenei, Nicias,
era reprezentantul celor care doreau sfârşitul războiului. În cele din urmă s-a
încheiat Pacea lui Nicias cu Sparta în 421 î.Hr., prin care graniţele redeveneau
cele de dinainte de război. Totuşi, aliaţii marilor puteri au continuat să se
lupte. În 420, sub conducerea lui Alcibiade, cei care doreau reluarea
războiului au preluat puterea în Atena şi au format o alianţă cu principalul
rival al Spartei, oraşul Argos. Cu toate acestea, Sparta a reuşit să învingă
Argosul în 418.
În 415 î.Hr. a debutat o nouă fază a
războiului, iar zona de conflict s-a mutat în Sicilia. Doi ani mai târziu, în
413, conflictul a revenit însă în Atica. Situaţia Atenei părea gravă, întrucât
Sparta se aliase cu perşii, care finanţau cu cantităţi uriaşe de aur
construirea unei flote spartane. Alcibiade a reuşit să îi învingă pe spartani
şi perşi în 411 la Abydus şi în 410 la Cyzicus. Dar, pierderea bătăliei navale
de la Notium în 407 a scos în evidenţă epuizarea militară şi financiară a
puternicului oraş-stat.
Înfrângerea definitivă a flotei ateniene
de către spartani a avut loc la Aegospotami în 405 î.Hr. Amiralul spartan
Lixandru a reuşit să impună o blocadă asupra Atenei şi să o determine astfel să
capituleze. Singurele teritorii care îi rămâneau Atenei erau Atica şi Salamina,
zidurile de apărare ale oraşului urmau să fie distruse, iar flota cedată
spartanilor. Echilibrul de forţe înclina de acum spre Sparta.
Istoricul grec Tucidide
Tucidide, istoric şi general atenian,
este sursa principală de informaţii pentru cercetători despre fazele războiului
dintre Sparta şi Atena. Între 431 şi 411 î.Hr., el a scris Istoria Războiului
Peloponesiac în opt volume, redând evenimentele cu meticulozitate. Strategul
atenian a fost învins de spartani lângă Amfipolis în 424 şi a fost trimis în
exil vreme de 20 de ani. Istoricul Xenofon a continuat opera lui Tucidide,
oferind detalii despre ultima parte a războiului (411-404 î.Hr.), în lucrarea
sa Hellenica.
Progresul intelectual în secolele V şi IV î.Hr.
În cele două sute de ani de după 500 î.Hr.,
în Grecia s-a înregistrat un progres intelectual remarcabil. Acesta a fost
demarat de marii scriitori de tragedii, de primii istorici şi de sofişti, a căror
filosofîe a fost continuată de către Socrate, Platon şi Aristotel.
Secolele V şi IV î.Hr. au marcat o
renaştere intelectuală în multe domenii. În sec. V, trei dintre cei mai
importanţi autori de tragedii ai Antichităţii, Eschil, Sofocle şi Euripide, creau
la Atena. Ei foloseau miturile şi cronicile pentru a ilustra teme precum soarta
schimbătoare a omului, vina şi ispăşirea. Autorii de comedii, în special
Aristofan, au preluat aceleaşi motive în secolul următor, punând însă accent pe
slăbiciunea umană.
Pe fundalul acestei efervescenţe
creatoare, a luat naştere şi filozofia istoriei, sau istoriografia, prin
apariţia operelor lui Herodot la mijlocul sec. V. Munca sa a fost continuată de
către Tucidide câteva decenii mai târziu. Herodot este considerat „părintele
istoriei", datorită referinţelor originale la contextul istoric universal
făcute în descrierea războaielor greco-persane. Istoria nu mai era percepută ca
„un joc al zeilor", ci mai degrabă ca o combinaţie de forţe şi factori
umani. Se analizau şi se propuneau de asemenea cauze şi motive.
În domeniul filozofiei, sofiştii
(„învăţători ai înţelepciunii") au trecut de la filozofia naturală a
secolului anterior la o orientare cu totul nouă, care a marcat sfârşitul vechii
ordini. Minţi luminate şi provocatoare, ei considerau că gândirea,
raţionamentul critic şi retorica stăteau la baza întregii cunoaşteri, a
comportamentului şi a obiceiurilor umane. Omul a devenit de altfel „măsura
tuturor lucrurilor". Pe lângă toate acestea, trei mari filozofi greci au
pus fundamentele gândirii etice. Socrate, care se concentrase pe răspunderea
morală a individului, a fost judecat în 399 î.Hr. pentru că „îi corupsese pe
tinerii atenieni" şi condamnat la moarte prin otrăvirea cu cucută.
