I.9. Mezii şi Imperiul Persan al Ahemenizilor


CCA 800-330 Î.HR.

Triburile indo-iraniene ale mezilor şi perşilor s-au stabilit în zona vestică muntoasă a Iranului, la graniţa cu Mesopotamia în al doilea mileniu î.Hr. Perşii au anexat Media în anul 550 î.Hr. şi au înfiinţat ultimul mare imperiu al Orientului Apropiat, care a supravieţuit până la cucerirea sa de către Alexandru cel Mare, în 330 î.Hr. Istoricii au interpretat frecvent subiectiv politica perşilor, considerându-i despotici. Ei au trecut cu vederea faptul că în timpul dominaţiei acestora o regiune vastă, integrată cultural şi economic, s-a bucurat de siguranţă şi stabilitate.

Mezii şi ascensiunea Imperiului Persan în timpul lui Cirus II

Cirus II a creat un imperiu mondial pe baza cuceririlor antecesorilor săi mezi.

Singurele surse de informaţie cu privire la aparişia mezilor le reprezintă relatările asirienilor despre conflictele cu numeroase triburi din munţi. Aceste triburi s-au reunit prima dată sub un rege, formând abia în sec. VIII î.Hr. o naţiune. Media a fost însă cucerită mai întâi de asirieni, ulterior de sciţi. Regele Cyaxares a reuşit să-şi recâştige independenţa şi să distrugă Noul Imperiu Asirian, cu ajutorul babilonienilor, între anii 614-612 î.Hr. Atât Cyaxares, cât şi fiul său Astyages, şi-au lărgit regatul până în Asia Mică, unde au căzut de acord cu lidienii să stabilească graniţa lor comună pe râul Halys. Regatul mezilor se întindea spre răsărit până în Bactria (Afghanistanul de astăzi).

Perşii s-au numărat şi ei printre vasalii mezilor. Astyages a dat-o pe una dintre fiicele sale în căsătorie regelui persan Cambises I, strănepotul legendarului fondator al casei regale persane, Ahemenes. Mai târziu însă, Cirus II, fiul lui Cambises I, s-a ridicat împotriva lui Astyages şi până în anul 550 a cucerit regatul mezilor. De atunci, mezii au rămas pe picior de egalitate cu perşii, care au preluat multe elemente din administraţie, ceremonii de la curte şi artă de la foştii lor conducători.

Cirus II şi-a continuat cuceririle. În 546 î.Hr., l-a înfrânt pe regele lidian Cresus şi a supus oraşele greceşti de pe coasta Asiei Mici (Ionia). În 539, a învins Noul Imperiu Babilonian, alegând ca loc preferat de reşedinţă Babilonul, cu vechile capitale persane Susa, Pasargadae şi capitala mezilor, Ecbatana. Tot Cirus II le-a permis evreilor, care trăiau în Babilon de la luarea lor în robie în anul 587 î.Hr., să se întoarcă în patria lor. Şi-a continuat campaniile de cucerire spre nord, unde a murit în 530, luptând împotriva masageţilor.

Imperiul Persan în timpul lui Darius I

Imperiul Ahemenizilor a atins apogeul în timpul lui Darius I cel mai important conducător al Orientului antic.

Cambise II, fiul lui Cirus II, a cucerit Egiptul în anul 525 î.Hr. Pentru a contracara o tentativă de uzurpare, el a poruncit să fie ucis în secret fratele său mai mic, Smerdis (Bardiya). În absenţa regelui, magul Gaumata s-a dat drept Smerdis şi a încercat să se urce pe tron. Cambise II a murit în timpul marşului de întoarcere din Egipt, în 522 î.Hr., dar vărul său Darius a împiedicat încoronarea „falsului Smerdis" şi tronul a rămas în mâinile dinastiei Ahemenizilor.

