II.10. De la Constantin I cel Mare la ascensiunea Imperiului Bizantin


312-867

În anul 313 Constantin şi Licinius au emis la Milano un edict de toleranţă, declarând creştinismul egal cu celelalte culte romane. În mai puţin de un secol, creştinismul va deveni religia de stat a Imperiului Roman. Constantin a fost cel dintâi suveran care l-a folosit pentru a-şi consolida poziţia şi a supus Biserica unui control politic strict, după cum vor face şi urmaşii săi. Împărţirea în Imperiul de Apus (Roman) şi cel de Răsărit (Bizantin) a devenit irevocabilă în 395. Pe măsură ce Imperiul Roman decădea, cel Bizantin îşi începea ascensiunea şi îşi afirma autonomia.

Constantin cel Mare

În anul 324, Constantin a devenit unicul împărat al imperiului şi a început reorganizarea acestuia, încurajând creştinismul sub toate aspectele.

După ce şi-au învins rivalii în 313, Constantin şi Licinius au împărţit Imperiul între ei şi au emis Edictul de la Milano, care garanta dreptul creştinilor de a-şi practica credinţa. Cooperarea dintre cei doi împăraţi nu a durat mult, cei doi au devenit rivali şi au început confruntările armate în anul 316. Constantin a învins şi l-a exilat pe Licinius.

Împăratul se considera trimisul lui Dumnezeu şi protectorul creştinismului. El dorea să îmbine în noua religie creştinismul cu ideologia romană privitoare la guvernarea statului. A plătit daune Bisericii pentru proprietăţile confiscate şi a finanţat ridicarea unor noi biserici. Cu toate acestea, „donarea" unor terenuri de stat Bisericii este un mit apărut într-un document falsificat în jurul anului 850.

Constantin a introdus multe legi noi influenţate de preceptele creştine. A anulat pedepse precum serviciul de gladiator, mutilarea şi sclavia temporară. A introdus legi inovatoare privind căsătoria şi viaţa familială. Scoţând în prim plan dreptul divin al regilor de a guverna, Constantin a reafirmat legitimitatea religioasă a guvernării. Orice fapt comis împotriva unui împărat creştin devenea un sacrilegiu împotriva lui Dumnezeu şi a ordinii divine. Împăratul putea interveni în administrarea Bisericii şi în chestiuni fundamentale de credinţă. Numeroşi creştini au început să se identifice cu imperiul care până cu puţin timp în urmă îi persecutase şi doreau chiar să aibă un cuvânt de spus în privinţa administrării acestuia. Biserica a integrat în cele din urmă multe organizaţii şi instituţii de stat în structurile proprii.

Fragment dintr-un elogiu din Panegyrici Latini

„Constantin, tu împărtăşeşti fără îndoială vreun secret cu Cel de sus, care, după ce ne-a încredinţat pe noi grijii zeilor mai mici, doar pe tine te-a onorat, arătându-ţi-se., împărat biruitor, spune-ne despre triumful tău.“

Succesorii lui Constantin cel Mare

După moartea lui Constantin cel Mare un război fratricid a aruncat Imperiul în haos. În cele din urmă, Constantius II a fost cel care a preluat şi a continuat cu succes politica tatălui său. Încercarea lui Iulian Apostatul de a reveni la cultele păgâne a fost o eroare.
În anul 330, Constantin a redenumit oraşul Bizanţ Constantinopol şi l-a desemnat noua capitală a Imperiului creştin Roman. Cinci ani mai târziu, împăratul a instituit un sistem de succesiune după modelul tetrarhiei lui Diocleţian.

Primii săi fii, Constantin II şi Constantius II, urmau să fie augusti, iar mezinul său Constans şi nepotul său Dalmatius urmau să fie cezari.

Constantin a murit în 337, în timp ce pregătea o campanie militară în Persia, la doar câteva zile după ce fusese botezat şi încreştinat. Imediat toţi cei trei fii ai săi au preluat titlul de augustus. A urmat un sângeros război fratricid, în care Papa Constantius II, fiul Faustei, prima soţie a lui Constantin şi-a ucis toate rudele din al doilea mariaj al tatălui său. El a triumfat astfel în lupta pentru putere. După ce a respins atacul perşilor, a continuat politica religioasă a lui Constantin cel Mare. Întrucât dezbaterile aprinse provocate de arianism şi de alte sciziuni şi erezii ameninţau stabilitatea imperiului, Constantius a încercat să recreeze coeziunea politico-religioasă punând accent pe rolul suprem al împăratului creştin. Ceremoniile de la curte erau marcate de zeul său religios, care va rămâne o trăsătură pregnantă a Imperiului Bizantin.