Discipolul său Platon, a fost marcat de moartea nedreaptă a maestrului său şi
i-a preluat învăţăturile, în special dialogurile, pentru a explica tot ceea ce
există printr-o structură ierarhizată, bazată pe etică. În opera sa Politeia
(Republica), Platon medita asupra statului ideal şi propunea conceptul de
filozofi-regi. În jurul anului 385 î.Hr., el a înfiinţat la Atena o academie de
filozofie, în care a predat mulţi ani.
Ulterior, Aristotel, pe care Platon îl
„convertise", dar de care apoi s-a despărţit, a pornit de la lucrurile
individuale pentru a crea un sistem universal de ştiinţe. A făcut din
principiile ştiinţelor naturii şi observarea naturii parte integrantă a
istoriei ideilor.
Fragment din
Istoriile lui Herodot, volumul I
„Voi continua cu istoria mea, descriind
atât oraşele mari, cât şi pe cele mici. Cele mai multe dintre oraşele mari din
trecut au decăzut, devenind neimportante, iar cele care acum sunt puternice au
fost şi ele odată slabe... Voi povesti aşadar nepărtinitor despre toate, având
convingerea că fericirea omului nu rămâne îndelung în acelaşi loc."
Situaţia politică
După Războiul Peloponesiac, Sparta a
fost nevoită să îşi apere hegemonia contestată de lupta pentru autonomie a
oraşelor-stat. A pierdut în cele din urmă în faţa Tebei.
Războiul peloponesiac a schimbat echilibrul
puterilor. Atena a eşuat în politica sa de expansiune şi a trebuit să cedeze
Spartei poziţia de hegemonie.
Cu toate acestea, pacea încă nu se
stabilise în Grecia. Războiul afectase profund aproape toate oraşele care
intraseră în luptă într-una din tabere. Peste tot, cetăţenii se împărţiseră în
apărători ai democraţiei ateniene sau ai vechii ordini oligarhice spartane.
Agitaţia socială continua să se manifeste, precum în Corcyra, şi pe alocuri
izbucneau mici războaie civile.
După capitularea Atenei în 404 î.Hr.,
aliaţii Spartei, în special Corint şi Teba, au cerut distrugerea oraşului,
pentru a elimina definitiv puterea ateniană. Însă Sparta, care îşi atinsese
deja scopul, s-a opus unei astfel de măsuri. Oraşele care se aflaseră până
atunci sub controlul Atenei cereau să li se acorde autonomia pe care Sparta
le-o promisese în timpul războiului, nefiind prea dornice să treacă de sub
dominaţia ateniană sub cea spartană. Sparta a înlăturat guvernele democratice
din aceste oraşe şi a reinstaurat vechile partide oligarhice.
Nemulţumirile au apărut din nou în
Pelopones. La începutul sec. IV î.Hr., perşii au invadat din nou oraşele
greceşti din Anatolia. Sparta a intervenit prompt şi în forţă, încercând să
alunge perşii între anii 400-394. Însă aceştia au reuşit să convingă Teba,
Argos, Corint, Atena şi statele din centrul Greciei să se alieze cu ei
împotriva Spartei, promiţându-le bani şi independenţă. Sparta a reuşit să
obţină unele victorii împotriva câtorva dintre oraşele-stat, cum s-a întâmplat
în a doua bătălia de la Cheroneea (394 î.Hr.), dar alianţa susţinută de aurul
perşilor a fost mult prea puternică pentru a fi învinsă. În urma Păcii regale
încheiată în 387-386, Sparta a fost nevoită să recunoască dominaţia persană în Asia
Mică şi autonomia celorlalte oraşe greceşti. Slăbirea Spartei a lansat semnalul
către vechii săi aliaţi dornici să iasă definitiv de sub controlul său. Teba a
preluat conducerea, prin generalul Epaminonda. Acesta a aplicat o nouă tactică
militară şi printr-un atac dinspre flancul stâng, armata tebană i-a învins pe
spartani la Leuctra în Beoţia în 371. Sparta a fost distrusă şi în câteva
decenii Teba a preluat supremaţia în Grecia. Această situaţie s-a păstrat până
când o nouă putere, Macedonia sub conducerea lui Filip II schimbă ordinea.