După ce neliniştea cauzată de schimbarea puterii a dispărut, Darius I a început să-şi întărească imperiul din interior. A înfiinţat noi provincii, cărora li s-a cerut să plătească dări. Deşi guvernatorii provinciilor, numiţi satrapi, se bucurau de multă libertate, erau totuşi controlaţi printr-un sistem de funcţionari şi spioni. Comunicarea în imperiu a fost îmbunătăţită prin reţeaua dezvoltată de drumuri, dotată cu un serviciu de mesagerie şi poştă şi protejată de patrule. Darius a reformat statul de drept şi a introdus o monedă unică pentru întregul imperiu, daricul. În 497 î.Hr., el a încheiat construirea canalului dintre Nil şi Marea Roşie care fusese început de faraoni. A pus temeliile oraşului şi palatului regal de la Persepolis, în Persia, care vor fi extinse de urmaşii săi. Darius I a susţinut de asemenea zoroastrismul, fără a reprima celelalte religii din imperiul său multinaţional.

El a împins graniţele Imperiului Persan până la râul Indus în est şi până la Dunăre, în nord-vestul Traciei, ocupând Macedonia, aflată în nordul Greciei. Nu s-a bucurat însă numai de succese în campaniile sale militare, pierzând în faţa sciţilor în 513-512 î.Hr. Între 500 şi 494, Darius a fost nevoit să înăbuşe „revolta ioniană" a oraşelor-stat greceşti din Anatolia, dar expediţia sa punitivă în Grecia s-a încheiat cu înfrângerea lui la Maraton în 490. Darius I a murit în 486, în timp ce pregătea un nou atac împotriva grecilor.

Din spusele regelui Darius:

„Ahura Mazda, văzând vânzoleala de pe pământ, mi l-a încredinţat mie, făcându-mă rege: eu sunt rege. Din mila lui Ahura Mazda, am făcut ordine pe pământ. Iată ce le-am spus oamenilor, de au făcut întocmai după cum am dorit eu: Dacă vă întrebaţi peste câte ţări stăpâneşte regele Darius, priviţi la sculpturile celor care îmi susţin tronul, şi atunci veţi şti şi veţi înţelege: suliţa unui persan a pornit prin aer; atunci veţi înţelege: un persan a pornit să lupte departe de Persia."

Imperiul Persan în timpul ultimilor Ahemenizi

Rebeliunile din provincii şi intrigile din casa regală au slăbit puterea perşilor după moartea lui Darius I. Conflictele cu grecii nu au dus la nici un rezultat clar, până la cucerirea Imperiului Persan în 330 î.Hr.de către Alexandru cel Mare.

La începutul domniei sale în 486 î.Hr., Xerxes I, fiul lui Darius I, a fost nevoit să înăbuşe o răscoală în Egipt. A încercat apoi să continue planurile tatălui său cu privire la cucerirea Greciei.

Xerxes a reuşit să ajungă până la Atena, însă flota lui a fost învinsă în cele din urmă la Salamina în 480 î.Hr., iar armata sa a fost pusă pe fugă la Platea în anul următor. Xerxes revenise deja în capitala sa, rămânând definitiv acolo şi dedicându-se ridicării de edificii. A fost asasinat într-o rebeliune internă în 465.

Fiul lui Xerxes, Artaxerxes I, a pus capăt conflictului cu grecii prin semnarea păcii de la Callias în 448 î.Hr. Perşii au acordat ajutor când unei părţi, când celeilalte în timpul Războiului Peloponesiac şi în luptele pentru hegemonia dintre Atena, Sparta şi Teba din sec. IV î.Hr. În schimbul acestui ajutor hotărâtor, grecii care luptau împotriva Spartei au cedat perşilor oraşele ioniene prin „pacea regală" de la Antalkidas.

Perşii au fost alungaţi din Egipt în 404 î.Hr., dar Artaxerxes III l-a recucerit în 343 î.Hr. El şi-a oferit ajutorul duşmanilor lui Filip II al Macedoniei, care unificase Grecia şi dorea să înceapă un război împotriva perşilor. Artaxerxes III şi fiul său moştenitor au fost amândoi otrăviţi în urma intrigilor de la palat. Astfel a fost nevoit să preia tronul Darius III, care aparţinea unei ramuri mai puţin importante a Ahemenizilor, devenind ultimul rege persan.