Lui Constantius i-a urmat la tron în 361 vărul său, Iulian, care era cezar al vestului încă din 355. Luase şi el titlul de augustus, opunându-se lui Constantius în 360. Dispunând de o bogată cultură şi având aplecări filozofice, Iulian este unul dintre personajele tragice ale Antichităţii târzii. Datorită pasiunii sale pentru filozofia greacă şi a admiraţiei pentru măreţia vechii Rome, el şi-a pierdut credinţa, reconvertindu-se la păgânism, încercând să elimine creştinismul şi instaurând un cult neoplatonic al Soarelui. Nu i-a persecutat pe creştini, dar dorinţa sa de a da timpul înapoi a stârnit nelinişte în imperiu. La căderea sa în războiul împotriva perşilor în iunie 363, cultul zeului Soarelui s-a destrămat şi istoricii creştini l-au denumit „Apostatul". Moartea sa a marcat şi sfârşitul domniei dinastiei lui Constantin cel Mare.

Arianismul

Arianismul, teoria preotului Arius din Alexandria afirma că Isus Hristos are o substanţă divină, dar nu identică cu cea a lui Dumnezeu, fiind o fiinţă creată. Preceptele acceptate în cele din urmă la Sinodul de la Niceea din 325 au fost cele ale lui Athanasius, care afirma că Hristos „a fost consubstanţial [„din aceeaşi substanţă"], necreat şi etern alături de Tatăl". Cu toate acestea, erezia ariană a supravieţuit şi a scindat lumea creştină între secolele IV-VII, întrucât unii împăraţi şi multe triburi germanice i-au căzut victime.

Imperiul Roman în timpul lui Valentinian şi Theodosiu

Valentinian I şi Theodosiu cel Mare au fost ultimii împăraţi care au stabilizat Imperiul Roman. Valentinian s-a ocupat de consolidarea internă, iar Theodosiu a proclamat creştinismul religie de stat.

Ascensiunea creştinismului nu a fost văzută cu ochi buni pretutindeni în imperiu şi acţiunea lui Iulian Apostatul a fost susţinută, în special de vechea elită romană. Odată devenit religia întregului imperiu, creştinismul nu a eşuat şi imperiul a putut rezista atacurilor triburilor germanice datorită politicii împăraţilor Valentinian şi Theodosiu.

În februarie 364, militarul de profesie Valentinian a fost proclamat împărat. La cererea armatei sale, l-a numit împărat al Estului pe fratele său mai mic, Flavius Valens, care locuia în Constantinopol. Şi-a îndreptat mai întâi atenţia asupra consolidării urgente a graniţelor imperiului. I-a împins pe alemani din Galia dincolo de Rin şi a construit forturi de-a lungul graniţei, de la Marea Neagră până în Rhaetia. Valentinian a demarat apoi politicile sale financiare, care presupuneau austeritate extremă, reforme văzute cu ochi nu prea buni de aristocraţia romană.

Fratele său se confrunta în est cu goţii şi cu perşii. În 376, a adus colonişti vizigoţi în Tracia, însă aceştia au migrat spre sud, în Grecia. Războiul a devenit iminent, iar nepotul lui Valens, Graţian, a venit prompt cu trupe imperiale. Din păcate, Valens nu a aşteptat ajutorul şi a fost înfrânt de vizigoţi în 378 la Adrianopol, pierzându-şi viaţa în luptă. Goţii au cucerit astfel Europa de Est. Succesorul lui Valentinian în Vest a fost fiul său Graţian, dar generalul Theodosiu I (cel Mare) deţinea puterea politică, aşa că Graţian l-a numit augustus al Estului în ianuarie 379. Theodosiu a încheiat un tratat cu vizigoţii în calitatea de „federaţi" ai imperiului în 382, cedându-le teritorii la sud de cursul inferior al Dunării. După moartea lui Graţian, Theodosiu şi-a concentrat eforturile asupra creştinării totale a imperiului, luptând împotriva cultelor păgâne. El a proclamat în 392 învăţăturile Sinodului de la Niceea şi credinţa Romei drept religie a imperiului. Graţian şi Theodosiu au fost primii împăraţi care au renunţat la titlul tradiţional de pontifex maximus, pe care îl preluase acum Papa, fiind de asemenea cei dintâi care s-au supus hotărârilor Bisericii. Theodosiu a avut viziuni religioase şi politice progresiste şi a fost un conducător onest. Decizia sa de a solicita ajutorul comandanţilor teutoni pentru contracararea uzurpatorului Eugeniu a creat o situaţie dificilă pentru succesorii săi.

Sfârşitul Imperiului Roman de Apus

În anul 395, imperiul a fost împărţit definitiv în partea de răsărit şi cea de apus. Până la căderea Imperiului de Apus în 476, împăraţii au fost dominaţi de comandanţii teutoni de armată.

La moartea sa, în ianuarie 395, Theodosiu a împărţit Imperiul între fiii săi. Cel mai mare, Arcadius, a primit partea de răsărit cu Constantinopolul, iar cel mic, Honoriu, a luat partea romană de apus. Fiii şi nepoţii lui Theodosiu au depins în mare parte de comandanţii lor teutoni. Honoriu, care a mutat capitala de la Roma la Ravenna în 402, a fost dominat de generalul său Flavius Stilicho, un vandal care, începând cu 395, a oprit înaintarea triburilor germanice. Invadarea iminentă a Italiei de către vizigotul Alaric a generat un val de sentimente antigermanice şi a dus la execuţia lui Stilicho în 408. La scurt timp după aceasta, Alaric a prădat Roma în august 410.

Valentinian III, ultimul împărat din Dinastia Theodosiană, a fost puternic influenţat de mama sa Galia Placidia, care a fost regenta lui între anii 425 şi 437. Generalul roman Flavius Aetius, „patricianul", a fost cel care a condus de fapt Imperiul de Apus începând cu 433. În 437, el a distrus Regatul Burgund de pe Rin şi s-a aliat cu vizigoţii, reuşind astfel împreună să îl învingă pe hunul Attila şi oastea sa la Châlons în 451. Valentinian, simţindu-se ameninţat de puterea lui Aetius, l-a înjunghiat de moarte în timpul unei audienţe în 454 şi apoi a fost asasinat la rândul lui în martie 455 de căte susţinătorii lui Aetius.

Declinul Imperiului de Apus s-a accelerat după aceste evenimente şi din cauza relaţiilor încordate, începând încă din anul 450, cu Imperiul de Răsărit, care devenea tot mai influent. În 475, Romulus Augustulus („micul Augustus") a preluat tronul la Ravenna. Prinţul germanic Odoacru a cucerit Ravenna în 476, răsturnându-l şi exilându-l pe ultimul împărat. El a devenit primul conducător barbar al Italiei, iar Imperiul Roman de Apus a cunoscut astfel un sfârşit lipsit de glorie. Singurul împărat roman care a mai rămas era cel al Bizanţului.

Odoacru

În 470, Odoacru din Sciri a fost angajat ca mercenar pentru Imperiul de Apus. Drept urmare a victoriilor obţinute, a fost ales rege de către oamenii săi. În 476, l-a detronat pe ultimul împărat roman al Imperiului de Apus şi a obţinut recunoaşterea sa tacită drept conducător al Italiei de către Imperiul de Răsărit. După ce a consolidat Senatul, a reuşit să pună pe picior de egalitate pe romanii şi pe germanii din Italia. S-a convertit la catolicism, deşi credea în erezia ariană şi a oprit înaintarea altor triburi germanice. În cele din urmă, Imperiul de Răsărit l-a trimis împotriva lui pe Teodoric în fruntea armatei ostrogote. Acesta l-a asasinat în Ravenna la 15 martie 493 în timpul unei petreceri ce sărbătorea reconcilierea lor.

Consolidarea Imperiului Bizantin

După 450, împăraţii Bizanţului au putut să-şi consolideze imperiul şi să-şi afirme dreptul de a conduce în Europa. În calitatea sa de capitală a Imperiului de Răsărit, Constantinopolul a preluat moştenirea Romei decăzute.

În timpul domniei succesorilor mediocri ai lui Theodosiu, Imperiul de Răsărit suferea financiar din cauza tributului plătit hunilor şi prinţilor germani şi părea sortit unui final similar cu cel al Imperiului de Apus. Situaţia s-a remediat odată cu venirea la putere a lui Marcian în 450. Acesta a refuzat să mai plătească tribut hunilor şi a reuşit să îi împingă spre vest. A creat confederaţii şi acorduri cu vizigoţii şi gepizii, luptându-se în acelaşi timp cu presiunea triburilor arabe în Siria şi în Palestina. El a reuşit astfel să consolideze Imperiul, în 451, a convocat un Sinod la Calcedon pentru a condamna monofizitismul, care stârnise dezbinare în imperiu.

Leon I, succesorul lui Marcian, a întărit ortodoxia şi l-a provocat la luptă pe Aspar, un general germanic care avea o mare influenţă în imperiu încă din 424. A creat Garda isauriană, un corp de elită alcătuit din isaurieni, un trib de munteni războinici din ţara sa, şi l-a învins pe Aspar în 471, punând capăt dominaţiei generalilor germanici în Imperiul de Răsărit. Ginerele său Zeno, şi el isaurian, după căderea Romei, a transformat Constantinopolul într-un nou „centru al lumii". Zeno care era mai curând un bun diplomat, decât un războinic l-a trimis pe Teodoric, „fiul său de arme", în Italia în 488. Acesta l-a răsturnat pe Odoacru şi a extins controlul Imperiului de Răsărit şi asupra Italiei.