În 334 î.Hr., Alexandru cel Mare al Macedoniei a lansat atacul împotriva perşilor care fusese plănuit încă de tatăl său, Filip II. Darius III a suferit două înfrângeri ruşinoase la Issos în 333 î.Hr. şi la Gaugamela în 331 î.Hr.. După aceste evenimente, s-a refugiat în nordul Iranului, unde a fost trădat şi asasinat în 330 î.Hr. Până în anul 324 î.Hr., Alexandru cel Mare cucerise în întregime Imperiul Persan. La conducerea regiunii s-au succedat dinastiile Seleucidă şi Arsacidă. Aceasta din urmă a încurajat o revenire a tradiţiilor ahemenide, păstrate şi sub regii sasanizi, care i-au uzurpat pe arsacizi în 230 î.Hr.

Persia în istoriografia greacă

Istoria perşilor a devenit cunoscută în Europa din Istoriile lui Herodot şi din Anabasisul lui Xenofon, unul dintre miile de mercenari greci care au participat la încercarea lui Cirus cel Tânăr de a-şi uzurpa fratele, pe Artaxerxes II, în 401 î.Hr. După uciderea lui Cirus, Xenofon i-a ajutat pe supravieţuitori să se întoarcă acasă.

Religia în Imperiul Persan

Zoroastrismul a prosperat în timpul domniei ahemenizilor. Conceptul zoroastrian de „viaţă de apoi" a avut o influenţă remarcabilă atât asupra iudaismului, cât şi asupra creştinismului.
              
Zoroastrismul, vechea religie a Iranului, recunoştea o multitudine de zei şi era probabil înrudit cu religia vedică din India antică. Cultul era dominat de ritualurile magilor, o castă ereditară de preoţi. Numele lor este preluat de la „magoi", un trib de mezi cunoscut pentru practicile lor spirituale. Profetul Zarathustra (sau Zoroastru în limba greacă) s-a ridicat în jurul anului 600 î.Hr., probabil din rândul magilor, pentru a predica învăţăturile zeului Ahura Mazda. Zarathustra îi critica pe magi printre altele şi pentru jertfele lor sângeroase de animale, atrăgându-şi astfel duşmănia acestora. Regele Darius I a devenit un adept al învăţăturilor lui Zarathustra după ce a dejucat tentativa de uzurpare a magului Gaumata. Cu trecerea timpului, magii au adoptat şi ei zoroastrismul pentru a putea să controleze în continuare practicile religioase.

Potrivit lui Zarathustra, Ahura Mazda era atotputernicul creator al Universului şi judecătorul de la sfârşitul veacurilor. El reprezenta ordinea bună şi dreaptă de la începutul lumii şi era identificat cu „spiritul bun", care se opunea „spiritului rău". Fiinţa umană este liberă să aleagă între bine şi rău, dar va da socoteală pentru faptele ei la Judecata de apoi. Zoroastrismul este aşadar caracterizat de acest sistem etic dual şi de puritatea strictă a ritualului. Preoţii se puteau apropia de focul veşnic care ardea în temple în cinstea zeilor doar cu gurile acoperite, ca să nu îl profaneze cu respiraţia lor. Focul, pământul şi apa erau considerate elemente sacre.

Sub dominaţia persană, evreii au venit în contact cu diverse concepte, cum ar fi cele de rai, iad şi „judecata de apoi", care vor deveni esenţiale în iudaism, iar mai apoi în creştinism şi islamism. Maniheismul a apărut în urma îmbinării zoroastrismului cu precepte creştine şi budiste, şi a rivalizat puternic o anumită vreme cu creştinismul. Zoroastrismul a cunoscut un reviriment ca religie de stat în Imperiul Sasanid, între sec. III-VII, dar a dispărut aproape în întregime în Iran după invazia arabă şi instaurarea islamismului. Mulţi adepţi ai învăţăturilor lui Zarathustra s-au refugiat în India, unde li s-a spus „parsi", după ţara lor de origine, Persia. Astăzi mai există circa 200.000 de parsi, dintre care aproximativ jumătate locuiesc în India.