Consolidat din punct de vedere militar, imperiul avea nevoie acum de o restructurare internă. Pentru prima dată, un înalt funcţionar din administraţie, Anastasiu a urcat pe tron în 491. A început prin a-i înlocui pe isaurieni cu elita administrativă tradiţională şi a consolidat Imperiul împotriva perşilor şi a bulgarilor. Anastasiu a rămas în istorie prin legislaţia sa flexibilă şi a reuşit să adune rezerve enorme financiare de stat.

Pornind de la realizările antecesorului său, Iustinian I, încoronat în 527, a adus pentru prima dată Bizanţul la apogeul prosperităţii. Fiu de fermier ilir cu o educaţie bună, Iustinian avusese o funcţie înaltă în stat în timpul domniei unchiul său, împăratul Iustin I (518-527) şi în 525 s-a căsătorit cu actriţa Teodora care l-a ajutat foarte mult şi a
Guvernat practic alături de el.

Istoricul creştin Socrate (a murit cca 450) descrie
Bogăţia Constantinopolului

„Mulţi vin la Constantinopol, întrucât oraşul, deşi hrăneşte nenumăraţi oameni, are provizii considerabile. Se aduce pe mare orice este nevoie, de oriunde, iar Marea Neagră, care se află foarte aproape îi oferă rezerve nelimitate de grâne, dacă este necesar."

Imperiul în timpul lui Iustinian şi Heracliu

Sub Iustinian I, Bizanţul a preluat supremaţia politică şi culturală în Europa. Heracliu a reorganizat Imperiul Bizantin, conferindu-i o structură care va rezista până la căderea acestuia.

În ceea ce priveşte politica externă, Iustinian a urmărit impunerea dominaţiei bizantine în vest, respingerea perşilor în est şi în special eliberarea de sub triburile germanice beligerante. Astfel au fost cucerite regatele vandalilor din nordul Africii (533-534) şi regatul ostrogoţilor în Italia (551-553).

Fidel conceptului dreptului divin de a conduce, Iustinian a impregnat ceremoniile bizantine de la curte cu puternice conotaţii religioase („cezaropapism") şi i-a supus pe Patriarhii de la Constantinopol şi pe Papii de la Roma. Cea mai importantă realizare a lui Iustinian a constituit-o Codul civil de legi, a cărui redactare a început în 528. Codul lui Iustinian a devenit fundamentul întregii concepţii juridice a Europei. În timpul domniei lui Iustinian, Imperiul a cunoscut o primă înflorire a literaturii şi artei independente. Împăratul a investit sume semnificative din bugetul de stat pentru ridicarea unor clădiri măreţe, precum Hagia Sofia, din Constantinopol şi pentru dezvoltarea oraşelor.

Urmaşii lui Iustinian au fost implicaţi în războaie împotriva perşilor, avarilor şi bulgarilor, precum şi în dispute religioase şi politice. În anul 610, generalul Heracliu a izbutit să se impună şi a preluat tronul. A lăsat o amprentă puternică asupra Imperiului în apărarea căruia a fost nevoit să lupte la începutul domniei sale. În 614, Ierusalimul a fost cucerit de perşi, iar în 626, aceştia împreună cu avarii au asediat Constantinopolul. Cu toate acestea, situaţia s-a remediat după ce perşii au fost alungaţi din Anatolia. Bizantinii au pătruns în teritoriul persan şi în 627 au recucerit Ierusalimul. Heracliu şi-a îndreptat apoi atenţia sprea restructurarea Imperiului, împărţindu-l în districte militare, reorganizând Biserica ortodoxă, şi privându-i pe marii latifundiari de putere. Marea reformă a reprezentat-o înlocuirea limbii latine cu cea greacă, vorbită de popor şi folosită în Biserică. Ea a devenit limbă de stat în administraţie şi în armată. Titlul imperial de augustus a fost schimbat cu cel de basileios. Heracliu a reuşit să desăvârşească caracterul greco-bizantin al imperiului.

Din sec. VII până în sec. IX, atât dinastia Heracliană, care a domnit până în 711, cât şi împăraţii care au urmat s-au confruntat cu ameninţarea considerabilă constituită de invaziile arabilor şi bulgarilor. Pe plan intern, Imperiul a fost zguduit între anii 711 şi 843 de controversa religioasă violentă cu privire la adorarea icoanelor. Împăratul şi Patriarhii au fost şi ei antrenaţi în aceasta, iar mai multe provincii şi-au câştigat independenţa prin război civil. Cu toate acestea, structurile şi graniţele Imperiului Bizantin au rămas în mare parte neatinse.